Earendil Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Fant ingen eigen kategori for projektorar, så eg posta tråden her. Er det nokon som har nokre erfaringar med denne prosjektoren? Panasonic Projector PT-AE700E Dykk kan også gjerne komme med forslag til andre projektorar, den skal primært bli brukt til heimekino. Tenkte noko rundt 10.000 kr. Takk for hjelpa! Endret 20. november 2005 av Earendil Lenke til kommentar
Boye Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har hatt den et halvt år, og veldig fornøyd så langt. Gode farger, stillegående, veldig lett å plassere grunnet justeringspotensiale opp/ned og høyre/venstre. Bitteliten fjernkontroll med belysningsknapp i mørket. Smoothscreen gjør at jeg kan sitte ~2m unna et 84" Adeo grått lerret uten å plages av screendoor / rutenettet. 1:1 med VGA, temperaturavlesning, lett skiftbart luftfilter, og ikke minst... veldig gode presets! I mine øyne fungerte Cinema1 og Natural perfekt, uten justering. "Iris" gjør at lyset strupes inn ved mørke scener for å øke kontrastnivå, og ved lyse scener slippes mer lys ut igjen. Effekten er meget hurtig, men kan observeres dersom man faktisk kikker etter dette. Hva man ser er mer interessant enn plagsomt, og kan IKKE sammenliknes med regnbueeffekter på DLP f.eks. Ved å f.eks. skru av iris, blir sortnivå langt mer grått enn sort. Projektoren er såpass lyssterk at den kan brukes med lys i rommet, men ikke mye. 100w kanskje fordelt i rommet, men ikke direkte sollys. Selve boksen veier bare et par kg, og kan lett plasseres på en bokhylle ettersom utblåsning er på fronten. Hodepine er IKKE et problem - bildet er stort, men veldig behagelig og rolig å se på. Ingen regnbueeffekter, lite støy, og et mykt bilde. Det negative - jeg syntes den bråkte mer enn en Xbox på laveste viftenivå (og da går selvsagt temperaturen opp), og endte derfor opp med å plassere den i en hjemmelaget hushbox for å dempe støyet. Samtidig økte jeg viftenivå til "high", fikk redusert temperaturen, og fikk samtidig redusert støynivået til "vindsus på utsiden". Projektoren min har allerede vært inne på service en gang, og de dekket faktisk ny pære (den blafret, iris virket ikke etc). Iris slutter å fungere ved tilfeldige anledninger, gjerne etter en time eller tos bruk, men fungerer alltid neste dag. "Vertical banding" er et problem, men ved å sørge for at man kutter strøm etter bruk, framfor å bare sette den i standby, er VB omtrent konstant fra man skrur den på til det har gått en time. Dersom man unlater å kutte strømmen, vil VB være VELDIG tydelig det første kvarteret, og deretter reduseres gradvis. Man kan f.eks. koble til en strømbar som man flipper bryteren på når man har skrudd av projektoren. Smoothscreen gjør at bildet blir mykt, som igjen betyr at bildet er IKKE så skarpt som man kanskje hadde håpt på når man snakker 1280x720. Det er likevel helt enkelt å lese f.eks. denne artikkelen fra en sofa på 3,5m på 84". Og jeg har enda ikke oppgradert brillene mine Det har kommet en nyere modell ut som du kanskje burde vurdere istedenfor - PT-AE900. Prisen er rundt om 4-5000kr mer, men den vil trolig gå ganske fort ned etter jul. Selv om jeg har slitt litt med projektoren, kan jeg anbefale den. Jeg skal faktisk til å se litt Star Trek:DS9 nå, og kan bare si at 32" Sony WEGA widescreen TVet mitt, som har LANGT bedre kontraster, faktisk ikke har vært i bruk på lang, lang tid nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå