Unreal Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Heisann. Har sett at det har blitt omtalt flere ganger, jeg har mulighet for å aktivere det på routeren min og jeg har prøvd å lese meg fram til hva det er, uten å ha fått noe bedre innsikt i det. Så jeg lurer på: hva er egentlig UPnP? Helst ikke kom med alt for tekniske forklaringer til å begynne med, slik at jeg faktisk kan forstå det. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hei. Sånn eg har forstått det gjør UPnP at program automatisk kan åpne porter for kommunikasjon. Kor utbredt dette er veit eg ikkje. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Er ingen ekspert på området, men jeg vil tippe UPnP er Universal Plug'n'Play for routere slik at du skal slippe å måtte sette opp NAT-oppløsning for programmer manuelt, da routere med UPnP vil gjøre det for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 De programmene som er programert med hensyn på uPNP får lovt til å legge egne regler inn i brannuren din. Det er riktig at man slipper å legger regler selv for programmet gjør det for deg hvis uPNP er aktivert i routeren. Et program som gjør det er MSN messenger. Et annet program som skal gjøre det er DC++, men der er det enda ikke helt greit å aktivere uPNP. Det fine med slike programmer er at de lukker portene som ble åpnet når man avslutter programmet. Blir ikke stående noen porter åpne og man har ikke helt kontroll med hvilke porter som brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå