eab Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Da har jeg plukket av alt jeg trenger fra delebilen! Og i tilleg har jeg ordnet meg garasjeplass til neste helg, så da blir det manuell i bilen Har allerede byttet diff. Gud hvor kjekt det er med bakaksling som fungerer og sperrer som den skal. Bilen tar seg fram 10 ganger bedre opp glatte bakker. Selv om bakhjula spinner og hekken danser som en magedanser så kommer den seg opp. Det eneste jeg trenger å gjøre før ombygging er å få dreid av svinghjulet og kjøpe ny clutch (blir vel et helt sett). Gleder meg Bilder av delebilen som var så snill å donere bort drivverk og litt småting Hvis noen trenger deler så er det bare å skrike ut *edit: Så nå har bilen min originalsota baklykter, diffbrems og setevarmere som fungerer. Snart blir det også manuell, el. vifter og mye moro! regnskap så langt: delebil: 2500 ny clutch + dreiing av svinghjul: ca 1500 - 2000 Har solgt litt deler allerede, så det blir ikke så ille alt i alt Endret 25. februar 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Ser bra ut dette Fått gjort noe mer i det siste da? Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Har ikke gjort noe i helga, da jeg klarte å bli syk. Nesten frisk igjen nå, så får satse på neste helg istedet. Har fått dreid av svinghjulet og fått tak i clutch. Svinghjulet var ikke til å kjenne igjen. Da jeg plukket det av var det fullt av småsprekker og hadde et fint blåskjær etter x antall år med sluring og varmeutvikling. Nå er det plant og fint igjen Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Nå har det gått ei stund, med mye prakk og problemer. Forrige helg fikk jeg lånt meg garasje og begynte å skru ut alt mulig rart. Etterhvert klarte jeg å ødelegge verktøyet jeg brukte til å skru ut boltene mellom motor/kasse. Hele koppen (pipenøkkel på oslosk?) sprakk og i samme slengen dro jeg over hodet på bolten. Trodde det var bare å gi opp da hodet så rimelig rundt ut og bestemte meg for å skru sammen alt igjen så bilen ble kjørbar. Fikk satt på plass alt som var nødvendig og fyra opp. Speedo/bensincomputer, ryggelys og blinklys virket ikke! Jaja, tenkte jeg. Har jo strengt tatt ikke bruk for det for å flytte bilen. Idag begynte jeg igjen, i ny garasje som jeg får låne en måneds tid. Handla nytt verktøy og jaggu fikk jeg ikke gjort like mye på 3 timer som jeg fikk gjort på 1,5 dag forrige gang! Alt er løst og det er bare å ta ut kassa Hvis alt går etter planen blir bilen kjørbar på lørdagskvelden eller i løpet av søndagen! Ting som må gjøres: senke ned automaten Koble om startsperra mikse og trikse litt med ledningen til ryggelyset banke inn svinghjulslageret skru på plass, og sentrere clutch skru sammen motor og manuell girkasse feste mellomaksel sette på starteren hekte på eksosanlegget Må også finne ut hvorfor blinklysene ikke vil fungere. Nødblink fungerer, men ikke blink høyre/venstre. Har plukka med relé og bryteren fra delebilen, så det burde være en overkommelig affære. Lurer på hva som skal stoppe meg denne gangen... Endret 17. mars 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
leif666 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Her har du noe digg til bilen din Erik :-) E-Bay Endret 22. mars 2006 av leif666 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Her har du noe digg til bilen din Erik :-)E-Bay 5794572[/snapback] Aiaiai, lekkert Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Pent! Har nå nettopp blitt ferdig med bilen! Det som gjorde at det tok ekstra lang tid var at jeg ikke fikk satt i kassa med clutchen skrudd fast. Etter hundreogørti forsøk gikk jeg lei og lagde meg mitt eget lille spesialverktøy for å skru fast trykkplata gjennom huset til starteren. En 13mm fikk møte både skjærbrenner og sveiseapparat. Visste seg å være piece of cake å koble om startsperra, ble lurt trill rundt av dårlig jording mellom motor/kasse og karroseri. Uansett hva jeg gjorde ville ikke starteren fungere, og jeg trodde det skyldtes startsperra til automaten. Etter mye prøving og feiling viste det seg at starteren fungerte utmerket hvis jeg skrudde den ut og kortslutta den med strøm rett fra batteriet. Skrudde den så inn igjen og alt var like dødt. Forsøkte så å hekte en startkabel mellom karroseriet og motoren og da fyra maskineriet med en gang. Mangla tydeligvis jording Nå er jeg 99% ferdig, mangler bare å ta ut midtkonsollen for å få på plass dekselet nede ved girspaken. Har merka noen få feil da, blant annet er det fryktelig mye slakke i et eller annet. Skulle tro bilen gikk på kengurubensin hvis man bremser på motoren. Tror det er litt slakke her og der som "samles opp", pluss at det bakerste motorfestet har sett sine beste dager. Har sannsynligvis sammenheng med litt fjusking som merkes 10 ganger bedre nå som automaten er borte. Men bilen er fullt kjørbar og fungerer ellers utmerket! Anbefaler ingen å streve seg gjennom en slik konvertering alene, slik jeg gjorde. Ting kunne gått mye fortere hvis det er flere som skrur. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Trykk på bildene for å få de større Resten av bildene ligger HER Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det ser ut som den er litt sigen bak, eller er det bagasje og den slags? Får vi noen skikkelige sladdebilder også? Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Nesten alle scorpioer siger bak og skræver skikkelig med hjula Men de ligger en god del verktøy, en 5 tonns garasjekk, og mye annet rammel i bagaserommet. Vanskelig å ta sladdebilder når man må kjøre samtidig Men ut fra bildene ser det ut til at diffbremsen fungerer slik den skal, hehe Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Karnsje på tide jeg tittet innom Fin scorpio du har der 2.9i Giha og greier, hva er det egentlig en får med i Giha pakken? Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Ford bruker Ghia navnet på sine mest luksuriøse biler. Husker ikke når det begynte, men den dag i dag kan du kjøpe en splitter ny mondeo med ghia-pakke. På scorpio går det mest i trykknapper og elektriske duppeditter. Utstyrslista på min blir vel omtrent slik: 4x elvindu el takluke, 2veis blir det vel? kan vippes opp i bakkant 6-veis el.framseter el. bakseterygger, delt 60/40 annet listverk enn ikke-ghia mer påkostet interiør enn ikke-ghia (jeg har stoff) bensincomputer med 4 funksjoner (forbruk akkurat nå, snittforbruk, antall liter som er brukt og antall km før tanken er tom) varmetråder i front- og bakrute tåkelys foran innvendig lys ned i gulvet foran og bak innvendig lys i taket som lyser i 20sek etter at dørene er lukket (og motor av) og 2 ekstra lys som kan dreies rundt dit man vil (2 foran, 2 bak) hvitt lys under dørene, slik at man ser hvor man tramper når man skal ut av bilen rødt lys i bakkant av dørene så andre skal se at døren er åpen takkonsoll med klokke, dato, utetemp og stoppeklokke ABS sentrallås original alarm el. justerbare speil, med varme justerbart ratt vindusviskere med 6 intervall-trinn visker på bakruta varme i forseter varsling i instrumentpanelet, viser åpne dører, defekte pærer, en rød snøkrystall hvis det er kaldere enn 0 grader og en gul hvis utetemp er mellom 1 og 5 grader varsling for slitte bremseklosser og for lite kjølevæske diffbrems (tilleggsutstyr, ettermontert) automat er standard (byttet med manuell) osv I tillegg til dette (enkelte ting av det jeg nevnte er standard på grunnmodellen også) kunne man få: skinninteriør 4x4 ford entertainment system (equalizer, hodetelefonuttak i midtkonsollen og innebygget 4kanals forsterker gjemt i dash'en) a/c cruise control nivåregulering bak framseter med enda flere justeringsmuligheter (elektrisk) Kort oppsummert: den perfekte bilen for de med knappemani Endret 27. mars 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 (endret) Her er det hendige verktøyet jeg brukte til å skru fast clutchen gjennom huset til starteren. Kanskje vært like greit å bruke sentreringsverktøy og fått noen til å hjelpe meg med løfting av girkassa. Men da hadde jeg jo ikke gjort alt selv :!: Skjærbrenner og sveiseapparat er gudd shit! Endret 28. mars 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Litt usikker på hvilke felger jeg skal bruke til sommerdekkene, har dere noen forslag? Har 3 sett med 15" felger jeg kan bruke. Kom med deres meninger! 7-eikede originale ford RS felger: Annet sett med originale RS felger (bmw lookalike?): uoriginale ASA felger: Selv har jeg mest lyst til å bruke de 7-eika RS felgene til vinterdekkene og ASA felgene til sommerdekk. Men den ene ASA felgen har vært utsatt for ekstrem varme og klarlakken/belegget er borte, så da må det sandblåsing til ASA felgene er 7" og rsfelgene jeg vil bruke er 7,5". Hva egner seg best til 205 dekk? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Jeg ville kostet på den ene felgen en lakkering da tror jeg De andre kan du jo da polere opp? ASA-felgene vil nok kle 205-dekk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Syns nok ASA er litt finere enn original Ford Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 Ble ASA til sommerdekk! Har fått av ganske mye gørr og dritt fra den ødelagte felgen. Eikene ble iallefall ganske bra, men innsiden er det verre med. Lakken slipper i store svartbrente flak Ellers må jeg si at de 7-eika RS-felgene passer meget godt til bilen, så lenge alt er nyvaska. Men de er litt for massive, blir liksom så mye metall og så lite mellomrom Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Trøbbel med bilen ja.....gal bilist knuste sideruta mi Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Dette var skikkelig ille Erik Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Helt utrolig Jeg syntes virkelig synd på deg Erik men dette slipper han aldri unna, du har dokumentert dette veldig godt samt du har vitner. Som tidligere selger i Vesta så er dette en grei prosedyre for selskapet, og de bør hjelpe deg i denne saken. Jeg er sikker på at du får igjen godt for denne skaden, men føler med deg når du opplevde en sånn tragisk ting. Bare stå på med annmeldelsen så går dette veldig bra, samt ring de som har forsikret bilen din og be om hjelp til å utbedre skaden. Lykke til!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg