Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

to rutere/aksesspunkt - kompatibilitet mm.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en trådløs router, fra 3com, 3 crwe52196-Me, 802.11b. Jeg har etterhvert skjønt at den ikke vil gi fullgod dekning i huset. Jeg planlegger å løse dette ved å bruke en router og lednng til et annet trådløst aksesspunkt. Jeg kan også tenke meg å gradvis flytte til 802.11g. Tenkte derfor å kjøre ny router, 802.11g, og degradere den gamle til bare å være aksesspunkt.

Spørsmål:

1. Det heter seg at en skal velge utstyr med samme hastighet. Har en f.eks. pc-er og aksesspunkt med flere forskjellige hastigheter, må alt følge den langsomste. Vil dette også gjelde for aksesspunktene, eller vil utstyr kunne kople seg til den ene på 54Mps samtidig som den andre kjører 11Mps?

2. Er det et poeng å velge utstyr fra samme produsent (3com) eller vil det gå like greit å supplere med router fra f.eks. Linksys?

3. Er det greit å bruke 3com-routeren som rent aksesspunkt? Noen som har erfaringer med dette?

4. Jeg går ut i fra at jeg kan sette ting opp slik at bare routeren gir ut IP-nummer og jeg kan bevege meg rundt i huset med en bærbar og den vil kunne hoppe umerkelig fra det ene aksesspunktet til det andre. Stemmer dette?

5. Noe spesielt å passe på når jeg skal sette dette opp?

Takk for råd,

JT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Finnes 5 hastigheter du kan velge. 11mbit ,54mbit(mest brukt og kjent som 11G) , 108mbit(super G), nimo , 54mbit(5ghz og kjent som 11a) , men hvis du skal velge noe så bør du velge basestasjon som tar både 11mbit(b) og 54mbit(g) eks wrt54g eller hvis du bare skal ha basestajon så velg wap54g. mens prise forsjellen er 50kr. så vil gå for wrt54g.

2. du bør/må ikke velge samme produsent, men produsenter du IKKE BØR VELGE er: cnet,billion,phillips,acer,dell.

3. funker fint og burke 3com som bare aksesspunkt, bare stapp tp'en din i lan porten og loggin på den og bytt ip på routern og slå av dhcp.

4. hvis du skal få sånn at du kan gå rundt uten og miste link , så er det ganske mye forsjelige. har mye og si på korte i laptopen din og software i den.

men wds over lan(ikke over wlan) er det du ser etter, men ofte funker det og bare sett samme ssid og samme kanal.

5. er ikke mye og si her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...