Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: 1989 Scorpio 2,9i Ghia *SOLGT*


eab

Anbefalte innlegg

Da har jeg plukket av alt jeg trenger fra delebilen! Og i tilleg har jeg ordnet meg garasjeplass til neste helg, så da blir det manuell i bilen :D

 

Har allerede byttet diff. Gud hvor kjekt det er med bakaksling som fungerer og sperrer som den skal. Bilen tar seg fram 10 ganger bedre opp glatte bakker. Selv om bakhjula spinner og hekken danser som en magedanser så kommer den seg opp.

 

Det eneste jeg trenger å gjøre før ombygging er å få dreid av svinghjulet og kjøpe ny clutch (blir vel et helt sett). Gleder meg :woot:

 

Bilder av delebilen som var så snill å donere bort drivverk og litt småting :) Hvis noen trenger deler så er det bare å skrike ut

 

*edit:

 

Så nå har bilen min originalsota baklykter, diffbrems og setevarmere som fungerer. Snart blir det også manuell, el. vifter og mye moro!

 

regnskap så langt:

delebil: 2500

ny clutch + dreiing av svinghjul: ca 1500 - 2000

 

Har solgt litt deler allerede, så det blir ikke så ille alt i alt

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gjort noe i helga, da jeg klarte å bli syk. Nesten frisk igjen nå, så får satse på neste helg istedet.

 

Har fått dreid av svinghjulet og fått tak i clutch. Svinghjulet var ikke til å kjenne igjen. Da jeg plukket det av var det fullt av småsprekker og hadde et fint blåskjær etter x antall år med sluring og varmeutvikling. Nå er det plant og fint igjen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det gått ei stund, med mye prakk og problemer. Forrige helg fikk jeg lånt meg garasje og begynte å skru ut alt mulig rart. Etterhvert klarte jeg å ødelegge verktøyet jeg brukte til å skru ut boltene mellom motor/kasse. Hele koppen (pipenøkkel på oslosk?) sprakk og i samme slengen dro jeg over hodet på bolten. Trodde det var bare å gi opp da hodet så rimelig rundt ut og bestemte meg for å skru sammen alt igjen så bilen ble kjørbar. Fikk satt på plass alt som var nødvendig og fyra opp. Speedo/bensincomputer, ryggelys og blinklys virket ikke! Jaja, tenkte jeg. Har jo strengt tatt ikke bruk for det for å flytte bilen.

 

Idag begynte jeg igjen, i ny garasje som jeg får låne en måneds tid. Handla nytt verktøy og jaggu fikk jeg ikke gjort like mye på 3 timer som jeg fikk gjort på 1,5 dag forrige gang! Alt er løst og det er bare å ta ut kassa :D

 

Hvis alt går etter planen blir bilen kjørbar på lørdagskvelden eller i løpet av søndagen!

 

Ting som må gjøres:

senke ned automaten

Koble om startsperra

mikse og trikse litt med ledningen til ryggelyset

banke inn svinghjulslageret

skru på plass, og sentrere clutch

skru sammen motor og manuell girkasse

feste mellomaksel

sette på starteren

hekte på eksosanlegget

 

Må også finne ut hvorfor blinklysene ikke vil fungere. Nødblink fungerer, men ikke blink høyre/venstre. Har plukka med relé og bryteren fra delebilen, så det burde være en overkommelig affære.

 

Lurer på hva som skal stoppe meg denne gangen...

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Pent!

 

Har nå nettopp blitt ferdig med bilen! Det som gjorde at det tok ekstra lang tid var at jeg ikke fikk satt i kassa med clutchen skrudd fast. Etter hundreogørti forsøk gikk jeg lei og lagde meg mitt eget lille spesialverktøy for å skru fast trykkplata gjennom huset til starteren. En 13mm fikk møte både skjærbrenner og sveiseapparat.

 

Visste seg å være piece of cake å koble om startsperra, ble lurt trill rundt av dårlig jording mellom motor/kasse og karroseri. Uansett hva jeg gjorde ville ikke starteren fungere, og jeg trodde det skyldtes startsperra til automaten. Etter mye prøving og feiling viste det seg at starteren fungerte utmerket hvis jeg skrudde den ut og kortslutta den med strøm rett fra batteriet. Skrudde den så inn igjen og alt var like dødt. Forsøkte så å hekte en startkabel mellom karroseriet og motoren og da fyra maskineriet med en gang. Mangla tydeligvis jording ;)

 

Nå er jeg 99% ferdig, mangler bare å ta ut midtkonsollen for å få på plass dekselet nede ved girspaken.

 

Har merka noen få feil da, blant annet er det fryktelig mye slakke i et eller annet. Skulle tro bilen gikk på kengurubensin hvis man bremser på motoren. Tror det er litt slakke her og der som "samles opp", pluss at det bakerste motorfestet har sett sine beste dager. Har sannsynligvis sammenheng med litt fjusking som merkes 10 ganger bedre nå som automaten er borte. Men bilen er fullt kjørbar og fungerer ellers utmerket!

 

Anbefaler ingen å streve seg gjennom en slik konvertering alene, slik jeg gjorde. Ting kunne gått mye fortere hvis det er flere som skrur.

Lenke til kommentar

Nesten alle scorpioer siger bak og skræver skikkelig med hjula :p

 

Men de ligger en god del verktøy, en 5 tonns garasjekk, og mye annet rammel i bagaserommet.

 

Vanskelig å ta sladdebilder når man må kjøre samtidig ;) Men ut fra bildene ser det ut til at diffbremsen fungerer slik den skal, hehe

Lenke til kommentar

Ford bruker Ghia navnet på sine mest luksuriøse biler. Husker ikke når det begynte, men den dag i dag kan du kjøpe en splitter ny mondeo med ghia-pakke.

 

På scorpio går det mest i trykknapper og elektriske duppeditter.

 

Utstyrslista på min blir vel omtrent slik:

4x elvindu

el takluke, 2veis blir det vel? kan vippes opp i bakkant

6-veis el.framseter

el. bakseterygger, delt 60/40

annet listverk enn ikke-ghia

mer påkostet interiør enn ikke-ghia (jeg har stoff)

bensincomputer med 4 funksjoner (forbruk akkurat nå, snittforbruk, antall liter som er brukt og antall km før tanken er tom)

varmetråder i front- og bakrute

tåkelys foran

innvendig lys ned i gulvet foran og bak

innvendig lys i taket som lyser i 20sek etter at dørene er lukket (og motor av) og 2 ekstra lys som kan dreies rundt dit man vil (2 foran, 2 bak)

hvitt lys under dørene, slik at man ser hvor man tramper når man skal ut av bilen

rødt lys i bakkant av dørene så andre skal se at døren er åpen

takkonsoll med klokke, dato, utetemp og stoppeklokke

ABS

sentrallås

original alarm

el. justerbare speil, med varme

justerbart ratt

vindusviskere med 6 intervall-trinn

visker på bakruta

varme i forseter

varsling i instrumentpanelet, viser åpne dører, defekte pærer, en rød snøkrystall hvis det er kaldere enn 0 grader og en gul hvis utetemp er mellom 1 og 5 grader

varsling for slitte bremseklosser og for lite kjølevæske

diffbrems (tilleggsutstyr, ettermontert)

automat er standard (byttet med manuell)

osv

 

I tillegg til dette (enkelte ting av det jeg nevnte er standard på grunnmodellen også) kunne man få:

skinninteriør

4x4

ford entertainment system (equalizer, hodetelefonuttak i midtkonsollen og innebygget 4kanals forsterker gjemt i dash'en)

a/c

cruise control

nivåregulering bak

framseter med enda flere justeringsmuligheter (elektrisk)

 

Kort oppsummert: den perfekte bilen for de med knappemani

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Her er det hendige verktøyet jeg brukte til å skru fast clutchen gjennom huset til starteren.

 

Kanskje vært like greit å bruke sentreringsverktøy og fått noen til å hjelpe meg med løfting av girkassa. Men da hadde jeg jo ikke gjort alt selv :!:

 

Skjærbrenner og sveiseapparat er gudd shit!

post-23372-1143578652_thumb.jpg

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvilke felger jeg skal bruke til sommerdekkene, har dere noen forslag? Har 3 sett med 15" felger jeg kan bruke. Kom med deres meninger!

 

7-eikede originale ford RS felger:

PICT3535.jpg

 

Annet sett med originale RS felger (bmw lookalike?):

PICT3536.jpg PICT3537.jpg

 

uoriginale ASA felger:

PICT3455.jpg PICT3479.jpg

 

Selv har jeg mest lyst til å bruke de 7-eika RS felgene til vinterdekkene og ASA felgene til sommerdekk. Men den ene ASA felgen har vært utsatt for ekstrem varme og klarlakken/belegget er borte, så da må det sandblåsing til :(

 

ASA felgene er 7" og rsfelgene jeg vil bruke er 7,5". Hva egner seg best til 205 dekk?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble ASA til sommerdekk! Har fått av ganske mye gørr og dritt fra den ødelagte felgen. Eikene ble iallefall ganske bra, men innsiden er det verre med. Lakken slipper i store svartbrente flak :(

 

Ellers må jeg si at de 7-eika RS-felgene passer meget godt til bilen, så lenge alt er nyvaska. Men de er litt for massive, blir liksom så mye metall og så lite mellomrom :p

Lenke til kommentar

Helt utrolig :mad: Jeg syntes virkelig synd på deg Erik men dette slipper han aldri unna, du har dokumentert dette veldig godt samt du har vitner.

 

Som tidligere selger i Vesta så er dette en grei prosedyre for selskapet, og de bør hjelpe deg i denne saken.

 

Jeg er sikker på at du får igjen godt for denne skaden, men føler med deg når du opplevde en sånn tragisk ting.

 

Bare stå på med annmeldelsen så går dette veldig bra, samt ring de som har forsikret bilen din og be om hjelp til å utbedre skaden.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...