robertk Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Fant heldigvis denne siden når jeg begynte å lete på nettet. Ser ut som om mange her har god peiling på nettverk, og håper derfor noen kan hjelpe meg med svar. Jeg er igang med husbygging (snart), og har ikke lyst til at nettverkskablene (til bredbånd) skal ligge og slenge langs golvlistene. Med andre ord; jeg har lyst å legge disse skjult (i rør i veggen som jeg har forstått). Må dette gjøres av elektriker, eller er det noe som kan gjøres selv? Hvis det er noe man kan gjøre selv, hvordan bli da koblingen? Skal dette legges i èn sløyfe, eller må man ha en slags stjernetopologi på det hele? (Med sløyfe tenker jeg på at en kabel går fra punktet ”bredbåndskabelen” kommer inn i huset, videre til neste rom som skal ha nettverksuttak, videre til neste rom osv. Med stjernetopologi mener jeg har det fra punktet ” bredbåndskabelen” kommer inn i huset, går kabler til alle rommene som skal ha nettverksuttak). Håper dere forstår problemstillingen! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Du kan jo få elektrikkeren til og sette opp rør og bokser så trekker du og kobler selv. Bruk endel tid på planlegging og tenk nøye på hvor du vil ha bokser om du vil ha flere uttak i rommene osv, rørene og boksene koster lite så legg heller for mye enn for lite. Det er stjernenett så du må ha en plass og samle allt på, og legg gjerne ett eller to ekstra trekkerør inn i huset fra tomtegrensa i og med du kanskje uansett skal grave. Dagens fiberløsninger fra Lyse o.l bruker nettverkskabler frem til TV-ene så planlegg for det. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) vet ikke mulig du finner noe her Nettverk, bredbånd, adsl og oppkoblinger http://www.hjelperdeg.net/modules/wfsectio...php?category=12 Lag dine egne nettverk kabler http://www.hjelperdeg.net/modules/wfsectio...hp?articleid=35 + http://www.safenet.no/article/articleview/347/1/4/ Endret 21. november 2005 av kvase Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Eg vet ikke hvor mye data/it du har hjemme hos deg, men eg vil anbefale hvertfall et uttak for nettverkskabel i hvert rom. Dette er for å være mer framtidsrettet, samtidig som du faktisk kan øke verdien på huset ditt. Personlig skal eg ha minimum 2 uttak pr rom(2 separate uttak). Og ja, du må bruke stjernetopologi. Dvs, du sette et sted i huset hvor du vil ha bredbånd og telefoniutstyr, og der må du sørge for at alle røra går til. Deretter kan du trekke kabel enkelt selv. Tegninger på hvordan har blitt linket til tidligere. Lenke til kommentar
robertk Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Hvis jeg da legger rør til alle punktene jeg ønsker nettverksuttak (fra punktet det kommer kabelen inn i huset), hva må jeg da ha iav utstyr i "midten" av stjernen? Må jeg ha ruter, switch eller noe lignende? Er dette utstyret enkelt å installere? Hvilken benevnelse bør jeg ha på kablene som skal brukes? Cat5, cat6? Takk for svarene som jeg fikk tidligere! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hvis jeg da legger rør til alle punktene jeg ønsker nettverksuttak (fra punktet det kommer kabelen inn i huset), hva må jeg da ha iav utstyr i "midten" av stjernen? Må jeg ha ruter, switch eller noe lignende? Er dette utstyret enkelt å installere? Hvilken benevnelse bør jeg ha på kablene som skal brukes? Cat5, cat6? Takk for svarene som jeg fikk tidligere! 5185204[/snapback] Nå har eg litt spessielle krav, så eg vil ikke ha noe annet en Cat6 Kategori 5e fungerer fint i dag, men utviklingen går fort, og det koster lite å bruke kategori 6 allerede i dag. Og du må som et minimum ha en switch der hvor rørene møtes. For å dele bredbånd ol.l må du også ha en router. Lenke til kommentar
HEE Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hvis jeg da legger rør til alle punktene jeg ønsker nettverksuttak (fra punktet det kommer kabelen inn i huset), hva må jeg da ha iav utstyr i "midten" av stjernen? Må jeg ha ruter, switch eller noe lignende? Er dette utstyret enkelt å installere? Hvilken benevnelse bør jeg ha på kablene som skal brukes? Cat5, cat6? Takk for svarene som jeg fikk tidligere! 5185204[/snapback] Nå har eg litt spessielle krav, så eg vil ikke ha noe annet en Cat6 Kategori 5e fungerer fint i dag, men utviklingen går fort, og det koster lite å bruke kategori 6 allerede i dag. Og du må som et minimum ha en switch der hvor rørene møtes. For å dele bredbånd ol.l må du også ha en router. 5185213[/snapback] ja lønner seg og gå for cat 6 når du bygger nå.. og uttak i vært rom elle rnoe i den dur... er heller ikke dumt.. det har nå jeg gjort.. Lenke til kommentar
robertk Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Jeg fortsetter tråden min med flere spørsmål jeg... Jeg ble anbefalt å bruke cat6 tidligere. Hva om jeg senere har lyst til å gå for Elko Link Home? Da kreves det at man bruker spesielle kabler (900 MHz 1 X 4 par). Er det mulig å legge disse kablene med en gang, og bruke de til "vanlig" bruk, og så skaffe seg et elko link home system? Elle kanskje er det like greit å installere dette (elko link home) med en gang? Kan dette installeres selv, eller må man ta dette via elektriker? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Nå har eg lite erfaring med Elko Link Home, men hvorfor vil du ha akkurat det? Og slike elektriske duppeditter bør monteres av elektriker, men dersom du er litt nevenyttig går det fint an å gjøre det selv. MEN, dersom du vurderer smarthus løsningen bør disse planlegges fra starten av, da både valg av system og plasseringer har mye å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå