Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel Motor vs Bensin Motor

rmon

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er rett og slett hvor langt kan en Diesel motor gå? Jeg vet jo at vedlikehold har alt og si men hvor mye sån ca. er normalt for diesel motrorer?

Hvis vi tar en Audi A4 1,9TDI 1995 som har gått 250.000KM, hva slags pris burde den ligge på da? og er 250.000KM mye?

Endret av dr_bull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen avhenger av utstyr, stand, vedlikehold, service, osv..

Sjekk AutoDB.no og de andre store markedene for å se nivået på prisene. Da kan du legge inn km-stand, osv for å få mest mulig likt søk som den bilen du vil sammenligne med.. :)

Hvor langt den kan gå avhenger av vedlikehold, samt hvilken kjørestil den er kjørt i. Min gamle Golf fra 1989 gikk 275.000 før den ble solgt, og den var svært langkjørt. Langkjøring sliter mye mindre enn f.eks bykjøring.

250.000 for en 1995-modell er mye, min nye bil som er registrert samme året har gått 135.000 for å sammenligne..

Lenke til kommentar

Lurer også litt på hvor lenge de varer. Er det slik at diesel motorer stort sett går lenger enn bensinmotorer med samme vedlikehold og slikt, eller er dette bare noe jeg innbiller meg? Når jeg ser etter turbo diesel biler til rundt 50 000,- er vel omtrent samtlige gått over 200 000, vil de da normalt ha langt igjen? Har en kamerat med en 99 Jeep Cheeroke 2.5 TD som har gått 253 000km nå, og virker jo ikke som det er noe problemer med denne, bortsett fra normale slitedeler og at akkurat han sin bil nok begyner å merke rust. Har selv en 96 modell som er gått 117 000km nå og lurer på om det antageligvis ville være mye mer reperasjoner på en med diesel motor som hadde gått 100 000 km til, eller kommer dette bare ann på vedlikeholdet? Driver nemlig og tenker litt på om jeg kunne spare noe på å gå over til en bil med TD motor til rundt 50000.

Lenke til kommentar
Lurer også litt på hvor lenge de varer. Er det slik at diesel motorer stort sett går lenger enn bensinmotorer med samme vedlikehold og slikt, eller er dette bare noe jeg innbiller meg?

5184790[/snapback]

Det var slik før, da var dieselmotorene kraftigoverdimensjonerte med lavt effektuttak, i dag er de lette med store krefter så det blir mye likt, dessuten satt det gjene diesler i dyre biler som gikk mye, motorer som aldri blir kalde (i drift 24/7) og med bra vedlikhold holder fryktelig lenge uansett om det er bensin eller diesel.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg sammenliggner to motorer, f.eks min 1.7 turbo bensinmotor på 120HK og en Opel vectra 1.7 TD motor med 82HK vil ikke diesel motoren vare vesentlig lenger enn min med samme vedlikehold/kjøring? Er det mye som pleier å gå på diesel motorene, noen vanlige feil? Tenker på om det er dyrer å vedlikeholde diesel motorer enn bensinmotorer? Har skjeldent hørt om folk som har hatt problemer med dieselmotorer, derfor jeg lurer.

Har to med diesel her i huset, en 2001 Volvo V40 1.9D, og en 1991 Toyota Hilux 2.4D. Volvoen har vi aldri hatt noe problemer med motoren i, bortsett fra at når vi fikk den var en turboslange litt løs. Toyotaen har måtte ha full overhaling de to siste vinterene da den plutselig har gått tom for olje uten at noen oljelampe eller oljetrykksmåler gir noe utslag. Det kunne vel vært forhindret om pappa ikke bare hadde stolt på oljetrykksmåleren og oljelampa.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg sammenliggner to motorer, f.eks min 1.7 turbo bensinmotor på 120HK og en Opel vectra 1.7 TD motor med 82HK vil ikke diesel motoren vare vesentlig lenger enn min med samme vedlikehold/kjøring?

5185574[/snapback]

Ikke spesiellt hvis motorene er bra konstruert.

Dog så er det vel skjeldent at det er motoren som skaffer en bil bilett til hoggern, andre ting slites på en bil som har gått langt, rust, elektronikk o.l er vel mer og bekymre seg om enn motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...