Gå til innhold

Oppsettet av tastene på tastaturet.

Anbefalte innlegg

Altså, hva er problemet med dagens QWERTY og hastighet da?

Med noen års erfaring klarer mange fint å skrive noen hundre ord i minuttet, og det er jo tross alt raskt nok. Det beste jeg har vært borti var 350 ord i minuttet, og det er jo ikke så alt for tregt.. :)

Ved å bruke begge hendene kan en hånd for eksempel hvile på (alt-w-a-d-space) og en på (space/alt gr - l - p - enter/*,) og da skal ikke hendene måte hverandre når du skriver. (det er på et laptop tastatur, men et vanlig er ikke langt unna)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med noen års erfaring klarer mange fint å skrive noen hundre ord i minuttet, og det er jo tross alt raskt nok. Det beste jeg har vært borti var 350 ord i minuttet, og det er jo ikke så alt for tregt.. :)

Ved å bruke begge hendene kan en hånd for eksempel hvile på (alt-w-a-d-space) og en på (space/alt gr - l - p - enter/*,) og da skal ikke hendene måte hverandre når du skriver. (det er på et laptop tastatur, men et vanlig er ikke langt unna)

5189643[/snapback]

Jeg ville egentlig bare vite hva som var grunnen til at "de vanlige" tastaturene har det oppsettet de har.

Jeg gidder ikke å bytte.

Lenke til kommentar

5189643[/snapback]

Problemet ligger i komfort mer enn hastighet for min del. Jeg har tolket alt jeg har lest i retning av at de aller fleste andre som skriver fort vil oppleve en bedring i komforten, noe som definitivt hadde vært kjekt.

350 ord i minuttet? Rimelig heftig! :)

Lenke til kommentar
Til dere dvorakere: Hvor lang tid har dere eventuelt brukt på å bli rakere med dvorak enn dere var med qwerty?

Daniel :)

5189713[/snapback]

Tja, det kan ta en stund. Jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte, og husker heller ikke hvor fort jeg skrev qwerty. Hvis jeg skal gjette må det bli mellom 2 og 4 måneder.

Sendte mail til Asetion-utvikleren i går kveld. Han hadde ikke kjennskap til noen som jobbet med norskspråklig oppsett, men linket meg til et program som kan konfigurere tastaturoppsettet. Da blir det vel bare å endre på det selv.

Lenke til kommentar
Jeg tengte jeg skulle teste ut dvorak.. å lære meg det..

Men da jeg instalerte driveren funka det ikke :(

Så resultatet ble et dvorak tastatur..

Men en qwerty driver..

:p

5201283[/snapback]

Du trenger ingen driver, dette gjøres i kontrollpanel om du bruker windows.

Av opplæringsprogrammer kan jeg anbefale Ten Thumbs Typing Tutor. Etter tre uker skal du kunne være på linje med ditt gamle QWERTY-nivå. Men det finnes enda ingen programmer som støtter norsk dvorak.

Dvorak-tastatur kan ordnes med en slik:

screwdriver.jpg

key.jpeg

:O

Endret av CMOTDibbler
Lenke til kommentar
Jeg tengte jeg skulle teste ut dvorak.. å lære meg det..

Men da jeg instalerte driveren funka det ikke :(

Så resultatet ble et dvorak tastatur..

Men en qwerty driver..

:p

5201283[/snapback]

Du trenger ingen driver, dette gjøres i kontrollpanel om du bruker windows.

Av opplæringsprogrammer kan jeg anbefale Ten Thumbs Typing Tutor. Etter tre uker skal du kunne være på linje med ditt gamle QWERTY-nivå. Men det finnes enda ingen programmer som støtter norsk dvorak.

Dvorak-tastatur kan ordnes med en slik:

screwdriver.jpg

key.jpeg

:O

5201545[/snapback]

Norsk Dvorak ligger ikke i windows som standard, til dette må du laste ned en driver fra http://www.stenling.no/dvorak/.

Så vidt jeg husker var norsk dvorak standard i linux, men det er vel avhengig av hvilken distro man bruker. Dette var Fedora Core 2 eller 3. Kan også ta helt feil angående dette, er lenge siden jeg brukte linux.

Lenke til kommentar
Norsk Dvorak ligger ikke i windows som standard, til dette må du laste ned en driver fra http://www.stenling.no/dvorak/.

5201600[/snapback]

Da skjønner jeg hva han mener :) Denne driveren er en fil som overskriver det amerikanske dvorak-oppsettet med det norske. For at windows ikke skal rulle tilbake forandringene, må installasjonen skje i sikkerhetsmodus.

5202208[/snapback]

AHA!! hadde ikke gjort det i sikkerhetsmodus..

For jeg fikk overskrevet den filen..

Men når jeg restarta, ble den endra igjen..

Men får prøve i sikkerhetsmodus da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...