yomann Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Sendte en mail til Adobe for å høre om de hadde studentrabatt i Norge slik jeg vet de har i bl.a. USA. Dette fikk jeg i svar: Desverre er ikke Norge et av landene som er med i Adobes Educational Programme. Det er derfor ikke mulighet for studentrabatt på Adobe software. Landene som er med er Sverige, England, tyskland, Spania, frankrike og Italia. Hva er dette for noe møkk? Jeg har ikke sjangs å få råd til de programmene jeg bruker i studiet(Photoshop, Illustrator, Indesign) til full pris. I USA får studenter Creative Suite 2 Premium til under $400, noe som helt klart er til å leve med. Noen som vet om det går ann å ordne studentrabatt fra f.eks Sverige? Noen andre tips? Jeg har selvsagt tilgang til programmene på skolen, men jeg vil helst ha de på egen maskin. GIMP og Inkscape ect. er veldig bra program, men strekker desverre ikke til på noen områder. Det blir også mye krøll med overføring til folk som har PS osv... Jeg hadde tenkt å holde meg unna piratkopier selv om "alle" andre i klassen bruker det, så hva skal en stakkar gjøre? Jeg er ganske sikker på at læringen blir hemmet av å ikke ha tilgang til disse verktøyene når jeg vil. Skjerpings, Adobe mvh Anders Endret 20. november 2005 av yomann Lenke til kommentar
engekri Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 ENIG! Hvis vi kunne fått programmene til studentpris tror jeg veldig mange ville brukt to tre lapper på å kjøpe det fremfor å piratkopiere det! Jeg ville i allefall gjort det! Lenke til kommentar
Oblivious Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Helt enig, er jo en helt syk pris på Photoshop! Kunne heller tenke meg å bruke pengene på et nytt objektiv. Over 5000 kroner er alt for mye for en student. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 (endret) Er det så vanskelig da? Har du mer lyst på et objektiv, så kjøp et objektiv. Synes du Photoshop er for dyrt, så kjøp Elements eller Paint Shop Pro. Sannsynligvis trenger du ikke Photoshop likevel... Endret 15. desember 2005 av medi8or Lenke til kommentar
riggeri Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Er ikke så mye inne på dette, men http://www.gimp.org er et gratis program som de fleste jeg kjener sier er like bra om ikke bedre en Photoshop. Det eneste er hvist at det kan være noe "klompete" å laste ned. Er som sagt ikke inne på dette, men hvorfor betale for noe du kan få gratis, er like bra og på toppen av alt er lovlig?? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Det er ikke bedre enn photoshop. dermed basta! Tro meg og mine ord! Jeg tror veldig mange studenter ville kjøpt en legal versjon av Photoshop om det hadde kommt en studentversjon av programmet. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hva som er "best" kommer vel strengt tatt an på bruken, og hva man liker. Jeg har gjort ting i både Gimp og Photoshop som har vært umulig i det andre programmet. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 jaha? hørtes spennende ut. Hva er det GIMP kan som ikke PS kan? (ikke misforstå meg, teksten er ikke ment som arrogant osv, jeg er innteresert i å få vite hva det faktisk er...) Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Nå er det vel 3-4 år siden, eller deromkring, jeg brukte Gimp sist, så jeg vet ikke helt hva tilstanden er der nå... Men.. Gimp gir deg muligheten til å sette opp noen ganske fine scripts. Actions i Photoshop er fine de, og ikke minst lette å bruke, men så vidt jeg har sett kommer de ikke i nærheten av hva du kan gjøre med scripts i Gimp. I siste versjon av Photoshop kan en endelig redigere 16-bits bilder. Kjempebra det, men det gjorde folk i (Film)Gimp for 5 år siden. Faktisk kan du redigere 32-bits bilder.. (Ok, kanskje feil å dra inn Filmgimp, eller Cinepaint som det heter nå, men den startet jo ut i Gimp. ) Kan jo ta med et par ting Gimp ikke kan og, eller hvertfall ikke kunne sist jeg tok en titt..: Gimp kan ikke jobbe i CMYK eller LAB, og adjustment layer i Photoshop er veldig greie! Kunne kanskje nevne f.eks. spot healing brush, men jeg husker Gimp hadde noe som virket som en mellomting mellom spot healing brush og patch tool... Edit: Jeg kom på en ting som irriterte meg litt i Photoshop. Repetisjon på gradient. Hvorfor i all verden er ikke det mulig i Photoshop? Kommer nok på mer etter hvert... Endret 19. desember 2005 av medi8or Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå