Jarmo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 ... ha en sikker utdannelse og arbeidsplass ? http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article497098.ece Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Syns dette er en særdeles hyggelig utvikling for de av oss som tar realfag (veldig gode muligheter for å få jobb hvis man vil/er villig til å bli lærer), men er selvsagt veldig kjedelig for skolesystemet. Blir jo en ond sirkel det der. Dårlig matte/fysikk undervisning på skolene = enda dårligere søkning til disse fagene ved høgskoler/universitet osv. Vi må vel krysse fingrene for at realfag blir den neste populære saken, selv om jeg tviler på akkurat det... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Lurer på om det er noe av dette som skyldes mangel på den økende manglen på realfag. Folk velger morsome yrker som de mestrer lett. For den gjennomsnittelige krever realfag litt innsats og talent, og de fleste lever vel litt i tro om at realfag er kjedelig og vanskelig. "Vil ha det gøy Paludan sier at vi beveger oss mer i retning av kreative yrker. Han mener at de «morsomme» yrkene er i vekst mens de «kjedelige» oppgavene sendes ut av landet eller automatiseres." " - Tidligere jobbet vi for å leve, i dag lever vi for å jobbe." " - En fare ved det norske samfunn er at dere ikke utvikler nok økonomisk aktivitet. Dere er nødt til å produsere og å skape verdifull industri. Dere har satt dere litt på rumpa fordi dere har det for godt." Endret 25. november 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Jan Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 har mx bedøk og fy jeg så Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Ja, jeg er på vei. 5188229[/snapback] Flott ! Da vi en vi kan spørre om matte når den dagen kommer... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Tror litt av problemet og grunnen til dette er at i skolen skal lat være GØY hele tiden. I dag skulle jeg gjerne hatt mere matematikk og fysikkunnskaper i skallen, men har problemer med selv konvertering av valuta og enkel brøk og prosentregning. Er til å gråte over. Dessuten blir ikke slike fag ansett som interessante fra verken media eller kjente personer. Folk vil heller bli journalister som forsøker å finne ut hvilken kjendis har rævpult hvem enn å faktisk gjøre en forbedring for verden. Grunnlaget legges i barne og ungdomsskoletrinnet og tror det er der problemet ligger. Det jeg gjør i dag er ikke så verdensbevarende, men i det minste får et stort antall norske mac brukere en bedre hverdag pga av mitt arbeid og jeg kan være litt stoltere av å være det enn en som sitter i en nettavis og copy paster jalla nyheter som forsvinner etter 3 minutter. Alle som velger litt ekstra matte og fysikk og bringer dette videre enten i form av en dårlig betalt forskningsstilling eller lavt ansett allmennlærerjobb har en stor stjerne hos meg. Ikke alle kan bli frisører, klesdesigner eller lignende. Noen må faktisk bringe verden videre og det klarer vi med langt hår og 5 år gamle klær! Damit I wish I had more brainpower! Endret 3. desember 2005 av Stonescream Lenke til kommentar
Xeenon_ Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Sweet! Vurderer faktisk å bli lærer, matte/kjemi. Vet ikke om jeg orker å lære bort noe til 120 lettere psykotiske VGS-elever though. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Etter egne erfaringer frister det fantastisk lite å bli lærer. De fleste gidder ikke gjøre en drit, og jeg kan ikke fordra å forklare det samme opp og opp igjen til folk som ikke har den rette innstillingen. Dog kan det være litt bedre hvis man underviser i fysikk og 2/3 MX, siden det er valgfag. Grunnkursmatte? ALDRI I LIVET. De fleste elever er respektløse drittunger som heller slenger drit om læreren enn faktisk å gjøre noe Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Nei, som lærer enten på barneskoletrinnene, eller så på senere VGS eller Høgskole. Noe ungdomsskole veit jeg ikke hvor bra er. Kanskje greit på en mindre skole, men på en skole med 32 elever i værste kriminale lavalder... nei takk Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 har prøvd og lære to hotel og neringsmiddelfag klasser om grunnleggende elektriske prinsipper i naturfag (gjikk GK elektro i fjord), de fikk kansje ikke så mye med seg, og en av dem klarte ikke og være stille. Hadde ikke klart og prøve og lære dobelt (det er max 15 elever i yrkesfag klasser, mot 30 i allmenn nå) så mange det samme. Lenke til kommentar
AC7 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Ikke veldig rart at mange ungdommer blir lei allmennefag når man ser på de læreplanene en har i blant annet norsk. Noe mer ubrukelig stoff tror jeg du skal se lenge etter. Dessuten, de som velger bort matte etter grunnkurs er vel vanligvis ikke den skarpeste kniven i skoffen med tanke på videre utdanning(vil jeg nå påstå). Min teori er at at hvis man dropper så infernalsk mye norsk og krl(f.eks) og heller satser mer på matte og fysikk + at man gjør karakterkravene strengere. Evt. innfører noe obligatorisk matteeksamen. Ellers er jeg veldig enig i det Stonescream sier. Det virker som om ungdommer er veldig opptatt av å bli journalister, fotografer, skuespiller, drive med media generelt. Lenke til kommentar
Havana Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Ikke veldig rart at mange ungdommer blir lei allmennefag når man ser på de læreplanene en har i blant annet norsk. Noe mer ubrukelig stoff tror jeg du skal se lenge etter. Dessuten, de som velger bort matte etter grunnkurs er vel vanligvis ikke den skarpeste kniven i skoffen med tanke på videre utdanning(vil jeg nå påstå). Min teori er at at hvis man dropper så infernalsk mye norsk og krl(f.eks) og heller satser mer på matte og fysikk + at man gjør karakterkravene strengere. Evt. innfører noe obligatorisk matteeksamen. Ellers er jeg veldig enig i det Stonescream sier. Det virker som om ungdommer er veldig opptatt av å bli journalister, fotografer, skuespiller, drive med media generelt. 5270541[/snapback] Blit jo gøy å se på at et samfunn bare har skuespillere Mene det er litt rart egentlig, jeg mener ta fag som norsk, å ha det på vidregående har jo ikke sammenheng med noen yrker en skal ha etter allmenfag, eller noen studier. Jeg mener, f.eks, hjelper det deg å bli en bedre lege fordi du kunne annalysere "et drikkehjem" av knut hamsun? Og krl, same shit, hvem f bryr seg jeg mener, hvis folk føler for det kan de joine hvilken religion de vil, men ser ikke en grunn til å mase på krl på folk som ikke har tenkt til å bli prestoimammunker eller starte sekter Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Da jeg spurte en av lærerene mine om det var svaret at "norsk er verktøyet vi bruker for og bli fortått" eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Jeg mener, f.eks, hjelper det deg å bli en bedre lege fordi du kunne annalysere "et drikkehjem" av knut hamsunÅ lære deg å kunne tolke og forstå forskjellige tekster gjør det ja. Problemet er at det er ikke noe man innser før man blir eldre av seg. AC7: Velger man bort matte etter grunnkurs kommer man ikke inn på mange fag, så valgene begrenses fort. Hva er forøvrig galt med læreplanen i norsk? Jeg har 10 timer i uken dette året og har enda ikke sett noen problemer med planen. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Hovedsakelig hvorfor folk ikke vil bli lærer er pga lønnen. Det er mange som heller vil bli siv.ing. enn realfagslærer pga lønna. Med mindre staten gjør noe så radikalt som å øke lønna betraktelig. Penger lokker, uansett. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Synes de kunne delt mattematikk klassene i tre forskjellige grupper, en gruppe for de med gode mattematikkunskaper, middels og lave. Da kunne de som faktisk fulgte med å liker matte lært så mye mer. Lenke til kommentar
simes Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Synes de kunne delt mattematikk klassene i tre forskjellige grupper, en gruppe for de med gode mattematikkunskaper, middels og lave. Da kunne de som faktisk fulgte med å liker matte lært så mye mer. 5289402[/snapback] Oioioi, jeg ser Øystein Djupedal og Kristin Halvorsen vri seg i graven da jeg leser dette. Og jeg liker det: Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Synes de kunne delt mattematikk klassene i tre forskjellige grupper, en gruppe for de med gode mattematikkunskaper, middels og lave. Da kunne de som faktisk fulgte med å liker matte lært så mye mer. 5289402[/snapback] Oioioi, jeg ser Øystein Djupedal og Kristin Halvorsen vri seg i graven da jeg leser dette. Og jeg liker det: 5321578[/snapback] Helt enig. Hvorfor skal de som har gode evner i matte bli hemmet av at lærern må bruke mye tid på de som ikke skjønner det. Jeg er så møkk lei av Halvorsen sin "opplæring skal foregå på barnas premisser".Det finnes jo endel friskoler som kjører dette prinsippet, og jeg har en følelse av at de ikke har 2/3mx på vdg for å si det sånn...med untak selvfølgelig, så ingen føler at jeg tråkker noen på tærne... En annen stygg tendens som har kommet de siste par årene er såklate frie Bachelor-grader og Master-grader. Det vil si 3-årig og 5-årig høgskoleutdannelse uten nesten noe realfag og uten matte/fysikk krav ved opptak. Personlig syns jeg dette er helt bak mål, da jeg mener at realfag utvikler et tankesett og en måte å tenke på som er viktig for en ingeniør/siv.ing. Skolene får så vidt jeg vet penger ettersom hvor mange studenter de har på de forskjellige linjene, "ingeniør"-utdannelse uten matte og fysikk er jo da et fint trekkplaster for å få litt mere penger i kassa, uavhengig av at kansje 50% av studentene slutter etter ett eller to semester da det viser seg at det er en haug med andre fag som faktisk krever en del matte-kunnskaper. Endret 22. desember 2005 av gaardern Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg mener, f.eks, hjelper det deg å bli en bedre lege fordi du kunne annalysere "et drikkehjem" av knut hamsunÅ lære deg å kunne tolke og forstå forskjellige tekster gjør det ja. Problemet er at det er ikke noe man innser før man blir eldre av seg. 5283148[/snapback] Problemet er bare at slike drittkjedelige fag gjør at man kjeder seg, følger lite med, får masse lekser, og dermed mindre tid til fag som man prioriterer.Jeg brenner for realfag og gleder med til matte- og naturfagtimene, men må slepe meg gjennom hver eneste norsktime både pga. kjedelig bok/stoff og kjedelig lærer. At vi i tillegg må ha masse prøver, heldagsprøver og hjemmestiler i det, gjør at jeg må sløse vekk tid jeg ellers kunne ha brukt på å lese ekstrastoff i realfag. Jeg synes ikke vi skulle ha kuttet ut norskfaget, men å ha 5 timer i uken i 3 år på VGS synes jeg er litt mer. Skal vi først ha faget i 3 år, synes jeg vi kunne hatt nok med 3-4 timer i uken. Å bruke like mange timer på norsk som matte (MX) synes jeg er litt bak mål når man bare interesserer seg for matte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå