Gå til innhold

Trådløs 580EX, sammen med EOS 350d?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg Canon sin nyeste blitz, 580EX. Jeg var en tur nede på FotoVideo i møllergata og spurte meg fram litt. Jeg er ganske blank på dette med ekstern blitz.

På FotoVideo sa de at jeg ikke trenger noe spesielt utstyr for å kunne ta bilder trådløst med EOS 350d og 580EX blitz. Stemmer det?

Hvordan får jeg kameraet til å trigge blitzen? Han sa at den ville utløses av den innebygde blitzen i kameraet...?

Jeg har testet dette på 550EX, men det funket ikke. Fungerer det bare på 580EX? Kan jeg være trygg på at det funker på 580EX uten at jeg trenger å kjøpe ST-E2 (trådløs sender)?

Hvordan vil dette evt. fungere utendørs, i sollys eller om natten?

Jeg setter veldig stor pris på svar!

- Jan Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ganske blanke på det med ekstern blits på fotovideo også :) Har også fått trådløsinstruksjoner der nede som har vært helt på jordet, blant annet at 430 er trådløs master og at det er optisk slave i 420EX for eksempel.

Nei, du kan ikke kjøre 580 som slave med den innebygde blitsen. Du må ha en E-TTL master-enhet, enten 550EX, en annen 580EX eller ST-E2 eller en av makroblitsene. Du skal også kunne bruke Sigma DG 500 Super som master.

Trådløst fungerer ved IR-lys, så utendørs er du avhengig av å ha få hindringer mellom sender og mottaker, inne går det som regel bra fordi signalet bounces i vegger og tak. Bruk av paraplyer o.l. utendørs kan føre til problemer.

Du KAN trigge en Sigma DG 500 super som optisk slave, eller bruke en optisk slave-trigger (en sånn liten fot) på blitsen, men all automatikk forsvinner. Pluss, E-TTL forblinket vil trigge blitsen, slik at du vil være avhengig av å ha en trigger eller en manuell blits, popup-en vil ikke kunne trigge blitser pga. ETTL.

Fin side om wireless E-TTL:

http://eosdoc.com/manuals/?q=ETTLRx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...