Gå til innhold

Kjøp mellom private, hvilken rettigheter ?

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke helt om dette er rette plassen å poste denn, hvis ikke så ber jeg om at mod flytter den..

grunnen til at jeg poster den her er pga at det er mye follk med god peil på lover og regelverk her..

Har kjøpt meg et kamera privat via nettet, når jeg mottok dette så fungerte det ikke, selger mener jeg ikke har noen rettigheter og han kommer aldri til å overføre penger til meg..

Men hvilken rettigheter har jeg og hvilken lover kan jeg støtte meg til for å få tilbake pengene mine, er ikke intressert i et ødelagt kamera. Det beste hadde vært om jeg også kan få link utdrag for gjeldene lov verk

MVh

RScue

edit: glemte å nevne at kjøpet er foretatt via nettet så jeg ikke hadde anledning til å se varen på forhand.

Endret av rscue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvorvidt dette er gjort med overlegg eller ei. Dersom brukeren mener at kameraet ble ødelagt i posten, har du en dårlig sak. Da må du i såfall snakke med Posten.

Dersom han sier "haha, det var ødelagt før jeg sendte det" (sterkt overdrevet), har du en sak, og kan evt. gå til politiet og anmelde han for overlagt bedrageri.

Lenke til kommentar

Ved kjøp mellom privatpersoner er det kjøpsloven (av 1988) som gjelder (med mindre selgeren selger såpass mye at det 'ligner på alminnelig næringsvirksomhet', i hvilket tilfelle Forbrukerkjøpsloven gjelder). Nå beskrev du ikke situasjonen spesielt detaljert, men så sant pris, beskrivelse og omstendigheter skulle tilsi at kameraet fungerte har du absolutt en del rettigheter.

Edit: La til en liten presisering.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Vel han hadde ikke vært særlig lur da han kun hadde lagt kamera løst i en postpakke uten beskyttelse eller noe rundt den. Den låg også løst i pakken og det i en medium stor norges pakke..

Men ingen tegn utvendig på kamera at den har fått hard medfart. Men han påstår at kamera funket før han sendte den ut og jeg har en følelse av at jeg handlet fra en fjortis eller noe siden setningene i mailen går slik som dette..(uten å henge ut noen som fjortis pga språket)

"ikke en gang spørr om å få til bake pengene azz..det er ikke en dritt

garanti ved privat kjøp..." og "fjærn deg a! " .

Det var ikke snakk om så mye penger og jeg kjøpte kamera uten kabler men kamera virket supert i følge selger. Men uansett så er det snakk om prinsipp. Er vel også derfor jeg for det meste handler på plasser som qxl hvis jeg skal ha noe brukt.. Det pga at jeg da kan se hvilken karakterer en har fra før av.

Takker iallefall for alle innlegg fram til no..

Mvh

RScue

edit: skriveleif

Endret av rscue
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om «garanti» som sådan, men du har likevel en del rettigheter.

Kjøpsloven finner du her.

I ditt tilfelle er paragrafene §§7-8 aktuelle med tanke på forsendelsen (det er snakk om sendekjøp), sant §§12-13 om risiko i forbindelse med dette. Med hensyn til mangelen er det §30 og §§34-39 som kan være særlig aktuelle.

§1.1 Fastslår for øvrig at «loven gjelder ved kjøp», dette gjelder også mellom privatpersoner.

Lenke til kommentar

Politiet prioriterer ikke slike småkjeltringer.

Du får mye jobb med anmeldelse etc, men saken blir garantert henlagt.

Posten kommer til å skylde på avsender som ikke hadde pakket ordentlig, men slik jeg ser saken, har selger sendt et ødelagt kamera og pakket det dårlig for å kunne skylde på posten. Sikkert en narkoman i pengenød.

Det beste er å glemme saken, og passe seg for privat-kjøp på nettet heretter. Mange som har brent seg på dette, inkludert meg selv :thumbdown:

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Det som er trist i slike saker er at selv om du har loven på din side så må du som regel ordne opp selv. Kjeltringene har det beste vern de kan ønske seg i Norge. Det kan vi takke SV'ne i justisdepartementet for

Sånn ikke for å beskytte SV på noen måte, men nå har de vært ved makta i 4-5 uker. Ingen lover eller regler denne regjeringa har vedtatt er innført enda.

Hvordan kan da "Sv-erne i justisdepartementet" ha veldig mye med den saken å gjøre?

On-topic; Jeg tror nok ikke det er så mye å hente i å andmelde rompa til fyren her, men kanskje Christian her et poeng?

Lenke til kommentar
On-topic; Jeg tror nok ikke det er så mye å hente i å andmelde rompa til fyren her, men kanskje Christian her et poeng?

5195040[/snapback]

Jeg tror neppe han har et poeng, det er ikke snakk om et forbrukerkjøp her, således kan man ikke anvende rettslige tiltak tiltenkt forbrukere.

HiTeCk: Man blir ikke skyldig om man ikke visste om eller burde ha visst om at det var snakk om tyvegods, etter det jeg husker?

Lenke til kommentar

5195040[/snapback]

Jeg tror neppe han har et poeng, det er ikke snakk om et forbrukerkjøp her, således kan man ikke anvende rettslige tiltak tiltenkt forbrukere.

HiTeCk: Man blir ikke skyldig om man ikke visste om eller burde ha visst om at det var snakk om tyvegods, etter det jeg husker?

5195095[/snapback]

Du er pliktig til å gjøre ditt beste for å finne ut iom det er stjålet eller ikke.. kamera som blir solgt uten kabler er jo mistanke nr. 1 spørr du meg.

Alle kamera har ett serienummer som vil hjelpe deg godt på vei før du kjøper det.

Lukter tyvegods lang vei her..

Lenke til kommentar

5195040[/snapback]

5195095[/snapback]

Da anbefler jeg deg å sjekke FTU sin database og klagekskjemaet til forbrukerrådet. du kan fint klage inn privatpersoner for forbrukerrådet. Null problem det, bare litt uvanlig.

Lenke til kommentar

Utifra språket i mailen virker det som om en 14-åring som solgte deg et ødelagt kamera vel vitende om at det ikke virket.

Er det en fjortis bor han hjemme, og du har muligheten til å bruke verdens aller beste triks: ring moren hans!

Det virker :)

Antar du har navn, adresse og telefonnummer. Google ham, kanskje du finner noe som tyder på hvor gammel han er, han er kanskje medlem av en fotballklubb eller noe sånt. Sjekk feks i telefonkatalogen om det er registrert andre på samme adresse; foreldrene er kanskje registret på samme adresse med med fastlinje.

Om det ikke virker, anmeld ham. Det vil sannsynligvis ikke ha noen effekt, men det kan hende han har anmeldelser på seg fra før, eller om han ikke har det, så hjelper du nestemann som anmelder ham.

Lenke til kommentar
Du har vel tilfeldigvis ikke sjekka om du har kjøpt tyvegods også da? Når det i ett tidligere innlegg sto " sikkert en narkis i pengenød"

Kansje en narkis som har stjålet kameraet og solgt det til deg.. da er du plutselig medskyldig ;)

5195075[/snapback]

Jepp, det lukter tyvegods lang vei .. ingen kabler, ingen emballasje, idiot-pakking, en svært useriøs selger, fjortisspråk i eposten osv. Jeg tenkte også at det kunne være en vanekriminell. Men jeg ser ikke hvorfor trådstarter skulle være medskydlig dersom han var forledet til å tro at det var ærlig kjøpte varer.

Det beste du kan gjøre er å anmelde saken til tross for at den mest sansynlig blir henlagt. Politiet vil uansett registrere anmeldelsen. De personene som er mest anmeldt (slik som vanekriminelle), vil sansynligvis bli etterforsket og straffet. I tillegg anbefaler jeg deg å kontakte QXL snarest og fortelle situasjonen slik at de forhåpentligvis stenger ute brukeren. Nevn i samme slengen at saken er anmeldt til politiet for det kan gjøre at QXL får ut fingeren. (Jeg har inntrykk av at QXL av og til samarbeider med kriminelle ved å ikke stenge dem ute. Det er mulig det er ubegrunnet, men jeg har i hvertfall det inntrykket.)

PS. Husk at det ikke er lov med personuthenging i forumet selv om det er relativt sikkert at det er en kriminell. Man kan ha fått feil navn så man henger ut feil person. Vennligst ikke kom med noen opplysninger som kan identifisere personen. Det fører raskt til stengt tråd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hei igjen og takker for mange fine svar.. Kamera er ikke kjøpt via qxl.. Jeg handler for det meste med folk som har mange og gode karakterer på qxl hvis jeg skal handle...

Kamera var kjøpt via en nettannonse, og jeg kommer aldri til å navngi han offentlig ikke utenom at det er en dom og jeg får vite at han har lurt mange andre. Da synest jeg faktisk at det er greit at folk får vite hvem det er slik at han ikke får lurt flere..

Men et annet spm, er det noen sentral register hvor folk kan melde ting stjålet og oppgi serienummer. Haddde vært artig å sjekket opp om det er tjuvgods. For da sitter selgeren godt i det...

Mvh

RScue

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...