Gå til innhold

Manuell telezoom til D70?


Anbefalte innlegg

Av og til dukker det opp noen 70 (80)-200mm 2.8 telezoomer med manuell fokus på bruktmarkedet. Her ser jeg for meg god optisk kvalitet til en billig penge. Ville dere ha kjøpt et objektiv med kun manuell fokusering? Jeg ser for meg at det kan bli litt vanskelig å fokusere når søkerbildet er så lite som det er på D70...

 

Takker for input!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:D Er faktisk noen som begynte å fotografere før det fantes autofokus.

 

Ikke problem i det hele tatt. Det finnes også mange situasjoner hvor det faktisk er en fordel med manuell fokus. Husk på at det kun er i det siste zoom har blitt så bra at det er et alternativ til fastobjektiv.

 

Så etter min mening: manuell fokos er helt greit, men hadde ikke kjøpt for gammel zoom, men kanskje noe fast.... :)

Lenke til kommentar
Er faktisk noen som begynte å fotografere før det fantes autofokus.

Stemmer det, men de hadde større, lysere søkere i kameraene. I D70 er det heller ingen fokusassistanse for manuell fokusering som alle manuell-fokus kameraer har.

 

Prøv å sette kitobjektivet på manuell fokus og ta litt bilder med det. Da får du kanskje et inntrykk av hvor lett/vanskelig det er.

Lenke til kommentar
Er faktisk noen som begynte å fotografere før det fantes autofokus.

Stemmer det, men de hadde større, lysere søkere i kameraene. I D70 er det heller ingen fokusassistanse for manuell fokusering som alle manuell-fokus kameraer har.

 

Prøv å sette kitobjektivet på manuell fokus og ta litt bilder med det. Da får du kanskje et inntrykk av hvor lett/vanskelig det er.

5181987[/snapback]

 

Kanskje nevne at jeg har D70 selv.........og F80

Lenke til kommentar
Prøv å sette kitobjektivet på manuell fokus og ta litt bilder med det. Da får du kanskje et inntrykk av hvor lett/vanskelig det er.

Mulig jeg uttrykte meg litt dårlig :blush:

Den siste setningen var henvendt til Blodpudding.

 

Føler han manuell fokus fungerer greit på D70 er det ingenting i veien for å kjøpe et objektiv uten autofokus.

Lenke til kommentar
I D70 er det heller ingen fokusassistanse for manuell fokusering som alle manuell-fokus kameraer har.

5181987[/snapback]

 

Dette stemmer ikke. D70 har fokusassistanse som bare det, på alle objektiver uavhengig av alder. Slå over til MF og aktiver lysmåleren ved et lett trykk på utløseren (akkurat som ved fokusering med AF, men du trenger ikke å holde utløseren inne) og forsøk å fokusere, så vil du se at den grønne fokusindikatoren (samme som ved bruk av AF) lyser når du finner fokus.

 

Selv om D70 ikke støtter lysmåling på mange eldre objektiver, så har det MF-assistanse på alle objektiver som passer i fatningen.

Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke. D70 har fokusassistanse som bare det, på alle objektiver uavhengig av alder. Slå over til MF og aktiver lysmåleren ved et lett trykk på utløseren (akkurat som ved fokusering med AF, men du trenger ikke å holde utløseren inne) og forsøk å fokusere, så vil du se at den grønne fokusindikatoren (samme som ved bruk av AF) lyser når du finner fokus.

 

Men den har ikke i form av splitbilde noe som er herlig å fokusere med.

 

Problemet med et MF objektiv er overføringen av hvilken blender man har, til lysmåleren. Dette skjedde mekanisk på Nikon MF objetiver. Den tagen som skulle overføre informasjonen til lysmåleren er tatt bort på de fleste nye Nikon kameraene (mulig noen av de dyrere filmbaserte har det), men helt sikkert ikke D70. Hvis ikke er du nødt til å lysmåle med objektivet nedblendet, da er du avhengi av D70 har dybdeskarphets kontroll (dvs. knapp for å se igjenon objektivet nedblendet). Hvis ikke må du vri objektivet halveis av fatningen slik at tagen i kameraet som skal holde blenderen oppe under søking ikke treffer tilsvarende tagg i objektivet.

 

Må jo si at det er temmelig tungvint og først stille fokus med full lystyrke for deretter og vri objektivet halveis av fatningen slik at det lukker seg for å kunne måle korekt lysmengde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...