asad Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Ser at flere på forumet går for en opteron cpu, feks http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=OPT165R. Hvordan er disse egentlig til spilling, og hva gjør dem annerledes? Har også leste noe om disse i forhold til FX serien. Kunne noen forklart dette litt næremere? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Opteron-prosessorer går igjennom mye strengere kvalitetstester enn vanlige Athlon 64 prosessorer. Det gjør at de er glimrende til å overklokke. Nå når du får de til s939 er Opteron etter min mening det beste valget for entusiaster, uansett bruk. Singlecore Opteron ser ut til å med lettet klokke opp til godt over 3ghz, det er flere som klarer det med luftkjøling. Overklokking.no forum Dualcore Opteron ser ut til å klokke til minst 2700mhz i de fleste tilfeller, også det uten ekstreme kjøleløsninger. Min egen går helt fint på 2700mhz/1,48vcore luftkjølt. Overklokking.no forum Det at singlecore Opteron er det samme som FX tror eg er en myte. Eg tror Opteron og vanlige Athlon 64 er fra forskjellige produksjonslinjer. De deler den samme arkitekturen, men eg tror ikkje de blir produsert samtidig. Men det kan godt hende eg tar feil Når det gjelder ytelse så er den identisk med Athlon 64/X2 med samme spesifikasjoner. DVS singlecore Opteron yter likt med San Diego på samme klokkefrekvens, og dualcore Opteron yter likt med X2 Toledo på samme klokkefrekvens. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 takk for et utfyllende inlegg. Men hvis disse cpu`ne gjennomgår strengere kvalitetskontroller, og yter like bra som A64/X2, hvorfor hører vi så lite om dem?Begynner å se ut som et veldig aktuelt valg dette her.Har fortsatt 3 mnd til å bestemme meg Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Vi har jo hørt en del fra dem nå i det siste? Grunnen til at vi ikke har hørt noe før er at de bare var for s940. Som var dyrt og ikke særlig godt utvalg på gode hovedkort beregnet for oss vanlige brukere. Nå som de nye ble laget på s939 ble de mye mer aktuelle for folk flest. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Er det slik at hvis jeg feks kjøper en opteron 170, og overklokker den til 2,6Ghz, så er den eneste forskjellen mellom den og en FX 57 200mhz? Mener å ha lest at de er bygd opp på akkurat samme måte?De nye Opterone ( venus ) og FX serien ( san diego) Endret 20. november 2005 av asad Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Opteron 700? Uansett så er venus lik san diego ja. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 retta på det nå Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hvis du kjøper en Opteron 146 og klokker den til 2800 Mhz så HAR du en FX57.De fleste klarer det greit,litt avhengig stepping osv.De som er tatt inn hit til landet ser foreløpig ut til å være av en god produksjonsuke og klokker bra.Men raska på,plutselig er de utsolgt de "gode" batchene. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 naah. skal ikke handle før om en stund. Da kjøper jeg heller en opteron 170 og overklokker den. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 asad Postet i går, 20:51 takk for et utfyllende inlegg. Men hvis disse cpu`ne gjennomgår strengere kvalitetskontroller, og yter like bra som A64/X2, hvorfor hører vi så lite om dem? Ja nå er det jo relativt nytt at Opteron er å få i S939. Grunnen til overgang til S939 var vel først og fremst støtte for vanlig ECC unbuffered minne (Som er mye billigere enn REG minnet som brukes på andre Opteron.) Dermed kan de nå tilby mye rimligere løsninger til små bedriftskunder osv. Når det i tillegg er SSE3 støtte, 1Ghz hyper transport buss, 1MB L2 cache, støtte for opp til 4stk PC1600- PC3200 vanlig DIMM minne, og AMD PowerNow! (som er akkurat det samme som Cool`n`Quiet, bare annet navn) er det jo veldig interessant for oss vanlige brukere også. Men jeg er ikke så helt sikker på at vi får se så mye aktiv markedsføring av disse rettet mot privatmarkedet. Det er vel heller ikke så langt jeg har sett, mange av de vanlige S939 hovedkortene som har offesiell støtte for Opteron. Men i praksis går den vel på alle NF4 i alle fall. Lenke til kommentar
asad Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Hva er fordelene/ulempene med den og feks en vanlig A64 eller X2 da?La oss ta opteron 170. Kunne noen gitt en kort sammenlikning?Vet at A64 er det kun 1 kjerne på, og X2 har 2. Men sånn ellers? Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hva er fordelene/ulempene med den og feks en vanlig A64 eller X2 da?La oss ta opteron 170. Kunne noen gitt en kort sammenlikning?Vet at A64 er det kun 1 kjerne på, og X2 har 2. Men sånn ellers? 5186622[/snapback] er det noen ulemper? . . . jeg tror noen snakker om mye varmeutvikling hvis du tar volten bare pittelitt opp. . . Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hva er fordelene/ulempene med den og feks en vanlig A64 eller X2 da?La oss ta opteron 170. Kunne noen gitt en kort sammenlikning?Vet at A64 er det kun 1 kjerne på, og X2 har 2. Men sånn ellers? Nei altså den eneste "ulempen" jeg har klart å finne er vel som nevnt at det ikke er så mange HK som offesielt støtter disse enda. Forskjellen mellom en Opteron 170 (2Ghz) og X2 3800 (2Ghz) er at Opteron har 2x1MB L2 cache, X2 har 2x512KB. Opteron har også en høyere wattrating i akkurat dette tilfellet. Men så langt jeg har sjekket er Watt ratingen helt lik med samme cache størrelse og samme hastighet. Siden da alle Opteron har 1MB cache pr kjerne har de noe høyere wattrating ifht X2's lavere modeller. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Fordeler: Opteron har 1mb cache per kjerne, entel det er singel eller dobbel. DVS en Opteron 146, 2000mhz 1550kr, er ett vesentlig bedre kjøp enn en Athlon 64 3200+, 2000mhz 1450kr. Det er rett og slett en San Diego i forkledning. Pga de strenge testene en cpu må igjennom for å bli godkjent som Opteron klokker de lengre på lavere spenning enn vanlige Athlon 64 prosessorer. Det ser ut for at de fleste singlecore Opteron klokker til 2800-3000mhz. Dvs FX57 til 1450kr De fleste dualcore Opteron ser ut til lett å klare 2600mhz. Dvs 2*FX55 for under 3000kr Bakdeler: Mulig at ikkje alle s939 hovedkort har bios som gjenkjenner Opteron. Det ser ut for at hele nF4 serien til DFI klarer det. Eg har sett folk med DFI nF4 Ultra-D, DFI SLI-D, DFI nF4 SLI-DR bruke Opteron uten problemer. Også Asus A8N-SLI og A8N-SLI Premium fungerer fint, og så det ASrock-kortet som er populert. Bortsett fra det så veit eg ikkje. Men eg tipper det går fint på alle nf4 kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå