Gå til innhold

Forslag angående lo-fi

Anbefalte innlegg

En søkerobot som crawler hele forumet stjeler mye ressurser. Det kan bli hundrevis av GB i måneden. Det finnes en måte å redusere botenes ressursbruk.

Ved hjelp av en tekstfil i root på domenet, kan man guide botene, slik at de kun crawler det man ønsker. Og det er her lo-fi kommer inn i bildet. Om man bare sender botene til lo-fi-versjonen av forumet, sparer man mye båndbredde. Det som da må legges til i lo-fi-versjonen, er en banner på toppen som forteller brukeren ganske tydelig at søkemotoren kun linker mot resultat i lo-fi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er informasjon som vi er fullstendig klar over. Men vi er en av de få heldige i verden som ikke trenger å bekymre oss over båndbredde. For vi har mer enn nok å ta av og har ikke et tak vi trenger å bekymre oss over. Og av all trafikken vi sender ut så er det ikke mye som går til søkerobotene. :)

Så slikt det er nå er det like greit å bare la robotene ta det de vil ha.

Lenke til kommentar
Ok. Jeg regnet jo med at dere var klar over det. Grunnen til at forslaget mitt kom, er fordi man ofte opplever at forumet er overbelastet, og man får opp meldingen om å forsøke igjen senere.

5193301[/snapback]

Det kommer av andre grunner som ikke vil hjelpe med at vi utestenger søkerobotene, uten at jeg ser noen grunn til å gå dypere inn på det, da vi vet om det og har planer om å få ordnet det.
Lenke til kommentar

Liker egentlig ikke når det sendes ut lo-fi-versjoner til søkerobotene. Iallefall slik det funker med IPB2 der det er spesielle URLer for lo-fi-versjonene. Resultatet av det blir da at jeg får servert samme side når jeg søker etter noe i en søkemotor. Og det vil vi vel ikke :)

Lenke til kommentar

Det må være "spesiell url" (det vil si en annen mappe eller et annet finavn) for at botene skal kunne guides til et annet sted.

Men men. Dette var bare et tips om en av tingene som kan gjøres for å redusere ressursbruken, og ikke noe mer enn det.

Edit: I de tilfeller serveren er overbelastet, vil brukerne ha fortinnsrett kontra en bot som crawler?

Endret av anth
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...