Gå til innhold

Matte-ekspertene forsvinner, noen som vil....

Jarmo

Anbefalte innlegg

VGS i Norge burde som nevnt over være mer rettet mot noe en interesserer seg for. Da mener jeg ikke at en skal ha bare lek og morro, men at en kan få en grundigere fordypning i f.eks. matte, kjemi og fysikk. Slik det er idag har vi litt av mye. Personlig har jeg i år 34 timer, med fordypning i matte, kjemi, fysikk og IT. Dette er fag som jeg interesserer meg for, og som følgelig er de jeg presterer best i. Problemet er det at jeg samtidig må ha mindre interessante fag som norsk (spesielt), religion (og historie). På denne måten har jeg for mange fag og jeg lærer ting jeg ikke få bruk for videre i studier (satser på siv.ing.).

Hadde jeg derimot hatt mer tid til færre fag, ville jeg også jobbet mer med disse i løpet av uken og dermed fått bedre mulighet til å lære stoffet grundigere. Slik gjør de det i England, og på A-levels der har du bare ca. 4 fag som du spesialiserer deg i. Mener at denne modellen ville være bedre også i Norge, men dessverre er vi så opphengt i å lære litt av alt. Skal Norge bli bedre i realfag må en faktisk gi de som vil muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedsakelig hvorfor folk ikke vil bli lærer er pga lønnen. Det er mange som heller vil bli siv.ing. enn realfagslærer pga lønna. Med mindre staten gjør noe så radikalt som å øke lønna betraktelig. Penger lokker, uansett.

5284524[/snapback]

Lærere tjener vel egentlig ganske så brukbart. Dog er det en jobb som du aldri blir ferdig med. Du går hjem for dagen, men når du kommer hjem så må du forberede dagen etter, og rette lekser og prøver (har dog hørt at mange skoler har begynt med utvidet arbeidstid hvor lærerne bruker tid etter at elevene har gått hjem til å forberede dagene/rette prøver og lekser). Du har masse ansvar og blir satt lite pris på. Kanskje ikke så kjekt, synes alle?

Lenke til kommentar

Lærere jobber hardt i den perioden de jobber, og hvor mye de tjener, kommer helt an på hvor høyt de er og hvilken stilling de har, samt alder (ansennitet). Blant lektorene på skolen min er det ikke uvanlig å tjene opp mot millionen brutto, fordi mange av lærerne sper på lærerlønnen med å gi ut lærebøker i faget sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...