El Matador Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Heisann! Vi har to routere her i huset. Den ene koblet fra modemet og inn i WAN porten, så går det en kabel fra den (vanlig port) og inn i en ny router (vanlig port). Men det som oftest skjer er at jeg får IP fra den siste routeren. En router jeg ikke er koblet til engang! Hva skyldes dette og hvordan kan det fixes? La med et bilde. Lenke til kommentar
mar Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Siden du ikke bruker WAN porten har du to routere med hver sin DHCP server på samme nett. Dermed blir det tilfeldig hvilke DHCP server du får kontakt med først. Du må skru av DHCP serveren i router nummer to. Eventuelt bruker WAN porten dersom du ønsker to seperate nett. Endret 20. november 2005 av mar Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) ? er det ikke bare å la den ene ruteren være dhcp da .. og så kan den andre få ip fra den første og så kan du bruke den ellers til hva du vil .. bruk bare den ene ruteren som dhcp og du trenger ikke wan porten på den andre. Endret 20. november 2005 av Angelboy Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Samt at slik jeg ser det så blir ruter 2 benyttet kun som en switch i nettet, noe som er det beste. Sett ruter 2 i bridge modus, så slipper du de fleste problemene som du kan støte på (2 dhcp servere, ikke åpning av porter, osv.) Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Konge med 2 svar så fort! Skal prøve å slå av DHCP i router nr. 2. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Vil ikke router nr 2 oppgi feil default gateway? Kent Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Sånn da var det gjort. Får bare vente og se hva som hender senere. Skjer det noe gir jeg beskjed. Men et raskt spørsmål. Hvordan får jeg routeren til å gi med IPen 192.168.1.101? Alle portene som er forwardet er forwardet til denne adressen, men nå får jeg bare 192.168.1.100. Jeg har Topcom router. Endret 20. november 2005 av Zevs_ Lenke til kommentar
streeter Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Sånn da var det gjort. Får bare vente og se hva som hender senere. Skjer det noe gir jeg beskjed. Men et raskt spørsmål. Hvordan får jeg routeren til å gi med IPen 192.168.1.101? Alle portene som er forwardet er forwardet til denne adressen, men nå får jeg bare 192.168.1.100. Jeg har Topcom router. 5180997[/snapback] Det er vanlig med en setting der du kan låse en ip på en mac adresse. Du får snoke litt rundt, har aldri brukt topcom, så jeg vet ikke. Evt kan du sette ip'en du vil ha statisk i windows, evt kan du enable uPnP på routeren og rite i hele port forwardinga. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Problemet er her fortsatt, bare kanskje i litt mindre omfang. Det som er så rart er at dette ikke berører maskinene som er tilkoblet Router #2. De er tilkoblet hele veien. jeg disable DHCP på router #2. Det jeg vil er jo router #2 kun skal fungere som en switch og #1 skal dele ut IPer. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 a bumpdibump bumpmaker.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå