Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: 1989 Scorpio 2,9i Ghia *SOLGT*


eab

Anbefalte innlegg

Har ikke regnet på noe, det tar man i ettertid. Hvis man tør :blush: Tror automat->manuell prosjektet blir lagt på hylla i noen mnd, girkassa virker jo fint og jeg har bare gårdsplassen å boltre meg på og det kan bli kaldt i vinter. Har likevel sett litt rundt og man får 2.9i manuell biler til 4000 i sverige, og da har man jo alt man trenger. Kanskje jeg slår meg sammen med en kamerat som kan nyttegjøre seg det jeg ikke har bruk for på en eventuell delebil

 

Endelig har bilen blitt eu-godkjent og, bortsett fra at eksosanlegget skrangler borti varmeskjoldet til katalysatoren av og til, så er jeg storfornøyd.

 

Eneste som burde gjøres nå er vel å skifte noen lyspærer i instrumentet, støvsuge og vaske den skikkelig, muligens bytte en mansjett, bytte tempføleren og finne ut hvorfor 4. giret ikke virker. Og såklart snuse litt rundt etter diffbrems med 3.64 utveksling. Enkelte 2.0 og endel 2.4/2.9 har 3.64 diff med brems. Spørs om noen få 2.8 også hadde det, selv om det står at 2.8 med diffbrems hadde 3.36 i boka mi

 

*edit: Skal prøve å få til noen bilder også

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestemt meg.. Ikke faen om jeg skal ha bil uten diffbrems med automat. Framkommeligheten enkelte plasser er farlig nært null! Til neste år.... DA :p

 

Og automaten har begynt å lekke olje igjen. Har vært tett og fin i 3 uker nå. Spørs om det har med snøen å gjøre (evt. kjørestilen ;)), Skal finne no tettelurium å ha nedi, kanskje det holder til våren?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bare da, ATF er dyrt og for clutchene sin del er det veldig usunt å kjøre med for lite olje og deretter for lite oljetrykk. Tror det er simmerringen i forkant, og da er det ut med kasse og av med converteren for å bytte en gummipakning til 100 spenn :realmad:

Lenke til kommentar

Lekasjen har stoppet (igjen), uten at jeg blir noe klokere. Helte nedpå med omega 917 "seal saver" som visstnok skal gjøre utette pakninger tette igjen, uten at jeg vet om den har skylda for at lekasjen har stoppet.

 

I helga som var bulka jeg også bilen. Lite moro å skli baklengs med fire stive hjul og tilhenger! Bilder kommer, ble ikke store bulken, men hadde klart meg fint uten!

 

Og nå nettopp skjedde det noe mystisk med bilen. Klunka godt i bakakselen og etter det har bilen dratt sidelengs non-stop på glatta, til og med på asfalt, i full sving, spinner begge hjula. Hvis det er sperra i bakenden som har fiksa seg selv så skal jeg begynne å tro på julenissen!

 

God jul!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke begynt å tro på julenissen, for bakakselen sperrer når den føler for det. Den klunka tilbake igjen, for å si det slik. Nå virker det bare som om sperra er utrolig slapp

 

Har nå fikla litt nedi motorrommet, byttet returslangen fra innsprøytninga blant annet. Til helga satser jeg på å bytte den ytterste mansjetten på venstresida. Får jeg låne garasjeplass plukker jeg nok ned diffen også, for å se om det er noe jeg kan gjøre med den.

 

Hvis dette går iorden i helga så er det bare litt småplukk med pærer i dashen og en høyttalerledning som bør utbedres. Til våren blir det nok litt karroseriarbeid også :wallbash: Verste jeg vet...

 

Edit: det glemte jeg, automaten har ikke mistet olje på nesten 2 uker! *bank i bordet*

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

siste nytt:

 

Innmaten i "gnistfangeren" før katalysatoren er nå fjernet. Innholdet (hard, men porøs greie) hadde delt seg og skranglet rundt og laget et forferdelig leven.

PICT3148.sized.jpg

DSC02871.jpg

DSC02872.jpg

 

Automaten er ikke helt kurert, og har fortsatt litt problemer ved hard belastning (mye folk/tung bagasje/tilhenger). En ekstra oljekjøler blir løsningen, og det skal jeg prøve å få snekret sammen så fort som mulig. Har fått tips om at gamle bmw e30 325 og 240'er med turbo har ekstern oljekjøler som har grei størrelse til mitt bruk.

 

Skal også få bytta olje i diffen i løpet av kort tid, får se om det hjelper da. Tror ikke det er igjen så mye olje i den, da det virker som mye av oljen henger igjen i gulvet på bilen, på begge sidene av diffen. :confused:

PICT3144.sized.jpg

 

Nye plugger, nytt luftilter og ny olje+filter har bilen også fått, noe som var på høy tid tror jeg. Siste service var i 2001 og det sto fortsatt motorcraft (ford) på det meste :D

Lenke til kommentar

Den lugger eller rykker ikke noe særlig lenger. Det kommer lyder fra den av og til, men det kan jo like godt være noen foringer som rører på seg.

 

DSC02880.jpgDSC02881.jpg

Kan jo se ut som om diffen virket der.. Klarte til og med å legge igjen gummi på asfalten, selv om ett hjul sto ute i grøfta og ett sto på veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå blir det snart fortgang i sakene. Fått tak i delebil :D

 

En kollisjonsskada 2.9i manuell. Da har jeg alt jeg trenger og mer til, eneste minuset er at jeg må plukke den frahverandre før 15. mars. Blir kaldt å kave rundt i snøen.

 

plussene er mange:

diffbrems som fungerer

manuell kasse og alt jeg trenger for å bygge om

originalsota baklykter + refleksplate (Leif666, vil du ha plata? :p)

nytypen speil (hvis jeg får til å flytte over innmaten i de jeg har nå, vil jo ikke miste el. justeringa og varmen!)

elvifte til radiatoren

ny spenningsregulator og nye plugger/ledninger er det vel også i delebilen

ekstra innsprut og ABS hjerne

osv osv

Lenke til kommentar
originalsota baklykter + refleksplate (Leif666, vil du ha plata? :p)

 

Ja Ja Ja :w00t:

 

Har jo veldig lyst på lyktene også, men de skal du vel ha selv :cry:

 

Men det er lettere å få lykter en platen.

 

Trenger også spylervesketank som festes under hjulbuen. dvs. den festes rett forran fremdekket, og kun påfyllingsslangen stikker opp, har du det?

Etter ombyggingen er det ikke lengre plass til tanken som var inne i motorrommet, kan ikke forstå hvorfor :hmm:

 

Jeg har lagt opp flere bilder av ombyggingen, Ligger her.

 

Gøy å se at det ikke bare er jeg som liker å bygge om disse bilene, og når du ser at denne tråden snart har 1000 visninger, så er vi ikke alene :thumbup:

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Min bil har spylervesketanken under hjulbuen, men delebilen har den oppe i motorrommet dessverre.

 

Refleksplata tror jeg er til sedan, da den ligger og slenger inni bilen. Har ikke tatt den ut for å se om den faktisk passer enda.

 

Bilen fikk forresten gullvask med polering på statoil i går. De hadde kampanje og det var gratis :D

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å demontere ting og tang :cool:

 

smoregrav.jpg

 

Finfine arbeidsforhold nå om dagen, ca 0 grader, litt vind og sol av og til.

 

Har plukket av eksosanlegget, mellomakslingen, starteren, girkassa, clutchen, alt av lys fram og bak, samt litt annet småplukk. Mangler egentlig bare å plukke ut pedalene og diffen! Skal såklart plukke av andre "kjekt å ha" ting senere.

 

girkasse.jpg

 

Vet ikke helt når jeg skal smekke kassa inn i bilen min enda, får se om været holder seg

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...