Gå til innhold

Happuage WinTV-PVR-150 - erfaringer?

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Hei!

Det gamle tv-kortet mitt døde for en uke siden (ett Prolink-kort med bt878, lyden døde bare...), så jeg tenkte jeg skulle skaffe meg et nytt et. Tenkte da spesiellt på dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302811&cks=PRL

Så vidt jeg kan se har dette støtte for MPEG-2 direkte på kortet, så selv min eldgamle dunk av en PC burde greie å ta opp fra dette kortet. Planen er å få sikra em haug med gamle Hi8-videokasetter før kameraet tar kvelden og vi står der uten spiller. Helst før jul også - har tidlig juleferie og skal lage julegave :).

Har sjekka litt rundt, og har sett noen indikasjoner på at det er støtta av ivtv-driveren. Noen som kan bekrefte dette? Noen som har kortet? Noen som ev. kan annbefale et annet kort i ca samme prisklasse? Har lett litt etter PVR-250, har ikke greid å finne den. Hva er egentlig forskjellen?

Så psdata har en variant de kaller "MCE-edition", litt billigere og med flere innganger etc. (FM og noe som ser ut som to kompositt lydinnganger). Hva er dette for noe?

http://psdata.no/ps.asp?it=113213&mlevel=011300

Noen som har peil på om fjernkontrollen funker?

Venter neglebitende på svar. Om du kan svare på bare *ett* av disse spørsmålene, sleng deg på tråden og svar. Jeg kapper ikke hue av noen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket på ivtv sine sider, de sier det er støttet og fint. Diggeste er at kortet produserer en mpeg-strøm *direkte* - faktisk er det eneste jeg trenger for å ta opp "cat /dev/video0 > test.mpg" :)

Ser ut til at forskjellen på Ms Mediacenter edition og "vanlig" edition er at MCE-versjonen er en nedskalert versjon av PVR-250, uten fjernkontroll, mens PVR-150 har litt færre inputs etc, men har fjernkontroll.

Uansett - tror jeg går for den på psdata.

IVTV:

http://ivtvdriver.org/index.php/Main_Page

Lenke til kommentar

Eg har akkurat nå et lite problem med dette kortet i linux :)

Joda, eg får bilde og alt det der, men det virker ikke som om eg får hardware-mpeg støtten som skal være der. Dvs, det er cpuen min som står for all encoding eller dekoding.

Og eg har til nå brukt ivtv driverene. Kanskje du har noen tips? :p

Lenke til kommentar

Hei.

Kan bekrefte at hele PVR-serien til Hauppauge fungerer utmerket med ivtv-driverne. Har brukt 250/150/500 og skal nå også teste et 350 for å prøve TV-ut-funksjonen.

Bruker selv MythTV og har satt opp kortene etter denne HOWTOen.

Guiden er litt utdatert da den sier at støtte for 500 og 150 er ustabil, det er den ikke!

MCE-utgaven av 150 har radio, men ikke fjernkontroll som den vanlige utgaven. Fjernkontrollen fungere fint med lirc.

-Kisp

Lenke til kommentar

MCE-utgaven er også noe billigere. Hmm.. Trenger jeg egentlig fjernkontroll? Har jo faktisk et annet (bttv - framegrabber) kort som har fjernkontroll, selv om lyden døde brått ca 2 uker etter at jeg fikk det til å funke.

Radioen - noen som aner om den funker fin-fint? leste noen ting som tydet på nei... Uansett, den haster ikke - det kommer vel uansett snart en ny driver.

Håper bare ivtv har lyst til å kompilere mot 2.6.10-kjerna jeg har mekka meg, ellers så må jeg finne ut hvordan man installerer den 2.6.nyeste kjerna jeg kompilerte meg - fc2 har ikke så mange oppdateringer lenger...

Apropo - noen som vet hvor man legger firmware hen i fc2 og eldre? Vet det ble byttet om på på 3'ern eller 4'ern...

En annen ting: Vil denne greie å ta opp video i bra kvalitet, mpeg-2, på min en smule utdaterte pentium 3 650 mhz? Skal skaffe ny pc etter jul (tipper det blir intel EMT64 - de har en billig en på komplett), men disse DVD'ene blir en julegave... Noe som medfører at det hadde vært greit å få gjort det før jul. BTTV-saken jeg har i dag greier bare å kode kjappt nok (såvidt) til at jeg får tatt opp i halv TV-oppløsning - noe som gir sugen kvalitet, selv om orginalteipene ikke er verdens beste. I ukomprimert form støter jeg mot en bug i mencoder som gjør at jeg ikke klarer å ta opp mer enn 2GB (?) i slengen og samtidig greie å spille det av igjen etterpå...

Ennå en heeelt annen ting: hvorfor får jeg bare tilbud om "oppkrav", "kreditt", og "finansiering" på psdata? Men det står at de tar visa på hjelpesidene deres?!?

Lenke til kommentar

Hva tror du om RAM? Selv har jeg en PIII 800, 256 MB RAM. Må vel skaffe et nytt skjermkort med tv-ut også (noen forslag?). Det bør vel duge? Har

cat /dev/video0 > test.mpg

noen fiffige options, f.eks varighet? Eller stopper å ta opp når båndet er tomt/ikke signal?

Lenke til kommentar

den metoden er vel den mest primitive måten å ta opp på ;) mythtv har egne programmer for slikt, så ikke bry deg om det.

Når det gjelder hw, så spørs det helt på hva du har tenkt til å gjøre med bildet (scalering osv) og om du har tenkt til å kunne støtte filmer av hd-kvalitet osv...

Lenke til kommentar
Personlig har jeg ikke tenkt å kjøre myth (Det blir evt. igjennom en egen login i gdm eller en snarvei på skrivebordet - noen som vet om sistnevnte er mulig?).

5201743[/snapback]

MythTV er delt i mythfrontend og mythbackend. Mythbackend kan startes og stoppes som en vanlig tjeneste og krever at du gjør det samme med mysql. Mythrontend er bare et GUI som du kan starte fra en snarvei.

Om du ønsker å ta opp en tape kan du starte mysqld og mythbackend, kjøre mythfrontend og sette inn- og uttider, avslutte mythfrontend og jobbe videre mens mythbackend gjør jobben i bakgrunnen.

-Kisp

Lenke til kommentar

jeg har happauge pvr 250 og eneste ulempen jeg ser med det er at det ikke har mulighet for å deinterlace materialet, slik at du får "stripete bilde" ved bevegelser. Jeg ville ha gått for en eller annen plextor convertX boks (denne komprimerer både mpeg2 og divx i hardware, men aner ikke hvordan linux støtten er.

Lenke til kommentar

Flott! Deinterlacing er det siste jeg kunne tenke meg å gjøre med materialet:

1. Det blir mindre skarpt

2. TV er interlacet. Idiotisk å konvertere en interlacet kilde til progressivt (tap), og så konvertere tilbake

3. Alle gode medieavspillere for pc har deinterlacer innebygget...

Lenke til kommentar

Jo, vet det er primitivt, men før jeg skal bruke den til mythtv, skal den brukes til å overføre samtlige vhs og hi8 -kasetter til DVD. Trenger da enkle rutiner for at dette ikke skal bli mer styr enn det allerede er...

Altså, det beste hadde vært at jeg bare setter i gang opptaket, så brenner den materialet til dvd automatisk når den er ferdig (stasjonær dvd-spiller-kompatibelt).

Er dette mulig?trenger evt. litt hjelp..

Lenke til kommentar

Kan jo være vi finner litt her...

http://marc.waeckerlin.org/linux/dvd.php.en

*lese*

EDIT:

personlig har jeg lang juleferie, og håper å kansje få tid til å skrive mitt eget lille program for å styre videoopptak fra TV... Har en følelse av at myth blir litt overkill - er snakk om en boks som står oppå skrivebordet mitt og hovedsaklig brukes til internett, mail, skriving, progging, etc. - pluss nå kansje litt tv-titting og opptak til DVD.

Forøvrig har jeg hørt mye om denne:

http://dvdstyler.sourceforge.net/

Tror faktisk den spytter ut en .iso som bare er å slenge inn i k3b (eller ett annen brenneprogram)

EDIT2:

Men før jeg ripper de Hi8-båndene, skulle jeg gjerne satt kapittler. Hmm.. DVD-styler kan gjøre det også... ja. Digg. Da blir det lett å finne ting :) Får vel ett par sånne Hi-8 bånd inn på en DVD. Hadde tenkt å brenne det på litt gode plater:

http://psdata.no/ps.asp?it=110235&mlevel=010206

Forhåpentligvis gjør det at de varer en stund. Standard format, gode plater. Høres ut som en bra kombinasjon. (testbrenning til vanlig billig-media først da...)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...