LuckyCh4rms Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Hei.. har akurat insallert Linux fedora core 4 på maskin. (har windows også) Menne jeg får ikke starta opp windows.. Noen som kan fortelle meg kordan e kommer meg inn i windows i jenne ? MVH Ståle Strømmen Endret 21. november 2005 av LuckyCh4rms Lenke til kommentar
_Prime_ Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 sett i xp plata, gå i den der reparer konsollen til xp, og skriv "fixmbr". Så er det vel bare og reboote. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 evnt så fixer du bootloader'n din i Fedora så har du mulig til å boote begge deler. Lenke til kommentar
LuckyCh4rms Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 sett i xp plata, gå i den der reparer konsollen til xp, og skriv "fixmbr". Så er det vel bare og reboote. 5184296[/snapback] får u starta linux etterpå dah? får u sånn valg når u starta opp maskin dah? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Jeg vil også fjerne GRUB. Men jeg finner ikke noe reparer konsoll. Jeg kommer bare direkte til installasjonen av windows der jeg må velge partisjon å installere på. Jeg har Windows x64. Regner ikke med at du mener Automatic System Repair (F2) som flasher på oppstart. For den ber meg bare sette inn diskett (har hverken diskett eller diskettstasjon). Så hva må jeg gjøre? Kan dessverre ikke kjøre fixmbr fra Windows heller, for jeg får jo faktisk Windows til å fungere. Endret 21. november 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
LuckyCh4rms Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 evnt så fixer du bootloader'n din i Fedora så har du mulig til å boote begge deler. 5184332[/snapback] oki?? hehe.. noen som har peiling på hva jeg skall skrive i bootloadern?? Lenke til kommentar
_Prime_ Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Var kanskje ikke så nøye beskrevet sist men, derfor litt bedre her Var i dos en tur og sjekka nå, du gjør følgende for og fjerne evt unødvendige linux/windows boot"filer".. 1. sett i windowsplata 2.boot fra cden (så venter vi mens litt windows filer loader) 3.Så vil det komme opp en meny med 3 valg (formatere, reparere og exit) 4. Da trykker vi "R" og kommer inn på reparer konsollen 5.velg windows innstallasjon du vil fixe på, (sannsyneligvis har du bare "1") og logg på med adminpass. 6.Skriv fixmbr for og slette og opprette ny bootrecord. Om du lurer på noe skriv f.eks "fixmbr /?" da for du opp forklaring og alternativ syntax. "help" kan man også bruke for å få oversikt over alle kommandoene i reparekonsollen. Dette vil hjelpe deg mad_arab, men den vil nok sannsyneligvis fjene linux bootfilene dine LuckyCh4rms, slik at du ikke kan boote linux. Anbefaler at du googler litt rundt det. Har mindre peilig på linux desverre:) Lykke til! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 evnt så fixer du bootloader'n din i Fedora så har du mulig til å boote begge deler. 5184332[/snapback] oki?? hehe.. noen som har peiling på hva jeg skall skrive i bootloadern?? 5189060[/snapback] Du må endre config-fila til bootloaderen din. Der står det som regel hva du må skrive ... /etc/lilo.conf /etc/lilo/lilo.conf /boot/grub/grub.conf /boot/grub.conf .. et av de stedene bør det ligge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå