Gå til innhold

Meninger om cpu burn in?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såkalt "burn-in" i seg selv fører ikke til noen som helst forbedringer av CPU'en. Den virkelige nytten av en "burn-in" er å stresse CPU'en slik at evt. svakheter og feil skal dukke opp raskest mulig slik at feks. garantien dekker det.

Dog lever nok myten om at burn-in forbedrer CPU'en fortsatt godt blant mange , slik mange andre myter gjør.

(Dersom du har overklokket maskinen benytter du burn-in til å teste at stabiliteten er ok.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med en X2 4400+ var at den måtte ha 1,55vcore for å være stabil på 2600mhz. Etter ca to måneder prøvde eg meg litt fram, og da klarte den seg med 1,52vcore.

Eg hadde OCS 2048mb PLatinum edition EL brikker. Første uka eg hadde de klarte de bare 208mhz på default timings (2-3-2-5), men så ble de gradvis bedre til de klarte 212mhz etter to ukers tid.

Så min erfaring er at det er noe i det. Så får andre mene akkurat kva dei vil :tease:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde faktisk å skru av PC'n, så flyttet jeg den 90grader mens jeg jeg ropte "Allah". 5 ganger. Dette hjalp ikke noe, men deretter gjorde jeg det samme en gang til, slik at PC'n var vridd ytterlige 90 grader og antall "Allah" kom opp i 10. Da fikk jeg faktisk skrudd ned vcore 0,01v, og den var likevel dønn stabil.

Min er erfaring er altså at dersom man vrir PC'n 180grader og roper 10 "Allah" så kan man senke volten enda litt mer på CPU. Så får andre mene akkurat hva de vil. :)

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at burn-in (innbrenning) er litt uforklarlig hokus pokus. Jeg vet det er mange som rapporterer om minimale forbedringer etter hvert, men jeg har ennå ikke fått noen god fysisk forklaring på hvorfor det skal fungere.

Forklaringen om at kjølepastaen setter seg virker litt for tynn, særlig siden burn-in funger like bra/dårlig for ram som for CPU'er og GPU'er.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at burn-in (innbrenning) er litt uforklarlig hokus pokus. Jeg vet det er mange som rapporterer om minimale forbedringer etter hvert, men jeg har ennå ikke fått noen god fysisk forklaring på hvorfor det skal fungere.

5209151[/snapback]

Men på den andre siden har man rapporter som avkrefter forbedringer... Poenget er at i PC'n er det endel "tilfeldigheter" som skjer. En gang kan det hende jeg får blåskjerm når jeg starter PC'n. Hva var grunnen til dette? Trykket jeg feil på "på-knappen"? Når disse tilfeldigheten oppstår kan det være ønskelig for noen å knytte dem opp mot en handling de selv har gjort. Det er vel slik ritualer og myter oppstår.

Fant også en liten artikkel som ganske bra avkrefter selve myten rundt burn-in. Den er faktisk skrevet av en CPU designer som jobber/jobbet hos Intel så det er ikke bare noe synsing fra en som har overklokket PC'n sin.

http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.aspx?i=152

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jeg prøvde faktisk å skru av PC'n, så flyttet jeg den 90grader mens jeg jeg ropte "Allah". 5 ganger. Dette hjalp ikke noe, men deretter gjorde jeg det samme en gang til, slik at PC'n var vridd ytterlige 90 grader og antall "Allah" kom opp i 10. Da fikk jeg faktisk skrudd ned vcore 0,01v, og den var likevel dønn stabil.

Min er erfaring er altså at dersom man vrir PC'n 180grader og roper 10 "Allah" så kan man senke volten enda litt mer på CPU. Så får andre mene akkurat hva de vil. :)

5209088[/snapback]

:!: Dagens :!:

Lenke til kommentar

Pcer er mystiske skapninger, og ting skjer ofte uten at det finnes en god forklaring på det... JEg har selv hatt to prosessorer som har blitt vesentlig reskere etter at jeg har brent dem inn i et par døgn. En winchester gikk ifra 2.4-2.6ghz og min venice gikk ifra 2.35 til 2.9ghz, nå vet jeg ikke hva som har skjedd her, og tror nok at dette hadde skjedd om jeg hadde brent dem inn eller ikke etter en liten stund, men det er jo i aller høyeste grad en ekstremforbedring ifra tidspunktet jeg fikk dem til maks oc i dag...

Til gjengjeld har jeg tre andre cpuer som jeg aldri har sett noen stor forbedring i etter at jeg har fått dem, jeg er også relativt ikker på at disse resultatene ikke er forårsaket av feil hos meg, jeg tester alltid nye cpuer på samme instillinger, 1:2 divider på minne og 2xhtt multi... Når jeg fikk min uke 17 venice så forbannet jeg verden for at den stoppet på bare 2.35, etter 2 døgn kunne jeg kjøre htt opp på 320 med samme instillinger, ikke vet jeg hva grunnen til dette er.

At winbond minne blir bedre av burn in er vel også hevet over en hver tvil vil jeg påstå..

Jeg synes du skal være litt forsikteig med å være så bastant vice, og prøve å holde en seriøs tone, det er helt greit at du er uenig, men du trenger ikke bli useriøs for det..

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal være litt forsikteig med å være så bastant vice, og prøve å holde en seriøs tone, det er helt greit at du er uenig, men du trenger ikke bli useriøs for det..

5217224[/snapback]

Dersom du sikter til "Allah opplevelsen" så var meningen bare å vise hvordan ting plutselig blir lite troverdig bare fordi man knytter andre litt uvante omgivelser rundt samme hendelse. Mange forbinder "burn in" med raskere CPU, men for disse virker det nok helt på trynet når jeg forteller om PC'er dens og plassering for å få raskere CPU. Dog finnes det like mye/lite vitenskaplig forklaring bak begge episodene, men man blir automatisk tatt som useriøs når man nevner det ene. Snodig. ;)

Dog for at det ikke skulle fremstå som vill synsing så valgte jeg etterhvert å finne dokumentasjon for påstandene. Les linken jeg ga i forrige post. Der står det endel nyttig om avklaring av burn-in og dens myter.

Lenke til kommentar

Hehe, du virket iallefall litt useriøs på meg, men jeg ser hva du ville oppnå nå. Mennesket har et enormt behov for å kategorisere/forklare ting ja... tror gjerne du var litt uheldig med ordlyden, siden det virket litt userilst. Jeg ahr ingen problemer med at du har en annen mening enn meg, men synes det er greit at ikke bare din mening preger denne tråden...

Jeg leste hele dokumentet på anandtech, det stemmer sikkert det, iallefall for noen år siden, men det kan ikke forklare det jeg har opplevd.

Nå påstår ikke jeg at burn in virker, men det virker som iallefall noen cpuer blir bedre etter en stunds bruk, når det kommer til minnebrikker basert på winbond så mener jeg det finnes ganske mange smoo mener burn in virker her, det har jeg også erfart selv...

Lenke til kommentar

Det som stod i det dokumentet var vel bare at en CPU ikkje ble raskere av burn-in. Men det har ihvertfall aldri eg påstått, eg fortalte at eg etter en tid klarte å klokke lenger på samme spenning. Det er veldig stor forskjell på å si at delene klarer å jobbe på høyere frekvens og å påstå at de jobber raskere uten å øke frekvensen.

Min X2 klarte til å begynne med 2530mhz på 1,52vcore. Etter to måneder klarte den 2600mhz på samme spenning. Det er en økning i frekvens, ikkje økt ytelse på samme frekvens.

To vidt forskjellige ting, og artikkelen det ble linket til avviste ikkje dette i det hele tatt.

I have seen people - even people who know computers well - saying that they have seen their systems run faster after "burning it in" but whatever effect they may or may not be seeing, it's not caused by the CPU running faster.

Så min CPU ble ikkje raskere etter to måneder? eller?

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...