Gå til innhold

Smeller i høytalerne

Anbefalte innlegg

Har et problem hjemme med høytalerne, kan høre på musikk eller spille det er uansett men det har en tendens til å smelle i høytalerne, kjappe smell. Dette er det 2 sette mitt så høytalerne er det ikke, har tenkt på at det kan være spikes som gjør dette. Har ikke jordet kontakt, irriterende men ja. Noen forslag? har sett litt på overspenningsvern, og da må jo jeg ha noe som ikke må ha jord for og funke.

Lurer på hvordan resten av datautstyret mitt har det da :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de smellene kan komme fra brytere, temostater, kontaktorer eller reléer. Jeg har hatt de samme problemet hjemme, da var det reléet på en Clas Ohlson fjernstyrt lysbryter som sendte ut støy. Slikt støy kan ofte oppstå når man har induktiv last (spoler) for da får man lett en lysbue når kontakten bryter, dette sender ut mye støy.

Ta og sjekk ut hva tid det smeller og prøv å finn ut om der er noe elektisk utstyr som blir slått av eller på

Men så klart der kan være hundrevis av andre årsaker

PS! Spotter med jernkjerne trafo er ofte en slik induktiv last. Gjelder ikke så mye elektroniske trafoer :hmm:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

du får kjøpt filter til stereoanlegg og annet hifi utstyr, men dette er nokså dyrt.

Ett alternativ er å bytte ut trafoen med en elektronisk, kjøleskapet er det ikke så mye å gjøre med, men jeg tror ikke at det lager så mye støy.

Der er en krets man kan bygge for å dempe lysbuer, men husker ikke hvordan den er.... Å bytte ut til en bryter som "bryter" kjappere og har lenger avstand mellom kontaktene i åpen stilling er en mulighet.

Jeg har ikke gaddet å legge så mye energi i saken hjemme, er jo bare ett lite smell når jeg skrur av og på lyset....

Lenke til kommentar

Det er ikke bra for høytalerene, men det går somregel bra.

Vil også komentere at smelling i høyt. ofte kommer av vakkel(dårlig kontakt) i amp.

Hvis du vet hva feilen er, f.eks. lysbryter e.l. så går det an å koble inn en bipolar kondensator paralelt med støykilden (IKKE gjør dette om du ikke hvet hva du driver med) ellers den dyre versjonen å bytte trafoer i alt som er påvirket

Lenke til kommentar

Kondensatoren kan være 10F om du føler for det.

Tingen er at den er bipolar og at den tåler nok voldt.

Dette er spesialkondensatorere konstrueert for akkurat dette.

Brukes f.eks i det meste av audio utstyr for å hindre dette smellet og den skaden peaker kan gjøre på resten av elektronikken.

Fåes hos f.eks ELFA, bleken o.s.v. eller kan høstes fra en def. forsterker, PSU, lysarmatur, E.L.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...