snurre1 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det noen som har erfaring med bruk av en egen separat harddisk ved videoredigering. Har nemlig problemer med at video hakker under redigering, og har prøvd det meste av det kloke hoder har anbefalt meg uten at det er blitt noe særlig bedre. Bruker Ulead studio 9 og Pinnacle studio 9 pluss. Disse programmene går på et vis, men nylig innkjøpte Premiere Elements 2 går ikke. Her ser videoen mer ut som et lysbildeshow. Sørsmålet er om en egen separat harddisk til videoredigering kan være en løsning. Er det noen som har noe erfaring med dette og i tilfelle kan gi tips om type - størrelse på en slik harddisk. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du har ikke beskrevet resten av systemet ditt. Her er en komplett anbefaling på PC til videoredigering med mange gode tips: https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=4830 Lenke til kommentar
Tore Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Ser Komplett også anbefaler Raptor disk.. Jeg har bare 37Gb på Raptor disken, men det er jo nok til å redigere video, å jeg har ikke halve disken med rå-video en gang enda... Men plages ikke med noe hakking under verken redigering eller avspilling med det oppsettet vertfall... Ser for meg det kan bli (vertfall i teorien) et problem å bruke samme disk på både Windows, redigeringsprogram, videoredigering å andre småting som man kanskje gjør i mellomtiden mens man venter på lagring el... Du har vel fått sjekket at resten av hardwaren din holder mål til videoredigeringsformål.? Lenke til kommentar
chma Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Du trenger IKKE egensystemdisk, egen render disk eller superraske disker for å redigere. Men det er en fordel med egensystem/softwaredisk, evnt partisjoner. Selv bruker jeg bla. Laptop med allt på en disk, er riktignok ekstremt ryddig på den, men dette er stabilt som fjellet. Redigerer i Pinnacle Liquid 6. Det ligger nok litt i at programvaren du bruker ikke er verdens mest stabile og/eller kanskje det som ofte er problemet med videoredigering, hardware krøll/kompabilitet. Selvfølgelig så er raske disker bra, ting kan alltid bli bedre og raskere...sitter å bygger nytt stasjonært system nå Raptor Raid 0, og masse store mediadisker... Men du må nesten komme med spec om vi skal kunne anta hvor feilen evnt kan ligge. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Fortell hvilke data komponenter du har så er det lettere å hjelpe deg. Noen ting jeg kommer til å tenke på med ditt problem: *Sjekke etter BIOS oppdateringer *Sjekke om harddisk er satt til DMA eller PIO i enhetsbehandling *Oppdatere drivere Du trenger strengt tatt ikke en ekstra disk til videoredigering så fremt du ikke bruker disken til andre krevende ting mens du redigerer. Har selv redigert video på en intern disk i en bærbar PC som er vesentlig treigere enn en harddisk i en stasjonær. Du kan jo sjekke om hardisken din er vesentlig fragmentert med diskdefragmentering verktøyet i windows. Lenke til kommentar
DjProximus Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Men det er en fordel med egensystem/softwaredisk, evnt partisjoner.5194130[/snapback] Å ha egne partisjoner for systemdisk og redigeringsdisk på samme harddisk gir langt ifra samme effekt som å bruke to separate harddisker til det samme. Fordelen er at leserhodet ikke behøver å gå fram å tilbake på disken hele tiden for å hente litt windows info, så litt premiere info, og så litt film info, så litt lyd info og så tilbake til windows å hente info osv. Ved å separere dette på to forskjellige harddisker, eliminerer man mye lete og lesetid på ETT leserhode, og heller får TO som leter på hver sin "avdeling". EDIT: Feil koding Endret 27. november 2005 av DjProximus Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Men det er en fordel med egensystem/softwaredisk, evnt partisjoner.5194130[/snapback] Å ha egne partisjoner for systemdisk og redigeringsdisk på samme harddisk gir langt ifra samme effekt som å bruke to separate harddisker til det samme. Fordelen er at leserhodet ikke behøver å gå fram å tilbake på disken hele tiden for å hente litt windows info, så litt premiere info, og så litt film info, så litt lyd info og så tilbake til windows å hente info osv. Ved å separere dette på to forskjellige harddisker, eliminerer man mye lete og lesetid på ETT leserhode, og heller får TO som leter på hver sin "avdeling". EDIT: Feil koding 5214214[/snapback] En software disk og media/render disker for seg er det optimale. Partisjon er aldri ett alternativ til en egen disk om det er mulig. Det jeg mener her er er en disk med mapper som eneste deling mellom feks. "avdelingen" med video software og allt windows rot, mine dokumenter osv kontra feks. en partisjon for windows, en for software. Av erfaring blir det fort mye rot når allt ligger på en partisjon, selvfølgelig funker det bra om man er ryddig, men det skal så lite til før systemet blir litt treigere/ustabilt. Personlig vil jeg heller ha en maskin som er stabil og rask over lang tid med mye krevende arbeid. Kan sammenliknes med Raid kontrollere, billig dritt kontrollere...eller onboard kontrollere funker fint fram til du belaster dem hardt over lenger tid, det er da Areca/3ware virkelig forsvarer prislappen.. Selv kjører jeg en disk/partisjon på laptopen av praktiske årsaker, funker fint så langt men prøver å være sinnsvakt ryddig...og jeg mener helt paranoide tilstander for hva jeg bruker den til. Stasjonære maskinen jeg bygger til redigering skal ha 2stk WD raptor i Raid 0 som systemdisker...(må teste litt før jeg avgjør oppsettet på arrayet..) Nå trenger man fort egene disker til media/render fordi det tar så fordømmt mye plass i utgangspunktet og når satadisker er så billig som det er nå er det ingen grunn til ikke å kjøpe seg en egen videodisk.. Lenke til kommentar
DjProximus Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Nå trenger man fort egene disker til media/render fordi det tar så fordømmt mye plass i utgangspunktet og når satadisker er så billig som det er nå er det ingen grunn til ikke å kjøpe seg en egen videodisk.. Helt enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå