johnped Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hei... Fikk dette brevet fra Tele2 i går: Distribusjon av rettighetsbeskyttet materiale Tele2 har blitt gjort oppmerksom på at det gjennom din adsl-linje har vært rettighetsbeskyttet materiale(filmer, tv-serier, programvare, musikk etc.) tilgjengelig for distribusjon via fildeling på et p2p-nettverk. Vi vil opplyse om at vi har mottatt en klage fra selskapet som innehar rettighetene til dette materialet. P2P-nettverk overvåkes aktivt av bla de fleste større filmselskap, og klager på rettighetsbrudd sendes fortløpende til internettleverandører verden over. Det er en slik klage vi har mottatt. Om man vil unngå flere slike, må man skru av fildeling i P2P-applikasjoner, eller fjerne disse helt. De mest vanlige P2P-applikasjoner er kaZaa, Direct Conect, eDonkey og BitTorrent. Uatorisert distribusjon av rettighetsbeskyttet materiale er lovstridig. Tele2 akter likevel ikke å foreta seg noe utover å informere sine kunder, men gjør oppmerksom på at vi ihht. ekomloven 2-9 plikter å utlevere informasjon om kundeforhold til politi eller påtalemyndighet dersom dette blir etterspurt. Vi ønsker også å informere om at det norske advokatfirmaet Simonse Føyen nå er engasjert av interesseorganisasjonen Motion Picture Association, som sender ut de fleste av disse klagene. Klager som den vi har mottatt kan i fremtiden også bli oversendt Nye Kripos. Mer informasjon om dette er å lese i flg. artikkel: www.aftenposten.no/nyheter/nett/article953581.ece Vi presiserer til sist at dette ikke vil få følger for ditt kundeforhold hos Tele2 Norge AS, og at Tele2 Norge AS har en passiv rolle i disse sakene. Henvendelser om saken må rettes til [email protected]. Med vennlig hilsen Tele2 Norge AS Abuse Siste innlegg på forumet om dette var rundt sommertider. Jeg lurer på om de som fikk brev da, og har fortsatt med fildeling har fått noen videre reaksjon fra Tele2..? Er i tvil om hva jeg bør gjøre...bør man kutte helt ut, eller bare ignorere dette..? Jeg deler ikke 10 giga engang...så dette er peanuts. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Du kan sende mail til Riaa / Mpaa og høre om det er greit og share 10 giga med mp3 og filmer med resten av verden Endret 20. november 2005 av JuBi Lenke til kommentar
johnped Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 En annen ting jeg lurte på: Er det kun Tele2 som har gått ut med et slikt brev..? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det står jo at Tele2 vil forholde seg passiv. Da er det ikke noe å være redd for. Bare så det er klart. Det er ikke bare Tele2 som får slike brevene. Alle isper får disse. Men så vidt jeg vet er det kun Tele2 som opplyser om at de har fått et slikt brev. Ørjan... Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 ISP`ene i norge får daglig klager fra RIAA/MPAA. Men de er alle nødt til å forholde seg til norsk lov, de kan ikke informere disse organisasjonene om hvem du er før det evt er en politianmeldelse inne i bilde. Tror det kun er tele2 som sender ut informasjon til sine kunder hvis de mottar en klage. Men jeg tror at flere ISP`er snart vil komme til å begynne med det samme. Uninett stenger internet-tilgangen til brukere som har fått slike klager. Men uninett er ikke en ISP på privatmarkedet. Det vil nok ikke skje noe med ditt kundeforhold hos tele2 før noen eventuelt anmelder deg, og det skal litt til. Men det kan kanskje være lurt å være litt mer forsiktig med hva og hvor man sharer ting... Lenke til kommentar
Ninja Panda Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 hvem er det som evt. vil stå for anmeldelse? advokaten som har blitt leid inn? skjønner ikke dette...eller er det fordi vi faktisk ikke har brutt norsk lov? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå