Gå til innhold

Spørsmål angående kjøp av første pda

..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har aldri hatt (eller tatt i) en pda før, men fikk plutselig et innfall i går. Så i morra blir det brukt FS loox 720 til 2500 kr (2 måneder gammel, brukt omtrent 2 timer ifølge selger). Er dette et godt kjøp? Pdaen er 100 % strøken, og kommer med skjermbeskyttelse og greier. Det er fremdeles noen timer til jeg leverer fra meg pengene, så om noen mener det er et ordentlig "katta i sekken" kjøp, så er dette et godt tidspunkt å si det på! Jeg vil ikke høre ett ord om dårlig kjøp etter 16:00 i morra for å si det sånn! :p

Men som sagt, så har jeg aldri tatt i en pda før. Noen som har mer peiling på pda enn meg (les: alle) som kunne hjulpet meg i gang? Lurer på følgende:

- Hva har jeg egentlig kjøpt? (ja, en pda, men er det en ok pda? er vga skjerm bra f.eks.? fungerer wlan bra? Kan jeg sette opp vpn og koble meg opp på skolen?)

- Hva følger med av programvare, og hva bør jeg skaffe meg? Er interessert i både license og freeware. Kommer til å bruke den mye til tekstbehandling, regneark osv, men vil også ha mulighet til å se filmer, høre på musikk ++.

- Bør jeg bruke masse penger på minnekort?

- Finnes det spill til disse greiene? Hvilke er isåfall bra?

- Er det noe ekstrautstyr man bør kjøpe (er veldig tekno-freak så fiffige duppeditter er av interesse! Litt flauover å aldri ha satt finga i en av disse maskinene :blush: )?

- Er det noe jeg som førstegangsbruker bør passe på? (minne-clear ved strømbrudd osv?)

Alle tips, også utover spørsmålene mottas med stor takk!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..og som ikke det var nok.. Leser mange steder om to forskjellige operativsystemer. Windows Mobile 5 (rett meg om jeg har feil, skriver fritt etter hukommelsen) og Windows ett-eller-annet 2003 SE, det siste følger vel med på loox 720. Hva er forskjellen? Hva er nyest? Kan man oppgradere?

5185587[/snapback]

Windows Mobile 5 er nyeste utgaven av mobil windows. Jeg har bare vært borti Qtek, så kan ikke si særlig mye om FS dessverre.

Kan lese mer om Windows Mobile (200)5 på WindowsMobile.no, men står nok ikke noe om FS der.

Lykke til ;)

[edit] Det med minne-clear ved strømbrudd er litt forskjellig fra pda til pda. På Qtek er det i hvert fall sånn at du har to batterier, og at du mister alt om begge går tomme, noe som krever en del. Med Windows Mobile 5 er dette ikke lenger noe problem, så nyeste operativsystem er å anbefale.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

For meg virker det som om windows mobile 5 er på telefon-pdaer, mens 2003 SE er på pda-pdaer om noen skjønner? Var inne på microsoft sine hjemmesider, og finner ikke en pda-pda med mobile 5. Er jeg helt på jordet?

EDIT

..ja, det er jeg.. WM5 gjelder over hele fjøla. Noen som veit om det er mulig å oppgradere til WM5?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

I håp om å finne info om WM5 til pda, og spesielt da til FSC Loox 720 har jeg funnet ut at WM5 upgrade til denne pdaen ikke vil bli utgitt pga at pdaens hardware ikke er kompatibel med WM5. Dette gjelder tydeligvis også et par HP maskiner og en eller flere Asus maskiner.

Det har forsåvidt både fordeler og ulemper, trålet mange utenlandske pda forum og etter omfattende tester viser det seg at 1/3 av de som oppgraderer ruller tilbake til WM2003SE, mens 1/3 ikke ruller tilbake, men klager som besatte. Den siste 1/3 har fremdeles ikke bestemt seg for hva som skal skje, men vil trolig la det passere.

På et av forumene hevdes det at Loox 720 (520mhz) med WM2003SE er vesentlig kjappere enn Dell Axim X51v (624mhz) med WM5, dette fordi WM5 hovedsakelig baserer seg på å lagre til ROM, noe som er tilnærmet 10x tregere enn å lagre til RAM. Dessuten viser det seg at en drøss med programvare som fungerte til WM2003SE ikke fungerer over hode til WM5.

Kan dette sies å være en barnesykdom på WM5? Ja, til stor grad. Men det er mer enn nok til at jeg legger min elsk på Looxen og WM2003SE. Etterhvert som WM5 blir standard på maskinene ut fra butikk vil nok slike ting endre seg, men skal man tro de som har prøvd, bør man tenke seg om opptil flere ganger før man oppgraderer fra WM2003SE til WM5 på en "gammel" pda.

EDIT

Leser nå at Fujitsu Siemens skilter med at så lenge pdaen har vært uten strøm i mindre enn 2 timer, så skal man ikke ha mistet data! Holder for meg! :)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...