agvg Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1160678.ece Telenor tilbyr Regjeringen bredbånd over hele landet, men krever politiske løfter om mindre konkurranse i bytte. Da samferdselsminister Liv Signe Navarsete (sp.) holdt sin første tale om bredbåndspolitikk i forrige uke, nevnte hun ikke konkurranse med ett ord. K-ordet er også helt fraværende i det som står om bredbånd i regjeringsgrunnlaget. Men SV og Sp. har lovet 3 milliarder kroner til bredbånd. Telenor foreslår en byttehandel. Ifølge Mandag Morgen er det spesielt to saker det gamle telemonopolet ønsker i bytte. Telenor frykter pålegg fra Post- og teletilsynet (PT) om å senke prisen andre teleoperatører må betale for å bruke Telenors gamle kobbernett. Energiselskapenes ønske om å overta BaneTele opptar Telenor. Først og fremst er det frykten for at en slik konkurrent kan bli sterk ved at energiselskapene subsidierer investeringene i bredbånd. Jeg tviler ikke ett sekund på at den rødgrønnesuppa faller for dette knepet... Endret 20. november 2005 av agvg Lenke til kommentar
steveak Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Så klart de gjør. Og her er det som kommer til å skje: A. Telenor får fortsatt loppe alle for kobberavgift slik at Avgiftspartiet, Ståstill-Partiet og Surrealistisk Vimseparti slipper å betale og slipper at ting forandrer seg. B. Telenor bygger ut resten av sentralene (uten å måtte ta tak i det faktum at en overveldende prosentandel ikke kan få bredbånd SELV om sentralen utbygget grunnet dårlige linjer, delte linjer, tverrkabler etc. etc.) slik at alle kan få ADSL 384/64. C. Regjeringen slipper å betale. D. Når mange nok har fått bredbånd, kommer bredbåndsavgiften, eller kanskje elektronikkfølsomhetsavgiften. Kr. 50,- pr. mnd. som belastes over skatteseddelen - i hovedsak for å finansiere de 5000 ansatte i bredbåndsdepartementet som har som hovedoppgave å kreve inn den nevnte bredbåndsavgiften. Endret 20. november 2005 av steveak Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Her er mer stoff om Telenor og makt: http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article497077.ece Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg ser det er mange hissige blåruss her - LOL. Hvorfor skjedde det 'ingenting' politisk på dette området de siste årene? Men det er bra det skrives om Telenors lobbyaktiviteter. Det er jo temmelig kjent at de ikke satser på nye kunder, men derimot å melke prisubevisste så lenge det finnes noe å skvise ut av de. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Jeg ser det er mange hissige blåruss her - LOL.Hvorfor skjedde det 'ingenting' politisk på dette området de siste årene? 5183400[/snapback] Det er rett og slett utidig at man kanskje oppnår og sabotere kraftbransjens ønske om og kjøpe banetele og bli en seriøs tung konkurrent til TN, hvis de går på denne så lukter det skikkelig vondt, særlig hvis dette medfører at TN får mer frie tøyler i det gamet de kan best nemlig skvise ut penger og ruinere for bedre alternativer. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 B. Telenor bygger ut resten av sentralene (uten å måtte ta tak i det faktum at en overveldende prosentandel ikke kan få bredbånd SELV om sentralen utbygget grunnet dårlige linjer, delte linjer, tverrkabler etc. etc.) slik at alle kan få ADSL 384/64. 5183343[/snapback] Tror telenor satser på noe alla WiMax. Målet er jo å dekke alle i landet, og det greier du ikke med DSL. Utbygging av WiMax el. til hele landet er jo som kjendt dyrt, så jeg skjønner at de vil dekke seg lit med å smiske lit med regjeringen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Tror telenor satser på noe alla WiMax. Målet er jo å dekke alle i landet, og det greier du ikke med DSL. Utbygging av WiMax el. til hele landet er jo som kjendt dyrt, så jeg skjønner at de vil dekke seg lit med å smiske lit med regjeringen. 5184100[/snapback] Jeg tror ikke man reelt mener 100% dekning annet enn av eventuellt sentraler, dog så håper jeg at ex-telenordirektør Tormod Hermansen som i denne saken representere kraftbransjen trekker i sine tråder, han var jo en mester i dette spillet da han ledet Televerket og fikk dette omgjort til dagens Telenor, mannen har vel hatt en lang karriere i AP så han vet antagelig hvor han skal ringe på kveldstid Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Nå har brevet blitt offentligjort og innholdet var langt mer uskyldig enn det første oppslaget: http://digi.no/php/art.php?id=280939 Klippet: I brevet fremlegger Telenor påstander om at kuttene i priser vil kunne bremse utbyggingen, men kommer hverken med noen konkrete løfter eller trusler om kutt. Det står heller ikke noe om BaneTele i brevet slik MandagMorgen og Aftenposten skriver. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Joa, leste den på Digi jeg også. Men det ligger ganske sterke hint i det brevet. Så sterk incentiver (for å bruke Telenors egne ord) at Aftenpostens oppslag ikke blir direkte feil akkurat. Det det står i klartekst er jo at "Kjære Rødgrønne! Dersom dere tillater at PT setter ned prisen på kobberleien vi suger inn peng på så gidder vi ikke å bygge ut resten av sentralene". Så gnager man videre på at 95% etc., noe som overfladisk høres supert ut. Men som jeg nevte først - det er GANSKE mange innenfor et utbygget sentralområde som bare kan glemme å få ADSL eller annen dsl for den saks skyld. Og det gjelder ikke bare på landet. Problemet er stort midt i byene også, og der er det - om mulig - enda mer umulig å få gjort noe med det. Heldigvis finnes det alternativer i byene som regel, noe det ikke gjør på landet som oftest i alle fall. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Så gnager man videre på at 95% etc., noe som overfladisk høres supert ut. Men som jeg nevte først - det er GANSKE mange innenfor et utbygget sentralområde som bare kan glemme å få ADSLeller annen dsl for den saks skyld. 5185601[/snapback] Disse prosentene er nok kun de som kan få, TN har oversikt over hvor mange som er innenfor leveranse. Men disse synspunktene har TN luftet i lange tider så det er ikke noe nytt i forhold til denne regjeringen. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Heldigvis så går utbyggingen videre mot tilnærmet full dekning vha nordiskmobiltelefon.no og forhåpentligvis Wimax Bildet viser dekningskart for 'NMT' internett. Endret 21. november 2005 av la7dfa Lenke til kommentar
pine Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 69kr + moms var det per linje tenker jeg ? Hvor mange av disse innenfor 95% av dekkning suger så hardt at en kan så vidt klare å levere en 512kbit linje. Da snakker jeg i sentrale områder f.eks Furuset, Kastellet i oslo, Tønsberg, Grindløkka, Nøtterøy. Det går jo så vidt å få levert bredbånd der i det hele tatt så forferdelig kabelen er. Ikke å snakke om all tverrkabling som er gjort rundtomkring. Hvor mange av disse kablene er over 20 år gamle. Nei, man skal melke kua si så mye som mulig. Hyllest til alle kraftselskapene som gidder å investere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå