Gå til innhold

Forslag til barebone-system?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Etter en trist opplevelse for noen dager siden, da pc'en min tok dagen, så vurderer jeg nå å erstatte den med et barebone-system.

Det oppsettet jeg hadde på den gamle pcen var jeg rimelig fornøyd med, siden jeg bare brukte den til surfing, chatting og musikk, så jeg vurderer å bruke de delene som muligens kan funke i denne. (RAM og HD)

Det var strømforsyningen som sa takk for seg, og jeg har ikke fått testet delene ennå for å se hva den dro med seg i "fallet". Kanskje jeg kan bruke prosessoren og, men kanskje den er litt utdatert? (AMD Athlon XP 1700+ TBreedB)

Minnet er 512MB PC400 minne. (Kan man bruke vanlige minnemoduler i Barebone?)

Harddisken er en 120GB WD Caviar 3.5" 7200RPM.

Jeg lurer med dette på om noen her kan hjelpe meg å lage et oppsett, helst med de komponentene jeg har. (Penger er ofte en hindring) Om noe av dette ikke kan brukes, så vil jeg gjerne høre forslag på billige alternativer, som fungerer godt.

Hadde også vært fint om det ikke fikk en så altfor stor prislapp :whistle:

På forhånd takk.

P.S.

Har skjerm :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til: Følger det med prosessorkjøler på disse maskinene, og hvis dette er tilfelle, duger disse?

Vil også understreke at jeg skal ikke bruke pcen til noe annet enn nedlasting av filer, surfing og chatting, så det må ikke være noe hyperbra! Bare den ikke jobber seg halvt ihjel hvis jeg prøver å åpne filer ;)

Lenke til kommentar

hvis trådstarter _KUN_ skal bruke denne pc'en til nedlasting, surfing og chatting, er den cpu'en han har nå mer enn god nok til det, sammen med rammen og harddiskene han har. Jeg drister meg på et lite billig-oppsett her, som skulle duge til det trådstarter trenger:

AOpen XC Cube EZ18, nForce2, 220 Watt, Socket A, Integrert skjermkort ~1500 kr.

CPU har du

Ram har du

Harddisk har du

CD/DVD rom går jeg ut i fra at du har, sammen med mus, tastatur, og skjerm.

Så lenge de delene du har ikke er svidd, så skulle dette være alt du trenger, ettersom det følger med hovedkort, PSU og cpu-kjøler i barebonen, samt et integrert grafikkort, som skulle holde til ditt bruk (ingen spilling dog).

Greit nok, du kan jo satse på en ny s939 cpu, men dette vil koste deg rundt 3500 minimum, og til ditt bruk ser jeg ikke det som en nødvendighet.

Lenke til kommentar

så lenge det er agp og kortet kun opptar en plass (altså at det ikke har en gedigen kjøler), skal det gå helt fint å bruke det. Men Barebonen har jo integrert skjermkort, slik at hvis du har en bråkete vifte på det skjermkortet kan du la være å bruke det, mot en del dårligere 3d-ytelse.

Lenke til kommentar

Har bare en liten kjøler på den, ja. Den bråker ikke noe særlig, så det skal vel gå bra. Tror du at maskinen kanskje blir litt treg?

Takk for nok et svar.

edit: Lurer også på om jeg kan bruke socket A på socket 754?

Endret av Wazzabazza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...