Gå til innhold

RAID?


Kultom

Anbefalte innlegg

de siste åra har jeg fått med meg omtrent alt som har med pc og gjøre, men det er en ting jeg lurer på.

ganske newbie aktig kanskje men uansett.

hva er raid?

hva er det som er vitsen med raid?

og funker raid på vanlige hardisker?

 

svar kjapt for jeg skal kjøpe pc utstyr og trenger kontroller til noen nye hardisker, vis ingen får svart blir det et promise ata 100 kontroller kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID er raskere

raid kontrollereren din vil "lure2 maskinen

(ikke egentlig da men enkelt sagt :smile:

til og tro at de 2 er en disk, så når du vil lagre en fil vil den lagres 50% på hver disk, mens for deg merker ikke du noen ting alt er som om du hadde hatt 1 disk....det er masse forskjellige raid systemer men den jeg sa nå er vel vanligst for oss vanlige folk som har raid. det skal være veldig enkelt og sette opp men småting kan skje...som alltid :smile: feks min bror klarer ikke og kjøre os fra raiden. men men....det skal gå :smile:

Lenke til kommentar

Det finnes flere typer raid. Du trenger to disker for å kjøre raid 0 eller 1. Den ene måten brukes for å øke datasikkerheten slik at begge diskene jobber likt og inneholder nøyaktig samme data. Hvis en av diskene ryker, har du fremdeles alle dataene dine intakt.

 

Den andre typen av de to vanligste raid-oppsettene går ut på å bruke f.eks. to disker til å øke skrive/lese-ytelsen. Her vil dataene gå tapt hvis en disk krasjer.

 

Man kan også kombinere raid 1 og 0, men da trenger man f.eks 4 disker slik at man både har høy ytelse og sikkerhet.

 

Hvis du ikke driver med tung videoredigering eller lydstudio trenger du ikke raid. Med en enkel 7200 spin disk vil du nok i kunne redigere video uten problemer.

 

RAID står for "redundant array of inexpensive disks", og med det mener man vel at diskene er billige i forhold til dataene som ligger på dem.

Lenke til kommentar

Raid finnes i flere former 0, 1, 1+0

 

Poengetmed raid 0 striping er at du kobler to prikk like hardisker på hovedkortet i raid 0 og du dermed får bedre ytelse. ytelsen kan bli opptil 100% bedre på hardisken, Makinen vil etter at du har lagt opp hardiskene i raid definere begge som en hardisk på kapasiteten til den ene gange to. Denne stasjonen kan du selv dele opp i biter. Raid 0funker ved at maskinen skriver litt på den ene og så hopper tilbake på den andre og skriver det som kommer etterpå nesten rett etterpå. På grunnen av dette får du bare 6gb hvis du kobler en 80gb og en 6gb på raid. Du må også legge opp raid før du legger inn opperativsystem o.s.v.

 

poenget med raid 1 er at det sikrer deg godt mot at en hardisk streiker mekaniskt. raid 1 er at maskinen skriver likt på begge harddiskene samtidig og at du derfor får ved mekanisk svikt en ekstra kopi av innholdet. Ytelsen her synker merkbart i et benchmark programm har jeg hørt.

 

raid 0+1 er kombinasjon av begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...