Gå til innhold

Hvordan reinstallerer jeg windows ?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er jævlig flaut...

Har reinstallert windows mange ganger før, og vet egentlig ossen jeg gjør det, men nå har jeg hjerneteppe og finner faen ikke ut hvor jeg skal gjøre det.

Jeg husker at det var ved oppstart, og ved hjelp av windows xp cd'n, men jeg kommer meg ikke inn der jeg skal. :blush:

Kan noen være så snill å fortelle meg hvor jeg trykker ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut for meg at du ikke får bootet fra CD-en.

Sjekk først at CD-en virker som den skal, f.eks. ved å sette den i en maskin som står på å se om du får opp noe nytt vindu av "Installer Windows *"-slaget.

En mulighet er å følge denne veviseren, men jeg anbefaler deg å kjøre det via oppstarten.

Om CD-en fungerer, sjekk at alt er som det skal være i BIOS-en. Du skal kunne gå inn i BIOS-en ved å trykke på Delete (Evt. en av F-knappene (Feks F12) det skal uansett stå ett sted. Vær altså oppmerksom!) helt i starten av oppstarten.

Inne i BIOS-en skal du kunne finne en rekkefølge over hvilken medium datamaskinen skal starte på. Om ikke rekkefølgen er følgene, sett den slik:

Floppydisk (A:)

CD-rom (D: el.)

Harddisk/HDD (C:)

Om du ikke skjønner "BIOS sekvensen" helt, prøv å google frem litt informasjon (BIOS help el.)

Lenke til kommentar
Ser ut for meg at du ikke får bootet fra CD-en.

Sjekk først at CD-en virker som den skal, f.eks. ved å sette den i en maskin som står på å se om du får opp noe nytt vindu av "Installer Windows *"-slaget.

En mulighet er å følge denne veviseren, men jeg anbefaler deg å kjøre det via oppstarten.

Om CD-en fungerer, sjekk at alt er som det skal være i BIOS-en. Du skal kunne gå inn i BIOS-en ved å trykke på Delete (Evt. en av F-knappene (Feks F12) det skal uansett stå ett sted. Vær altså oppmerksom!) helt i starten av oppstarten.

Inne i BIOS-en skal du kunne finne en rekkefølge over hvilken medium datamaskinen skal starte på. Om ikke rekkefølgen er følgene, sett den slik:

Floppydisk (A:)

CD-rom (D: el.)

Harddisk/HDD (C:)

Om du ikke skjønner "BIOS sekvensen" helt, prøv å google frem litt informasjon (BIOS help el.)

5181563[/snapback]

Takk for svar, jeg kan BIOS så det går greit, men tror det er noe klikk med den ene CD-rommen min :p

Så det du sier er at CD'n skal kjøre ved oppstart ? Det er sikkert der det ligger, fordi det er først for noen uker siden at CD-rommen bugga seg, og jeg har ikke reinstallert siden da.

Skal prøve meg frem, hvis jeg ikke greier det skal jeg kvine litt mer på deg :D

Lenke til kommentar
Jada :-) Det er via spørsmål man lærer.

Selv om jeg ofte liker å si at man skal alltids google'e litt før man spør  :cool:

5182091[/snapback]

Jeg fikk fjerna alt fra pc'n osv. Men selvsagt, når noe går greit, da er det et annet problem.

Må trykke enter hvert jævla sekund under installasjonen av windows fordi de ikek finner installasjonsfilene på cd'n. Hva FAEN ? Har aldri opplevd det før, det funka fint før i dag før formateringa. Jeg blir jævlig oppgitt av det her as.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Lenke til kommentar
Jeg fikk fjerna alt fra pc'n osv. Men selvsagt, når noe går greit, da er det et annet problem.

Må trykke enter hvert jævla sekund under installasjonen av windows fordi de ikek finner installasjonsfilene på cd'n. Hva FAEN ? Har aldri opplevd det før, det funka fint før i dag før formateringa. Jeg blir jævlig oppgitt av det her as.

:mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:

5182389[/snapback]

Vell, etter erfaring kan jeg si som så: finner den ikke filene på CD-en så prøv en annen CD, evt en annen CD-rom.

Lenke til kommentar

:mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:  :mad:

5182389[/snapback]

Vell, etter erfaring kan jeg si som så: finner den ikke filene på CD-en så prøv en annen CD, evt en annen CD-rom.

5182544[/snapback]

Tester den andre Cd-rom'en nå :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...