TheOats Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det noen som vet hva som lo til grunne for hvordan han som oppfant skrivemaskinen tengte når han satte opp tastene slik de står nå? Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det var noko med hvilke bokstaver som blei mest brukt. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Det var noko med hvilke bokstaver som blei mest brukt. 5180871[/snapback] Ååå da så.... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 QWERTY-oppsettet ble utviklet av Christopher Latham Sholes, med to hovedhensyn; oppsettet skulle være rasjonelt, altså skulle en bevege fingrene minst mulig, samtidig var det viktig at typearmene på skrivemaskinene ikke hengte seg opp i hverandre når en skrev fort. For øvrig er det vel noe tvilsomt om QWERTY-oppsettet strengt tatt er det mest effektive, Dvorak har blant annet blitt fremstilt som et godt alternativ, uten at jeg har noen voldsom kunnskap om dette. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Som thomasr sier, så faktisk QWERTY "utviklet" for å begrense skrivehastigheten slik at skrivemaskinene ikke hengte seg opp. QWERTY var altså ment å være litt tregt. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Ok. Synes det funker veldig bra. Dvorak? Skal google det. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Dvorak tastatur har en annen plassering av tastene enn tradisjonelle tastatur. Plasseringen er tilpasset språket slik at tegnkombinasjoner som forekommer ofte er enkle å skrive. Dette gir roligere, behageligere og raskere skriving. Ser vanskelig ut, men så er jeg vant med vanlig tastatur. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Norsk DVORAK tastatur Kilde: Her finner du fremgrangsmåten for å gjøre ditt QWERTY-tastatur om til et DVORAK-tastaur. (LAN-spøk anyone ) Endret 20. november 2005 av AssKicR Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Norsk DVORAK tastatur Kilde: Her finner du fremgrangsmåten for å gjøre ditt QWERTY-tastatur om til et DVORAK-tastaur. (LAN-spøk anyone ) 5181401[/snapback] Jeg fant også det bildet, men kunne ikke bruke det for det var feil format eller noe slikt. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer? 5181606[/snapback] Geekstuff har i alle fall et, mulig det kan passe til formålet? Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer? 5181606[/snapback] Geekstuff har i alle fall et, mulig det kan passe til formålet? 5182194[/snapback] Hadde de bare hatt det inne... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Godt poeng, burde ha sjekket det på forhånd. Jeg har søkt litt rundt i dag, uten å finne det helt enorme. Det finnes et par tastaturalternativer, men ingen av disse har vært på norsk. Om jeg skulle byttet oppsett vet jeg ikke om jeg ville brydd meg med å lete etter et tastatur med norsk oppsett, en lærer seg alltids å skrive uten å se på tastene rimelig fort uansett. Om en trenger litt hjelp i en overgangsperiode kan det være greit å finne et gammelt tastatur og en tusj, det burde løse problemet. Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 finnes det noen tuchprogrammer med dette oppsettet? har helt blankt tastatur så det hjelper ikke så veldig og flytte knappene da... Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 finnes det noen tuchprogrammer med dette oppsettet? har helt blankt tastatur så det hjelper ikke så veldig og flytte knappene da... 5186593[/snapback] Punkt 1 og 3 på siden jeg posta http://gigliwood.com/abcd/abcd.html Lenke til kommentar
Canute Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer? 5181606[/snapback] Du kan jo alltids bare gjøre om på knappene på et vanlig tastatur? Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det der så jo litt moro ut, noen som vet om noen web-butikker som er norske og som selger slike tastaturer? 5181606[/snapback] Du kan jo alltids bare gjøre om på knappene på et vanlig tastatur? 5188016[/snapback] Jeg har gjort det med et gammelt tastatur nå (Gud, så tregt det går), skal bestille tastatur uten tekst snart. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Hvor får man kjøpt det (tastatur uten tekst, altså), Tonio? Vet du i tilfelle om det finnes bluetoothversjoner, eller i alle fall vanlige USB-versjoner? (Macen liker neppe PS2...) Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Jeg har tenkt til å ta denne, men det er jo PS2. Vet ikke hvordan denne er... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Tips til dere som skifter fra QWERTY til Dvorak: Skriv ut det norske dvorak-oppsettet fra lenger opp på denne siden og legg det ved PCen. Se på dette arket de første dagene, men legg det under tastaturet så fort som mulig. Ta det kun frem når du ikke husker hvor en knapp er plassert. Ved hjelp av dette går det enda fortere å lære seg ekte touch uten å se på tastaturet, ettersom det ikke hjelper å se på tastaturet uansett. Jeg brukte denne metoden da jeg byttet til Dvorak, og den fungerte i alle fall fint for meg. For tiden lurer jeg på om jeg skal prøve Asetion. Hovedsakelig fordi jeg synes det er gøy å lære et nytt tastaturoppsett og se om jeg klarer å beherske tre tastaturoppsett samtidig, sekundert fordi jeg vil vite hvordan dette er å skrive på i forhold til qwerty / dvorak. Redigert: Jeg ser på Asetion-siden at en ny revisjon kommer ut 1. desember, så jeg venter med å begynne på dette til etter den datoen. Det passer bra med skriveoppgaver på skolen også, for det er ikke lurt å skifte i den mest hektiske tiden. Da blir man for fristet til å bytte tilbake til QWERTY. Er litt usikker på om jeg finner æøå på Asetion, hvis ikke kan man kanskje fikse dette selv på et vis? Angående QWERTY: Det er ikke akkurat designet for å få ned skrivehastigheten, men i hovedsak for å spre ofte brukte knapper slik at to sidestilte hammere ikke slo samtidig og hang seg opp. Endret 22. november 2005 av Zlatzman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå