Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Da ble dataen svart, for svarte.

Anbefalte innlegg

For en stund siden bestilte jeg meg en bærbar data som ikke virket. Den ble sendt inn og i mellomtiden klarte jeg meg med den gode gamle stajonære.

Så her om dagen skjedde det forferdelige.

Det begynte å lukte ammoniakk i rommet :ermm: Jeg luktet litt på dataen og fant ut at den forferdelige lukten kom her i fra. :dribble:

Dataen ble raskt slått av og da jeg åpnet panelet kom det ut hvit røyk.

En titt nedi avslørte mye støv men ingen synlige svimerker. Derfor støvsugde jeg den som jeg har gjort tidligere. Jeg avmonterte viften til prosessoren og renset kjøleribben med qtips. Jeg tok også ut grafikkortet og støvsugde også viften til denne.

Da jeg skrudde på dataen igjen med panelet åpent spraka det fra hovedkortet rett ved noen spoler ikke langt fra selve prosessoren.

......Dataen startet ikke. ... Den sa ikke pip engang slik den pleier. Skjermen er bare svart. Det eneste som går er viftene. Jeg kan ikke åpne dvddrevet engang.

Litt spec: (må fylle ut litt nøyaktigere senere)

AMD thunderbird 1.4 GHZ

1 GB RAM pc2700 (mener jeg)

Geforce TI4200

120GB HDD

Som dere ser er den ikke ny lenger. Problemet er at jeg har en masse stæsj på hardisken som jeg ikke kommer til lenger.

Hvordan løser jeg dette problemet?

Jeg har flere teorier om hva som er galt.

1 skjermkortet har gått (viften ga en rar lyd etterpå) men jeg prøvde med et gammel kort jeg hadde liggende og det ga samme effekt.

2 Hovedkortet er gåent.

3 Den finner ikke harddisken å boote fra. (Jeg hadde litt problemer med dette da jeg installerte disken jeg har nå. Men den burte vel sagt pip og gjort en forsøk på å boote vel? :hmm:

Evt kan jeg kjøpe en gammel liknende konfigurering og sette harddisken inn i denne. Hva kan det koste? Er det noen som har noen gode råd (eller dataer) på lager? Er i en liten krise nå ettersom jeg ikke har noen data lenger og bruker den til alt.

Er det evt et godt alternativ og låne en pc, sette HDD inne og tømme alt ut på en ekstern HDD som jeg kan bruke når jeg får den bærbare. Det vil vel kanskje kunne bli like dyrt som å kjøpe en brukt maskin. Jeg er ikke interessert i å kjøpe en ny stajonær da jeg akkurat har lagt 14k i en bærbar.

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder dine teorier om hva som er galt, kan du trygt gå for alternativ 2. om det virkelig sprakte ved siden av prosessoren. Kanskje kondensatorene som leverer strøm til prosessoren er ødelagt?

Harddisken er høyst sannsynlig fin. Noen ganger blir harddisker ødelagt av en gåen strømforsyning, men det er vel ikke tilfellet her siden viftene går og det var hovedkortet som sprakte.

Sett harddisken inn i en annen maskin, pinn den til slave og sørg for at den opprinnelige harddisken på ide-kabelen er master. Boot opp og brenn innholdet til CD/DVD eller vent til du får den nye bærbare og overfør filene via nettverk.

Lenke til kommentar

Tja. Tror du det finnes et liknende hovedkort å få tak i? Det er tross alt noen år gammelt. Jeg skal lete opp navnet på kortet. Har det ikke tilgjengelig her.

Hvordan kan jeg forresten vite at ikke prosessoren også er gåen? Det var jo rett ved denne det spraka.

Det enkleste er kanskje å kjøpe en brukt liknende pc og sette HDD inni.

Jeg vet at det er fare for statisk elektrisitet ved støvsuging med jeg tror ikke det er dette som har forårsaket elendigheten her.

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...