Gå til innhold

Fra VHS til dataformat (mpeg, avi osv)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått 3 filmer fra pappa som han ønsker å få digitalisert! Eg har ingen vhs-spiller her men dersom det blir nødvendig skal man alltids klare å oppdrive en.

Det eg lurer på er om det finnes en bedrift i Bergen som utfører dette arbeidet for en, altså sånn at en kunne fått en cd med VHS'ene på ferdig digitalisert! Eller en DVD funker jo også, men det beste hadde vert å få det i et pc format sånn eg kan redigere det litt sjøl og!

Dersom ingen har peiling på om dette finnes i Bergen så tar eg gjerne imot råd om korleis eg skal gå fram for å gjere dette heime! Da må det investeres i TV-kort har eg skjønt, men dei er vel ikkje så dyre.

Yes, håper noken har peiling:) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du skal gjera det sjølv bør du vurdere eit PVR-kort, og ikkje eit TV-kort.

TV-kortet har for dårleg kvalitet, blir mykje betre med PVR-kort (Personal Video Recording - kort)

5181855[/snapback]

Åkei! Korleis funker PVR-kortet, ka andre ting treng eg i tillegg til det ? og koster det masse? Må vel nesten ha VHS-spilleren da sant?

Lenke til kommentar

Drit i det som her er blitt anbefalt. Stikk heller innom Elkjøp eller lignende å kjøp deg en VHS -> DVD spiller. Da er du sikker på å få konge kvalitet. Om du absolutt skal ha det til PC'en kan du rippe DVD over på PC etterpå.

Løsningen over krever at du installerer alle slags kodeks i tillegg som gjør PC treg.

Har prøvd det, funker ikke bra.

Lenke til kommentar

Kan en annen løsning være å kjøpe et TV-kort, og koble en VHS spiller til pcn gjennom tv kortet og deretter bruke et opptaksprogram på pcn til å ta opp VHSn når eg spiller den ?

Er dette mulig? Altså kan eg koble VHS spiller direkte til TV-kortet uten å bruke 5 forskjellige ledninger og omkoblinger?

Lenke til kommentar
Kan en annen løsning være å kjøpe et TV-kort, og koble en VHS spiller til pcn gjennom tv kortet og deretter bruke et opptaksprogram på pcn til å ta opp VHSn når eg spiller den ?

Er dette mulig? Altså kan eg koble VHS spiller direkte til TV-kortet uten å bruke 5 forskjellige ledninger og omkoblinger?

5206001[/snapback]

jeg har ca 1400 filmer på VHS som jeg legger over til pcen nå ... Bruker ett kort fra ATI all in Wonder Radeon 9500 . Kvaliteten blir helt ok, Brenner da dette over på DVD plater. Kan ikke se noen store kvalitetsforskjeller. Men det tar laaaaaannng tid da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...