Bosun Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei, Jeg vurderer å investere i et hus nr. 2. Lurer egentlig på hvor glade de rimlige dSLR husene er i sandstrender. Vil det være verdt de ekstra 6000 kr opp til Nikon D200? Sagt på en annen måte, hvis jeg mister et D200 i sanden, vil det være like fint, mens et D70s hus vil være klar for service? Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Vil ikke tro at det å miste kameraet i sand er noe problem, så lenge du ikke graver det ned, verken med D70 eller D200. Bare sørg for å blås/børst bort all sand før du begynner å åpne luker eller skifte objektiv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Ikke ta Jarlsberg sitt tips seriøst. Sand er døden for de aller fleste kamera, selv for speilrefleks. Det kan faktisk være langt mer fatalt enn vann. Bittesmå sandkorn som trenger inn i kamera og evt. objektiv, kan ødelegge mer enn du aner. Fuktighet i tillegg gjør ikke saken bedre. Og vind kan føre med seg disse små sandkornene som kan ødelegge kamera. Greit nok, D70 er bedre tettet enn små kompaktkamera, men det er ikke helt tett dette heller. Vi har hatt mange reklamasjonssaker på kamera der jeg jobber, som har blitt nektet på garanti på grunn av sandskader i kamera. Ikke så mye DSLR, men det heller ikke det man vanligvis har med på stranden. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hva er feil? At man IKKE skal blåse bort sand før man åpner noen deksel eller skifter objektiv? Jeg har ikke påstått at sand er noe godt lagringssted for dSLR, men bare at det å miste det i sanden ikke vil ødelegge det så lenge man passer på å få bort all sand som ligger utvendig først - nettopp for å unngå at sanden kommer inn. Lenke til kommentar
Msport Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Afseth, hva anbefaller du eveltuelt å gjøre hvis man mister kamera i sanden? Hender seg også at jeg bruker kamera i støvfylte omgivelser som under feks billøp. Det støver det som kjent en del når det er tørt. Står ikke helt i nærheten, men et stykke unna. Forringer dette kamera vesentlig? (oopps, likt ute som Jarlsberg) Endret 21. november 2005 av Msport Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Tja, hadde med et Pentax SLR på stranden en gang, og det gikk tilsynelatende bra. Etter hvert ble det større og større problemer å bevege blenderringen på det ene objektivet, og jeg hadde vært forsiktig.............. Viste seg at et lite sandkorn hadde kilt seg fast, og reparasjonen ble så dyr at det ikke lønte seg. Lenke til kommentar
qdos Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har aldri hatt noen problemer med verken analoge (F90X) eller digitale speilrefleks (D70/D2H) og sand. Jeg har selvfølgelig ikke dratt de etter meg på stranden, men når jeg har fått sand på de har jeg blåst og børstet til jeg ikke kunne se noen sandkorn lenger. Gjør oppmerksom på at jeg ikke kan huske å ha skiftet objektiv i sandlige omgivelser. Det som er poenget er at dersom man ønsker å bruke kameraene på stranden for å ta bilder, så må man nødvendigvis ta de med seg. Hvis man vil være helt sikker på å ikke skade kameraet, kan man la det ligge i esken man kjøpte det i og unngå å bruke det. Greit nok at det sikkert er mange som reklamerer på skader fra sand, men det er ikke sikkert at disse har behandlet kameraet på en fornuftig måte etter å ha brukt de i slike omgivelser? Ved å behandle reklamasjonssaker får man kun høre fra de som har hatt problemer, ikke alle de andre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hva er feil? At man IKKE skal blåse bort sand før man åpner noen deksel eller skifter objektiv? Jeg har ikke påstått at sand er noe godt lagringssted for dSLR, men bare at det å miste det i sanden ikke vil ødelegge det så lenge man passer på å få bort all sand som ligger utvendig først - nettopp for å unngå at sanden kommer inn. 5186829[/snapback] "Tips" var vel feil ord, men din "påstand" om at et kamera kan tåle å falle ned i sand ville jeg ikke stolt blindt på. Satt på jobb og var i en litt presset situasjon med tanke på tid akkurat da, så ordvalget ble feil. Mister man et kamera i sanden, kan og vil sand komme inn i de minste sprekker. Mye sand er finere enn det vi vanligvis forbinder med den sanden vi ser på sandstrender, og trenger meget lett inn i kamerakroppen og objektivet. Et enkelt vindpust kan være nok. Legger det seg på riktig sted, fører det til store problemer for mekanikk i f.eks objektivets zoom, fokus og blendermekanikk, eller i kamerahusets speil og lukkermekanikk. Har sett dette litt for ofte til at jeg selv ville tatt sjansen på å ta det med på stranden. Angående å ikke bruke kameraet, så er det ikke det jeg mener. Men stranden er et av de aller aller mest fiendtlige steder for et kamera og annen finelektronikk. Selv om jeg vil tro at et D70s i de fleste tilfeller klarer seg greit på stranden, ville jeg ikke tatt sjansen. Bruk evt. en plastpose du har kameraet i hele tiden mens du ikke bruker det for å forminske sjansen for sandskader om du vil ha det med deg på badeturen. Om man mister kameraet i stranden, må man selvfølgelig passe på å få sanden av så forsiktig som mulig. Å blåse kan blåse fint sand lenger inn i sprekker, å børste kan føre til samme resultat, så man får bare være så forsiktig som mulig. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Her er jeg helt enig med Afseth. Mister du et kamera i sanden har du big time trøbbel. Uansett kamera. Å få det tilbake 100% som det var anser jeg som komplett umulig. Riktignok har D200 forsgling mot støv/vann, men det forutsetter jo likevel 'normal' bruk. Dvs ta bilder i regn ok, dykke med det, not ok. Men hvem har vel tenkt å miste kameraet i bakken/sanden? Er du så uheldig(uforsiktig) så er det noe som heter forsikring. Til normal bruk på en sandstrand er det meste ok (har hatt min 10D med flere ganger), så lenge du tar dine forhåndsregler. (vind,sand på hendene, ikke legge det hvor som helst.....) Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Pakk kameraet inn da! viss mulig?.. Endret 22. november 2005 av darapa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå