janivarvik Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg Canon sin nyeste blitz, 580EX. Jeg var en tur nede på FotoVideo i møllergata og spurte meg fram litt. Jeg er ganske blank på dette med ekstern blitz. På FotoVideo sa de at jeg ikke trenger noe spesielt utstyr for å kunne ta bilder trådløst med EOS 350d og 580EX blitz. Stemmer det? Hvordan får jeg kameraet til å trigge blitzen? Han sa at den ville utløses av den innebygde blitzen i kameraet...? Jeg har testet dette på 550EX, men det funket ikke. Fungerer det bare på 580EX? Kan jeg være trygg på at det funker på 580EX uten at jeg trenger å kjøpe ST-E2 (trådløs sender)? Hvordan vil dette evt. fungere utendørs, i sollys eller om natten? Jeg setter veldig stor pris på svar! - Jan Ivar Lenke til kommentar
olemm Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 De er ganske blanke på det med ekstern blits på fotovideo også Har også fått trådløsinstruksjoner der nede som har vært helt på jordet, blant annet at 430 er trådløs master og at det er optisk slave i 420EX for eksempel. Nei, du kan ikke kjøre 580 som slave med den innebygde blitsen. Du må ha en E-TTL master-enhet, enten 550EX, en annen 580EX eller ST-E2 eller en av makroblitsene. Du skal også kunne bruke Sigma DG 500 Super som master. Trådløst fungerer ved IR-lys, så utendørs er du avhengig av å ha få hindringer mellom sender og mottaker, inne går det som regel bra fordi signalet bounces i vegger og tak. Bruk av paraplyer o.l. utendørs kan føre til problemer. Du KAN trigge en Sigma DG 500 super som optisk slave, eller bruke en optisk slave-trigger (en sånn liten fot) på blitsen, men all automatikk forsvinner. Pluss, E-TTL forblinket vil trigge blitsen, slik at du vil være avhengig av å ha en trigger eller en manuell blits, popup-en vil ikke kunne trigge blitser pga. ETTL. Fin side om wireless E-TTL: http://eosdoc.com/manuals/?q=ETTLRx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå