k_drey Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 2.9 kom med både lmm og map, avhengig av motorkode og årsmodell. De første hadde mekaniske løftere (justere, tikketikke, justere osv), de senere hadde hydrauliske. Kom også med og uten katalysator. Versjonen uten kat har bittelitt høyere komp. Er bare 3 registrerte xr4i med 2.9 motor i norge. Mest vanlig var 2.8 med mekanisk sprut. Alle 2.8 fra scorpio hadde efi 6724127[/snapback] Ok, er ikke lett å få med seg alt, selv om man er et Ford-menneske Hans er iallefall med Hydrauliske løftere, så han slipper det slitet, og lmm er noe han også slipper, så det er enklere nå når vi har holdt på med de nye luftfiltrene (2 SVÆRE ). Ser du har nokk å puske med, men når det er fikset har du en bil di kan være enda mer fornøyd med. Nå er det vell bare å glede seg til vinteren, sjekke etter Cops, så trø litt ekstra på i svingene! Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Da er det tid for litt "worklog" også. Hadde problemer med vindusviskermotoren. Når man dytter hendelen opp, så skal viskerne dra over ruta en gang og parkere igjen. Dette skjedde jo ikke, de hakka seg oppover og stoppa midt på ruta. Dytta man til hendelen igjen gikk de videre og parkerte slik de skulle. Dette problemet gikk seg til etter litt bruk. Tror ikke vindusviskere har godt av å ikke bli brukt på noen mnd Så gikk jeg løs på abs-problemet. ABS lampa begynner å lyse etter litt kjøring, spesielt i fuktig vær. Målte først motstanden i alle sensorene, fra kontakten til abshjernen. Alle sensorene viste ca rett motstand når bilen sto i ro (i området 1100ohm +-). Jaja, så målte jeg spenningen og sensoren til høyre forhjul viste veldig lav spenning i forhold til de tre andre, så jeg regner med det er synderen. HF: 0,123V - *VF: 1,18V - 1096 ohm HB: 1.28V - 1099 ohm VB: 1,28V - 1108 ohm * = motstanden varierte fra 0 til 3000 ohm mens jeg kjørte. Neste oppgave på lista er altså å plukke ut sensoren og rengjøre grundig. Da skal jeg også prøve å få tatt noen bilder, så det ikke blir bare tekst. Hvis noen vil prøve å feilsøke på sin egen sierra eller scorpio så er det bare å spørre så skal jeg bistå så godt jeg kan. Ellers er det lite å fortelle. Har denne videosnutten av turtelleren min. Den går bananas, selv om bilen kjører rolig rundt i 50km/t i 4. gir. Skal byttes, har bare ikke kommet så langt enda Har også innsett at jeg MÅ ha et senkesett, og så langt har jeg bare funnet H&R 30mm sett med TUV papirer. Vet det finnes mange andre sett uten TUV, men litt orden må man ha i sakene Spørs også om jeg må få avbalansert no dekk på nytt, da det igrunnen har ristet helt siden jeg kjøpte de... Endret 28. august 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Etter å ha målt og styra kom jeg altså fram til at sensoren til høyre forhjul måtte plukkes ut. Som sagt så gjort Trykkluft Mye dritt som samler seg ja "Nesten rent", grundig motorvask? Jatakk! Ledningen fra hjulsensoren går inn gjennom skjermen og til hjernen inne i bilen via denne kontakten på passasjersiden i motorrommet Ledningen koblet fra og dratt ut gjennom innerskjermen. Motstanden ser riktig ut iallefall... Uklart bilde av selve sensoren. Det induseres (noe som heter det?) spenning som igjen forteller abshjernen hvor fort hjulet beveger seg. Hullet til sensoren i bakgrunnen Sensoren ble rengjort med trykkluft og en gammel tannbørste. Smurte på mer fett og satte den inn igjen Foreløpig ser det ut til å ha gått bra. På testturen viste sensoren riktige verdier i samme størrelse som resten av sensorene. Det blir spennende å se når regn og uvær kommer tilbake. Tror det er på tide å bytte disse foringene Nye "forsterka" biltemaforinger ligger i bagasjerommet og venter Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Byttet foringene i dag, "lenkearmsforinger" som det heter på biltemaspråket. Har byttet slike før, dog ikke på denne bilen. Vanligvis bytter man disse hvis det rister godt i rattet ved nebremsing, men jeg bytta bare likevel, siden jeg hadde et sett liggende og slenge. Og forandringen ble enorm! Selv om de ikke var så alt for dårlige de som var der (ingen risting ved bremsing f.eks) ble bilen mye bedre å kjøre. Den sporer ikke i nærheten så mye som den gjorde før, og den kjennes mer "stabil" ut i svinger. Det siste er sikkert bare innbilning Og ABS'n fungerer enda, selv i regnvær, som var et problem tidligere. Nå skal det byttes turteller Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Så deg da du kjørte forbi Esso`n på byåsen(ved havstein området). Så ikke så veldig verst ut bilen din. Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Det varmer i hjertet å høre det fra en volvomann! Jeg tolka det dithen at du mente det godt iallefall, selv om jeg skal være enig i at bilen ikke er så veldig verst... langt fra noen versting Bruker du å henge med de folka som står på parkeringsplassen der hver kveld? Kjører forbi ganske ofte, men har ikke sett no Volvo Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Versting nei, er så latt med rådebank og sliten gasser. Kan ikke ta den over 3000rpm før det kakler som pokker:p Blir vel solgt snart den nå da, skal ha meg ny bil. Nei, pleier ikke ha henger der nei. Men har sett at det pleier å stå noe Volvoer der. Er egentlig byåsen gutt, men har bodd på forskjellige plasser siste året:p Visste ikke at det var noen samlingsplass en gang:p Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Hehe, tenkte på bilen min jeg da. Det er langt ifra noen versting Har aldri sett bilen din faktisk, muligens bare noen bilder. Men rådebank og sliten gasser høres ikke så ille ut da. Hvorfor ikke sette av ei helg, noen kasser øl og en gjeng kompiser for å bytte motor? NB!! Ølen drikkes etter utført jobb, ellers blir det mye etterarbeid Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hehe, leste litt fort igjennom og tenkte kanskje du mente min og du har kanskje sett min. Blir lite med råning når motoren er tørst etter bensin. Bruker opp mot 2l/mila med pen kjøring! Så det blir lite med kjøring. Har jo lyst på innsprut og turbo, men må bare spare litt først. Blir ikke rik av å være lærling og flytte hjemmefra og venter på at lånekasse skal få ræva i gir og gi meg bostøtta som jeg har krav på. Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Ingen spesiell artig uppdatering, bare en liten huskeliste til meg selv over hva jeg skal gjøre Håper å få gjennomført før vinter: Nye pæreholdere til baklyktene Skikkelig motorvask både over og under motoren Polere hele bilen skikkelig (polere rubbe vokse? time will show) vaske og støvsuge skikkelig innvendig Vaske i dørkarmer o.l avbalansere sommerhjul (bittelitt vibrasjon, irriterer meg grønn) bytte kjølevæske (og termostat) bygge om til el.vifter i samme slengen (temperaturstyrt) bytte bremsevæske har lyst til, men venter muligens til etter vinteren: svinghjul fra 2.8 (nye bolter til svinghjul og trykkplate) sette på gummihylse rundt festet til utløserarma (vibrasjonsdemper i delekatalogen til ford) kjøpe/montere senkesett, sette på cambershims bak samt forstillingskontroll og visning til biltilsynet "Ønskeliste" (det er da lov å drømme litt?): ny diff , uten slakke, med litt strammere brems mt75 kasse 24v cosworthmotor (såklart) powerflex foringer i hele understellet tårnstag foran og bak (mellom dempertårn) stivere fjærer og hardere støtdempere effektanlegg (ikke for ytelsens del, men litt grommere lyd, ikke høyere lyd) Skulle ønske jeg var rik, da hadde jeg bygd meg en garasje og gjort alt i helga *edit: hadde jo vært kos å få fjerna egr-dritten og kullfilteret som er klemt oppi motorrommet. Ser så rotete ut nå Endret 7. september 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Powerlifter Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Hvorfor akkurat 2,8 svinghjul? Er det noen forskjell på de? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Hvorfor akkurat 2,8 svinghjul?Er det noen forskjell på de? 6827969[/snapback] Det er antagelig en anelse lettere slik at gassresponsen bedres Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 Går det ikke å få dreid av svinghjulet? Søskenbarnet mitt har en 2.9i motor, og han vurderer å få dreid av sitt svinghjul som er fra en 2.4i. Så tror ikke det bare er for å få et lettere svinghjul, vil han ikke merke en betydli bere respons enn med svinghjulet til 2.9? Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Ikke 100% sikker, men tror svinghjulet på 2.4 og 2.9 er likt. 2.8 er en del lettere har jeg blitt fortalt, uten at jeg vet hvor mye lettere. Svinghjulet jeg bruker nå kommer fra en 2.9. Det er bare dreid ned bittelitt, pga mye varmgang (bittesmå sprekker og litt ujevn overflate). Driver forresten å laster ned nyeste Microcat så nå kan jeg snart finne delenummer og slikt selv, tror jeg Endret 10. september 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
eab Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Siden sist har jeg gjort litt småting med bilen (bilder kommer sannsynligvis i morgen) nye pæreholdere til baklyktene er montert, så nå lyser alt slik det skal bilen er polert/vokset kjølevæske og termostat er byttet, og jeg monterte elektrisk radiatorvifte i samma slengen! Nå slipper jeg den store stygge gule klumpen som suser jevnt og trutt. Sveisa i en mutter i et rør som jeg monterte på slangen fra blokk til radiator. Skrudde nedi en termostatbryter som åpner på 95 og lukker på 90 grader. Viftene starter sjeldent og bråker mye mindre Foreløpig ble det litt spaghetti under huven, men skal få lagt opp ledningene litt penere ved en senere anledning. Ideen om 2.8 svinghjul har jeg droppa, rett og slett fordi jeg ikke gidder å lete opp et slikt svinghjul. Girkassa har også blitt plukket ned (igjen). Satte på den gummihylsa som skal være rundt festet til utløserarma, så nå er det null skranglelyd Har også bestemt meg for å kjøpe følgende til våren (hvis bilen overlever vinteren): H&R 30mm TüV- 29609(-1) - senkfjærer (ca 2400) koni - 8741-1093sport - gule koni foran (ca 1200kr stk) koni - 26-1261sport - gule koni bak (ca 800kr stk) pluss frakt, pluss forstillingskontroll, pluss visning = dyrt Og så må vi ikke glemme powerflexforinger til understellet. Helst overalt 8641Sport-, 8741Sport Series Externally adjustable twin-tube low-pressure gas design 8641: cartridge 8741: complete strut 26-, 30 Series Adjustable mono-tube high pressure gas design Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Mer dekk blir brukt opp Og se hva som skjer når man låner bort bil til "verdensmestere" (Surt å stå å se på mens bilen blir trykt opp ei skråning) 1,5minutt med burning. Verken mer eller mindre (obs *.3gp) Ble dessverre ikke filma noe mer av kjøringa, men kjegla (se bildene) var fin å spinne rundinger rundt Heldigvis for sjåføren ble bare hengerfestet litt bøyd etter kollisjonen i den første filmen. Bilen hadde nesten ingen fart bakover og løfta seg opp på en steinkant og sklei på hengerfestet. Uflaks for meg såklart, for nå står jeg her med et litt bøyd hengerfeste. Men det var jo bare en fin unnskyldning forå skru av møkka Som man ser fra den andre filmen så ble biltemaskivene ganske varme, men verken skiver, klosser eller hjullager ser ut til å ha tatt skade. Skivene hadde kast fra før, og det ble kanskje en anelse verre, men de skal byttes uansett. Bremser og håndbrekk virker like fint enda. I tillegg har 3 av 4 bolter som holder mellomakslingen til diffen løsna så det gikk å skru de med fingrene! Den siste satt knallhardt og under belastning (spesielt forandring av rotasjonsretning) kom det et høyt metallisk smell. Jeg frykta lenge at det var den halvsjabby diffen som begynte å gi opp, men heldigvis var det altså bare løse bolter. Skrudde ut alle 4 i helga og hadde på locktite før jeg dro til igjen Neste prosjekt (før snøen kommer) er å bytte en mansjett bak. Det blir sånn fort og gæli med delbar mansjett som man limer sammen. Har også funnet ut at jeg kommer til å beholde bilen fram til den avgår med døden. Hvem vil vel kjøpe en ford som brukes slik, selv om den stelles med og holdes iorden? Endret 16. oktober 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
pc`baby Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 he he du sko ha hatt mansjetten klar ved den andre filmen. du kunne bare ha brukt dekkrestene som lim Lenke til kommentar
BOB24v Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Driver forresten å laster ned nyeste Microcat så nå kan jeg snart finne delenummer og slikt selv, tror jeg 6835349[/snapback] Fikk du lastet ned Microcat'en og fikk du den til å funke? Har du evt. en link til denne? Har selv en 95' og en 98' Scorpio-Cosworth som krever litt skruing, men det hadde vært greit å kunne plukke ut delenummer, sprengskisser og ca.-priser selv ja:) --------- www.utstrand.no/cosworth Endret 5. november 2006 av roguts Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Hei, har ikke fått tid til å prøve noe særlig. Ser også ut til at jeg mangler noen filer, så det prosjektet blir lagt på is. Nyeste til ford heter forresten ECAT (delekatalog) og ETIS(servicebulletins og slikt) Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. november 2006 Forfatter Del Skrevet 11. november 2006 (endret) I dag var jeg på postkontoret og hentet en aldri så liten pakke fra Lars Engen 1stk earthquake DB12R, og en soundstream lil'wonder 4.580 Snart kommer det også et earthquake FC5.2R frontsett (var ikke inne på lager for øyeblikket, så kommer senere). Dette skulle nok låte litt bedre enn originalelementene uten at jeg blir ruinert. Har også planlagt kasse som snart skal bygges. Kabler osv ligger det allerede i bilen etter et tidligere forsøk, men de skal rives ut og legges opp på nytt igjen. Og denne gangen skal det gjøres skikkelig, om jeg så må skru istykker hele interiøret for å få det til. Ellers våknet jeg opp til dette synet for litt siden: 225/40-18 er ikke heeeelt ideelt til slikt føre *edit: subkasse ja. den blir vel ca slik laget av 19mm mdf og trekt med no svart stoff utvendig. Som dere ser blir det rimelig spiss vinkel på bakveggen, dette pga de elektriske setene som kan tiltes bakover. Og når man først har dette må man jo ha mulighet til å bruke det, så da får kassa bli litt "deformert" Endret 11. november 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg