Duffy85 Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Skal sette opp 2 nye trådløse routere i en bygård. Består av 3 etasjer. Per i dag har vi en router i 2 etg, tanken var å sette opp en i hver altså en i 1 og 3 etg og. Jeg tenkte å koble det sånn ADSL ROUTER | WLAN port router 1, og ut switch port 1 | WLAN port router 2, og ut switch port 1 | WLAN port router 3. Vil dette gi mye last på den første routere eller har trafikken i switchen lite å si på ytelsen på routern trådløst ellers? Grunne til at det ikke legges opp en egen switch som fordeler nette videre er at det er veldig vanskelig å legge kabler i dette bygget og kun et tynt rør å legge kabel i så å legge flere kabler fra ADSL ROUTERN (i kjellern) er så og si umulig Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Du trenge rikke være engestelig for å bruke å koble WLAN punktene i serie. Da begrensningen vil ligge i det trådløse nettet. Dette forutsetter at ingen andre bruker lan porter på routerne og sånt sett maxer ut kapasiteten. Om det ikke er mange brukere kan du jo vurdere å skippe kabler i 1. og 3. etg. Og kjøpe deg 2 linksys range extendere i stede. Har gode erfaringer med dem. PS. Om alle skal være på samme nett så er det bare tull å bruke wlan porten i på routeren din. Det vil føre til at det brukes NAT på alle punktene dine noe som ikke er nødvendig. Kjør kabel inn på f.eks port 1 og en kabel ut fra port 2 som går videre til en annen etg. Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Du trenge rikke være engestelig for å bruke å koble WLAN punktene i serie.Da begrensningen vil ligge i det trådløse nettet. Dette forutsetter at ingen andre bruker lan porter på routerne og sånt sett maxer ut kapasiteten. Om det ikke er mange brukere kan du jo vurdere å skippe kabler i 1. og 3. etg. Og kjøpe deg 2 linksys range extendere i stede. Har gode erfaringer med dem. PS. Om alle skal være på samme nett så er det bare tull å bruke wlan porten i på routeren din. Det vil føre til at det brukes NAT på alle punktene dine noe som ikke er nødvendig. Kjør kabel inn på f.eks port 1 og en kabel ut fra port 2 som går videre til en annen etg. 5185302[/snapback] Det blir ca 6 brukere i hver etasje så ikke all verden. Tror nok jeg går for kablet grunnet kostnader og fordi det er mindre tap enn ved range extender. Ingen som skal koble seg til med kabel til routerne. Når jeg først er i gang kan jeg jo spørre om jeg burde la ADSL Routern dele ut iper også skru av DHCP i alle de trådløse routerne eller omvendt? Jeg tror det er en fordel om vi sitter på samme ip serier for da er det lettere å få kontakt med hverandre men, står også en Linux DChub kobla til med switch sammen med ADSL Routern som alle har tilgang til. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Når jeg først er i gang kan jeg jo spørre om jeg burde la ADSL Routern dele ut iper også skru av DHCP i alle de trådløse routerne eller omvendt? Jeg tror det er en fordel om vi sitter på samme ip serier for da er det lettere å få kontakt med hverandre men, står også en Linux DChub kobla til med switch sammen med ADSL Routern som alle har tilgang til. 5185499[/snapback] Enig i at det er en fordel med å slå av DHCP i ruterne, dvs. at da kobler du hver enhet til via en av LAN-portene. Det blir en mye mer elegant løsning og du slipper å NAT-e 2 ganger. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Som zenit sier, mye mer oversiktelig, så lenge ADSL routeren har DHCP. Eventuelt bare bruke en av WLAN punktene sin DHCP. (forutsetter jo at alle er på samme nett og at du ikke bruker wan porten på wlan routerne). Endret 21. november 2005 av SuperFly Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Du trenge rikke være engestelig for å bruke å koble WLAN punktene i serie.Da begrensningen vil ligge i det trådløse nettet. Dette forutsetter at ingen andre bruker lan porter på routerne og sånt sett maxer ut kapasiteten. Om det ikke er mange brukere kan du jo vurdere å skippe kabler i 1. og 3. etg. Og kjøpe deg 2 linksys range extendere i stede. Har gode erfaringer med dem. PS. Om alle skal være på samme nett så er det bare tull å bruke wlan porten i på routeren din. Det vil føre til at det brukes NAT på alle punktene dine noe som ikke er nødvendig. Kjør kabel inn på f.eks port 1 og en kabel ut fra port 2 som går videre til en annen etg. 5185302[/snapback] Det blir ca 6 brukere i hver etasje så ikke all verden. Tror nok jeg går for kablet grunnet kostnader og fordi det er mindre tap enn ved range extender. Ingen som skal koble seg til med kabel til routerne. Når jeg først er i gang kan jeg jo spørre om jeg burde la ADSL Routern dele ut iper også skru av DHCP i alle de trådløse routerne eller omvendt? Jeg tror det er en fordel om vi sitter på samme ip serier for da er det lettere å få kontakt med hverandre men, står også en Linux DChub kobla til med switch sammen med ADSL Routern som alle har tilgang til. 5185499[/snapback] Om du skal ha samme ip-serie på alle maskinene, må du nok la være å bruke WAN-portene på de nye ruterne, da dette i praksis gjør routern og dens klienter til et isolert nettverk. Dersom du heller kobler dem til på LAN-porter (fungerer i praksis som en switch med trådløst nett) vil alle motta ip-er fra ADSL-rutern. -- tg90nor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå