Gå til innhold

Bygge PC for simpelt bruk

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg har tatt på meg oppgaven med å bygge en PC til en kollega av min far. Jeg har oppfatning av at han ikke er spessiellt datakyndig, og skal kun ha den til simpelt bruk. Jeg fikk oppgitt at han skal bruke den til å streame / følge travløp fra statene med den, og generellt bruke den til å behandle kontoer via nettbank. Resten kan man vel tenke seg til vanlig bruk, som tekstbehandling, filbehandling (Familiebilder etc.), musikk, småbarn / ungdom som bruker den til musikk / surfing / msn etc. Tror ikke det er aktuellt med spilling osv. på den.

Jeg har bygd et par PC'er, men den siste var for 1,5 år siden, etter det har jeg egentlig ikke brydd meg så mye om hardware, og prioritert skole osv, så jeg spør dere om noen gidde bryet med å sette opp en PC som tilfredstiller "kravene" på en grei måte, jeg vil at PC'en skal være kjapp nok til at gamlingen ikke tilter hvis noe går seint, og den trenger vel kanskje ikke mer enn 40 / 60 giga HDD. Skjermkortet trenger ikke være noe kraftige saker o.l som skal passe til spilling, men jeg vil gjerne at det er et bra skjermkort som viser bilder etc. bra.

Håper noen gidder å bry seg :p Vil også gjerne at det er fra datakjeden.no, siden vi har den butikken i Trondheim, så skal jeg regne ut pris til han ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bor i Trondheim vil jeg anbefale deg å sjekke ut hva Mamoz.no har å tilby. de har butikk på nardo, ikke langt fra gløshaugen. De har som oftest en god del snillere priser enn datakjeden. De har også veldig godt utvalg, har som oftest masse stasj på lager.

En grei pc kan du f.eks finn her : http://www.mamoz.no/produkt/MPC%2DDS0508%2...%2DPC+2005.html

Har selv kjøpt et billig Sempron / s754 - system hos dem, og er godt fornøyd både med prisnivå og service.

Siden kravene ikke er så store tipper jeg AMD Sempron s754 vil holde i massevis.

Lenke til kommentar

Det lønner seg ikke å kjøpe en HDD på bare 40/60 GB, ville uansett bruk gått for en på ca. 160-250GB (pris pr. GB er best på disse diskene)

Har et oppsett på shg.no, ble ganske fornøyd med den:

310821 ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939 430,40

321091 AMD Athlon64, 3000+, S939, Bulk, BW 793,60

NEC ND-3540, DVD±RW, Black 277,60

340840 POV GeForce 6600, 256MB TV/DVI, PCI-E 835,20

810446 Coolermaster Cavalier 1, Black 543,20

320861 Zalman CNPS7000B-AlCu LED, Cooler 188,80

350265 Corsair CMX512-3200C2, 512MB, DDR400 459,20

420451 Samsung SP P120 200GB, SATAII, 8MB 631,20

Pris totalt inkl. frakt: 5.374,00 NOK

Du må enten ha en PSU utenom, eller velge en selv da jeg hadde en fra før.

PS: Trenger du hjelp på noen som helst måte med hk`et, så er det en egen tråd om det her på forumet :thumbup:

Lenke til kommentar
Lol sigen... Altså, en office maskin til over 5000kr? Neppe! 2500-3000kr er et fint utgangspunkt. Hadde et Officemaskin oppsett, men jeg slettet det i sted :(

5182684[/snapback]

Var bare et forslag, men du har helt rett; Jeg glemte at det oppsettet var basert på en makpris på 5500kr, og da skulle brukeren spille best mulig spill på den osv. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...