Gå til innhold

5D, 1D eller 1Ds

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer kjøp av nytt kamera, men er usikker på hvilket jeg skal kjøpe.

De mest aktuelle for meg er 5D, 1D eller 1Ds. De to sistnevnte er brukte og koster henholdsvis ca. 12.000 og 20.000+ brukt uten objektiver.

5D ligger på vel rundt 25.000kr.

Jeg skal bruke det mest til å ta bilder inne og ute, ikke sport, mye portrett og modellfoto, eiendomsfoto etc.

Kamera bør tåle litt, men ikke allverdens (skal ikke være ekkel med det :innocent: )

Vurderer 5D og 1Ds mest, gjerne spesielt 1Ds. Ser for meg at fullformat gjerne er best, men 1,3x crop faktor på 1D er ikke helt av veien det heller.

Av optikk blir det stort sett objektiver i nederste sjiktet av high-end segmentet.

Håper noen kan hjelpe meg med valget, jeg sliter litt med det selv...

Mvh.,

H. Nilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store fordel med 1D ovenfor 5D er som du vet støt/vann/støv sikringen. Jeg kan ikke se du har slike behov slik du beskriver situasjonen.

5D er bedre på støy, oppløsning, bildekvalitet. Husk at både 1D og 1Ds begynner å dra på årene, selv om begge fortsatt er glimrende til sitt brukt.

Når det gjelder optikk skal du ikke gå for noe annet enn det beste, når du har lagt lista på dette nivået!

Spesiellt ikke på vidvinkel siden siden spesiellt fullformatkamera er ekstremt kresen på optikken. 24 1.4L, 35 1.4L kan nevnes.

Går du for kamera med crop blir ikke svakheter i optikken så synlig.

BTW: Hva med en 20D (evt etterfølgeren som kommer i feb)?

Lenke til kommentar
De mest aktuelle for meg er 5D, 1D eller 1Ds. De to sistnevnte er brukte og koster henholdsvis ca. 12.000 og 20.000+ brukt uten objektiver.

5181247[/snapback]

Hva enn du gjør og ikke gjør, IKKE kjøp brukt 1D til 12k, det er en dårlig deal. Privateide eksemplarer har vært nede i 6-7 000 på foto.no uten å være særlig utkjørte.

Er det de som er på fotovideo du har kikka på eller? Fotovideo er uforhåndsmessig dyre på bruktutstyr...

Lenke til kommentar

Jeg tenker et kamera jeg kan bruke til det meste, det kan jo være jeg får virkelig smaken på naturfoto ved kjøp av slikt utstyr også. Akkurat nå har jeg ikke utstyr til det bruket, spesielt ikke til bruk på værsure sør-vestlandet :-)

Jeg ser at 1D Mark II selges for rundt 20.000 på qxl, og det er jo ikke akkurat et dårlig kamera det heller. 1D Mark II n selges for rundt 30.000kr nytt, så det falt plutselig i 'Ja, takk, gjerne'-kategorien.

Revidert liste:

1Ds (20.000kr fotovideo.no/brukt)

1D Mark II (23.000kr qxl.no/brukt)

1D Mark II n (rundt 30.000-35.000kr nettbutikk)

5D (rundt 25.000kr nettbutikk)

20D (rundt 10.000kr brukt/12.000kr nytt)

20D er nok et godt kamera, men jeg stusser litt på at det koster rundt 1/3-1/2 av hva noen av disse andre koster. Kvalitet koster, og jeg sliter veldig med å finne ut hvor pris-kvalitet møtes.

20D kan jo være aktuelt som et sekundærkamera evt.? Vet du noe om oppfølgeren som kommer i februar?

Hadde egentlig planer om å bruke et 10D eller 300D som sekundærkamera :-)

En 20D+vertikalgrep+17-40mm f4/L vil jo komme på rundt samme pris som 5D nytt. Men 5D er fullformats og nesten 13mpx; det er rimelig imponerende.

Men vil et 20D kunne gjøre 'justice' av å handle inn high-end optikk? Ønsker at det skal være kvalitet i hele rekken her, og ikke noe som skorter.

Så si at økonomien ikke er et issue og jeg kan velge fritt mellom alle kamerane på listen over - hvilket vil være det beste kjøpet?

Lenke til kommentar
Er det de som er på fotovideo du har kikka på eller? Fotovideo er uforhåndsmessig dyre på bruktutstyr...

5185754[/snapback]

Ja, har kikket hos dem, men handler nok heller privat når jeg først har bestemt meg :-)

Stort sett tenker jeg Canon til under 30.000kr, og sliter med utvelgelsesprosessen!

Nikon kan jeg forsåvidt også gå for, men har litt vegringer mot Nikon uten at jeg helt kan forklare hvorfor :hmm:

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på bruken hvilket kamera som er det beste.

F.eks dersom du bruker mye tele vil faktisk 20D til 12.000,- være det beste alternativet med sine 8MP og 1.6 cropfaktor.

1D serien gir bedre støtsikkerhet og forsegling (de er for tanks å regne) og dersom du tar mye actionbilder, vil 1DmII/n være det beste valget med sine 8b/s og ekstreme autofukus ++.

For min del er vekt og størrelse det viktigeste motargumentet mot en pent brukt 1DmII i forhold til en ny 5D.

20D er kort og godt et usedvanlig godt kamera dersom ikke du er veldig krevende på bruken (eller skal en si missbruket). 1D XX tåler mye juling.

Til den glade amatør vil jeg faktisk anbefale en 20D m/vertikalgrep -eller vente til den spenndede 30D/40D ?? kommer på nyåret - og heller legge de sparte 10.000+ kronene i knall optikk.

Som sekundær kamera er 10D glimrende valg.

Ang etterfølger til 20D har det ikke kommet noe som helst info, men det er jo lov å tippe.

Jeg ville gjerne sett:

-1.3x (men det blir nok 1.6x crop for å ikke gjøre det ukompatibelt med EF-S)

-10MP

-2.5" LCD

-Bedre forsegling

-Større søker

-...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...