Lanka Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hei. Nå har jeg fått meg nytt HK og den gamle støttet kun IDE og den nye støtter SATA. Jeg har koblet til Floppy og HD til hovedkort etter forklaring i manualen. Men nå har jeg støtt på et problem. Det står at jeg skal koble noe til 4 pinholdere på HK'en. De heter GND GND +12V DC +12V DC Hva gjør jeg nå? Skjønner ikke hva dette er. Dessuten har jeg masse sånne små tynne ledninger med grønn/hvit, rød/hvit ol som stikker ut fra et sted som heter ( Power Reset, HD reset osv..) Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har du sett i manualen til hovedkortet. Alle tilkoblingspunkter skal stå godt forklart der. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Det er der jeg ser dem. Det står ikke hvor de kommer fra. Står bare angitt hvilke pins jeg skal koble til disse 4 ATX121V1. Og ATXPWR1 Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 De fire pinnene er til en kontakt på strømforsyningen din! Du har en vanlig ATX-tilkobling til hovedkortet, og en 4-pins i tillegg, som altså er den du skal koble til! Har du ikke den på strømforsyningen må du kjøpe deg ny! Jeg hadde en gammel strømforsyning, og den hadde det ikke, men all de nyeste har det! Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Se om du kjenner igjen noen av ledningene på bildene her: Guide Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Weee fant den. =) Oki takk Neste : Internal Audio connectors ( 4pin CD1, AUX1)?? Er visst to pinholdere til CD og AUX. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har du et eksternt lydkort er ikke de kontaktene noe å bry seg om! Glem for all del ikke å tilkoble VIFTEN til CPU-en/prosessoren når den tid kommer, den er obligatorisk! Men jeg tror at de fleste hovedkort gir deg en advarsel om den ikke er tilkoblet! Å lese i boken til hovedkortet er obligatorisk, for alle hovedkort er forskjellig(til en viss grad)! Alle kontakter og jumpere er forklart i boken, så sjekk at de er plassert der de skal være før du setter i gang pc-en! Det er ihvertfall billigere enn å måtte kjøpe nye deler til den! Utålmodighet er ikke noe som belønnes når det gjelder pc-bygging! Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Viften koblet jeg till aller først =P Turte ikke å gjøre no annet før jeg startet. Hehe, men trenger jeg vel heller ikke å bry meg om Front Panel Audio Connector heller. Og en Chassis intrusion connector (4 pin) og en Game/Midi connector hellr? Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Front panel audio er til kontaktene fremme på kabinettet(logisk)! Jeg bruker kontaktene bak på maskinen, så for meg har det ikke vært aktuelt å bruke de! Jeg har jumpere som må byttes om hvis jeg skal bruke frontkontaktene på pc-en, men det er altså hvis jeg skal bruke lydkortet på hovedkortet! Ledningene skal være bak er min erfaring, ellers blir det snublefeller, og en pc bør ikke beveges brått når den er i gang! Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Oki =) Vet noen hva de forskjellige stripete små ledningene betyr. Det som sørger for LED og pipene som HD gir fra seg. De er oransje, blå, rød og grønn. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 De ledningene er ganske så obligatoriske å koble til hovedkortet! Power-ledningen er sikkert en av de mange ledningene, men det står forklart i manualen hvor de forskjellige ledningene skal festes! I de tilfellene jeg har vært borti er det nederst til høyre på hovedkortet! HDD-led, Reset osv er de ledningene, så les i manualen hvor de skal festes! Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Er det slike du mener? Da finner du kontaktene som 9hdoksaet4 sier nede i h. hjørnet oftest merket med det samme som kontakten på ledningene. De kan stå bare en vei for å virke, men prøv deg fram. Det må stå noe om dette i manualen. Endret 20. november 2005 av Tinker Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Da har jeg koblet til de pinene, men maskinen vil ikke starte =( Jeg har prøvd absolutt alle mulige pins til ledningen Power SW som stikker ut. Hva gjør jeg nå? Tror HK er ødelagt =/ der gikk de pengene i dass. Maskinen starter altså ikke når jeg trykker på ON-knappen. Fulgte manualens henvisning. Er det ingen måte å sjekke om HK er kaputt eller hva som er feilien? =( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Har du sjekket alle de obligatoriske tingene, som f.eks at strømbryteren bak på kabinettet er tatt på? Sjekk strømforsyningen med et multimeter hvis du har, og mål om det er spenning på kontakten til bryteren! Med andre ord, på hovedkortet der power-switchen skal være! Det kan være at det er noe galt med hovedkortet, men jeg ville sjekket dine komponenter først! Hvis du vet at strømforsyningen er som den skal, f,eks ATX-kontakten gir strøm, ville jeg prøvd med et annet hovedkort! Feilvarer finnes også, jeg har selv fått et hovedkort med feil, men når alt er sjekket får du levere det tilbake og reklamere på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå