Gå til innhold

Har problemer med ABIT 133 BX hk?


Anbefalte innlegg

Har problemer med et ABIT 133 BX eller noe sånt.

Har en 733 mHz Pentium III prosessor på det. Den skal brukes med 133 buss hastighet, men maskinen er ikke stabil, hvis jeg ikke setter bussen til 100, og da er jo prosessoren "underklokket" til 550 mHz. Finnes det en måte å få økt multiplieren på Pentium III prosessorer???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Har problemer med et ABIT 133 BX eller noe sånt <

 

...eh, mener du det er tvil om hovedkortet er problemet, eller om du har dette kortet ?

 

Tipper det første, og da blir spørsmålet om du kjører med pc 133-ram, for selv om bx-chippet ikke er 'ekte' 133-chip, så tror jeg problemet er uvanlig ( uten og ha sjekket nærmere ).

 

Går ut fra du også får underklokket med default settings i Bios, og bruker du slot-konverter, eller er CPU'n slot 1 ?

Lenke til kommentar

Jeg kjørte fint FSB på 133 helt til jeg fikk det nye skjermkortet (GeForce 3 Ti200 128mb). Da klikket maskinen på 133. Det klikket med en gang det kom inn i windows. det kjører fint på 100 FSB...

Skal jeg prøve å øke spenningen på prosessoren??

 

_________________

Besøk:

 

htp://www.enagy.com

 

[ Denne Melding var redigert av: arne12 på 2002-08-31 16:41 ]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt (hat) samme hovedkortet.

Det gikk helt fint med en P3 600/100 @ 800/133

Så klikket det blutselig og uten hell fikk jeg den aldri opp i 133hz igjen.

Så gikk den lenge fint på 100 Hz for så og aldri igjen klare å starte windows.

Prosessorog skjermkortet var helt i orden da begge deler virket helt fint på et anne hovedkort på 133 HZ.

Tilslutt byttet jeg alle delen en etter en og igjen satt jeg med hovedkortet som jeg bytet og ga opp hele greia.

Noen får kjørt hovedkoret på 133hz andre ikke.

Noen skryter av kortet, men min erfaring er at det er det verste hovedkortet jeg har hatt.

Merk at jeg kjørte I raid med litt lit liten stømforsyning på 245 watt.

Tror du bør ha 300watt om du kjører i raid ?

 

Corpse

Lenke til kommentar

Det største problemet med dette hovedkortet, er at det er basert på BX brikkesettet. Dette er et svært raskt og stabilt brikkesett, men det har ikke støtte for mer enn 100MHz FSB. Dette er med andre ord et kort som er godkjent "overklokket" fra produsent (Abit)

 

Disse kortene har ikke de korrekte dividerene, noe som gjør at både PCI og AGP går 33% raskere enn spesifikasjonene dersom det kjøres på 133MHz FSB. 44MHz PCI hastighet og 89MHz AGP! Dette er veldig mye og resulterer ofte i ustabilitet på maskinen dersom ikke komponentene som benyttes i maskinen tåler denne hastigheten. Sannsynligheten for at det er hardisk, skjermkort, nettverkskort og lignede komponenter som gjør systemet ustabilt er derfor ganske stor.

 

Det er derfor ikke uventet at maskinene fungerer problemfritt dersom de kjøres med 100MHz FSB.

 

 

Edit: Skrivefeil

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-08-31 15:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-30 07:50, arne321123 skrev:

ABIT BE6-II 133BX

Kortet er ikke underklokket med default setting i BIOS, men da klikker det når man kommer inn i windows...


Hvorfor du legger til '133BX' skjønner jeg ikke, fordi BX133 er et socket370 raid-kort som kjører på 133 MHz FSB uten å klokke ned CPU'n.

 

BE6-II er slot 1, og kommer i 3 revisjoner ( V1.0 V1.2 og V 2.0 ), og da har du vel en slotkonverter til fcpga PIII. Når prosessoren leverer 133 MHz til BX-chipet som er designet for 100 MHz, så er det ikke så rart CMOS resetter Bios og underklokker CPU'n/ evt. klikker på vei til Windows.

 

Anbefaler: finn kortets revisjon ( printet et sted mellom AGP- og PCI-slot ), oppdater med siste Bios. Da får du ekstra PCI-divider ( 1/4 ), flere valg for FSB og en oppdatert HPT-Bios.

 

Hvis du skrur opp CPU Corevolt, sikre god kjøling og følg med på tempen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...