Gå til innhold

Vil bøtelegge bøllebarn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, en interessant idé i hvertfall.

 

Spørsmålet er hvilke alternativ som finnes, og hav som er fordelen og ulempen med disse.

 

Å dra unga etter øra, eller bruke spanskrøret, er jo ikke aktuelt lenger. Nedsatt orden og oppførsel er tydeligvis ikke nok. Så da må man finne alternative løsninger, som bøtelegging av foreldrene, for å gi lærerene autoritet. Fysisk avstraffing av elevene blir erstattet med økonomisk avstraffing av foreldrene, for å få foreldrene til å ta ansvar.

 

Et problem med dette kan være at det er usosialt, at straffen rammer veldig forskjellig avhengig av foreldrenes inntekt. Det er også slik at det er forskjell på unger, noen er av natur vanskeligere og mer hyperaktive enn andre. Så en alenemor som forsøker sitt aller beste, både å oppdra ungen, og å få endene til å møtes, vil neppe få det noe lettere eller bli mer motivert av en slik reaksjon. Så jeg vil si at det er en løsning som man må vurdere nøye hvordan man skal bruke. Den kan ikke brukes ukritisk.

 

Men hvilke gode alternativ finnes?

Lenke til kommentar

Det ser for meg ut som en fin løsning, men jeg kan tenke meg en del problemer også. F.eks.:

 

#Hvor går grensene? Uskyldig erting/lærerens yndling-kombinasjonen kan fort skaffe urettferdige bøter til barn som bare vil ha litt uskyldig moro. Mobbing defineres av offeret, er det enkelte som påstår.

 

#"Bare gjør som du vil, sønn: vi har penger til det."

 

Jeg foretrekker andre straffemetoder enn penger, men å slå hardt ned på pøbler er jeg fullstendig enig i at man bør.

Lenke til kommentar
Et problem med dette kan være at det er usosialt, at straffen rammer veldig forskjellig avhengig av foreldrenes inntekt. Det er også slik at det er forskjell på unger, noen er av natur vanskeligere og mer hyperaktive enn andre. Så en alenemor som forsøker sitt aller beste, både å oppdra ungen, og å få endene til å møtes, vil neppe få det noe lettere eller bli mer motivert av en slik reaksjon. Så jeg vil si at det er en løsning som man må vurdere nøye hvordan man skal bruke. Den kan ikke brukes ukritisk.

5181102[/snapback]

Det går jo bra hvis man bruker et prosenttall av inntekt eller formue istedetfor en standardsum på 11 000. Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Hvis man skal straffe foreldrene må man vite at de faktisk er (del)ansvarlige.

 

F.eks blir det galt å straffe en mor og far fordi ungen deres tilfeldigvis har ADHD.

 

Men derimot (for å ta et veldig konkret eksempel) syns jeg det er greit å gi bøter til forelde som forsømmer ansvar for ungene ved å ikke stille opp på foreldemøter, ikke ta ansvar for at barna går til skolen osv.

 

Kort og godt mener jeg det må kartlegges hva som er grunnen til den dårlige oppførselen, og om det er grunn til å påstå at foreldrene rømmer fra ansvaret sitt.

Lenke til kommentar
Med andre ord må et stort byråkrati bygges opp for å undersøke hvert skolebarn sin bakgrunn, fritid, oppdragelses-forhold osv. - for så å regne seg fram til et passende beløp å straffe foreldrene med?

5181192[/snapback]

Hysj! Ikke si det høyt. Det kan jo være at noen (dagens regjering for eksempel) synes at akkurat det var en brillefin ide...

 

Et problem er vel at ukritisk bøtlegging av enkelte foreldre kan føre til at de gjør akkurat det lærerne ikke lenger har lov til, nemlig å ta fram spanskrøret.

 

Men nå skulle vel boten være siste virkemiddel, dersom foreldrene ikke grep tak i situasjonen etter at læreren har kontaktet dem, med støtte i "rettslige pålegg om foreldreansvar og foreldrekurs" som det heter i artikkelen. Altså en måte å hindre at foreldre trenerer og ignorerer skolens henstillinger. Akkurat det er et reelt problem. Der barna lager krøll, er "krøllete" foreldre overrepresentert i bakgrunnen.

 

Det betyr at når en eventuell bot skal vurderes, har det allede vært kontakt mellom skole og hjem. Antagelog er PPT alt inne i bildet. Så det er ikke sikkert at det trengs så mye byråkrati, annet enn at den instans som skriver ut boten har tilgang til ligningsregistrene.

 

Og sånn sett synes jeg ideen er god.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Interresant idè, men jeg tror ikke det er noen fullstendig og god løsning for alle. Det kan sikkert fungere på enkelte. Altså foreldre som gir blaffen i barna men er opptatt av økonomien sin. Men bøllebarn kommer ofte fra familier med andre problemer og bøter tror jeg ikke er noen løsning der. Bøter kan sikkert fungere til en viss grad, men bøtene bør være så lave at familier med dårlig økonomi også kan takle det. Men ikke bare foreldrene bør straffes. Barna bør også straffes på et vis. F.eks gjensitting og ekstra lekser i det faget de liker minst, som i praksis blir ekstraundervisning som får urokråker til å bli flinkere.

 

Jeg er ikke bare en som vil bruke pisk, men gullerøtter er også viktige. Både for foreldre og barn. Konkurranser som klassens beste karamikk-figur, beste særoppgave osv. bør belønnes med ære, berømmelse og en diplom. Kanskje også et skrytebrev til foreldrene. Det bør være flust av småkonkurranser, småpremier osv i alle fag sånn at så godt som alle vil få noe positivt gjennom skoleåret.

Lenke til kommentar

Hvis man privatiserer skolesystemet vil slike tiltak være unødige, da de uskikkelige bøllebarna ikke får slippe til på en skikkelig skole.

 

ADHD er forøvrig en konstruert sykdom for pøbelunger med mark i rompa som ikke har fått skikkelig oppdragelse. Sykdommen er konstruert av sosiologer/psykologer slik at fordre/pøbel skal ha en diagnose å slå i bordet med og unnskylde sin skammelige oppførsel.

Lenke til kommentar
Hvis man privatiserer skolesystemet vil slike tiltak være unødige, da de uskikkelige bøllebarna ikke får slippe til på en skikkelig skole.

 

ADHD er forøvrig en konstruert sykdom for pøbelunger med mark i rompa som ikke har fått skikkelig oppdragelse. Sykdommen er konstruert av sosiologer/psykologer slik at fordre/pøbel skal ha en diagnose å slå i bordet med og unnskylde sin skammelige oppførsel.

5181693[/snapback]

 

etter det eg vet, så er ADHD en medfødt sykdom. eller?

Lenke til kommentar
RagnarDanneskjole, løser det egentlig noen av problemene i det hele tatt?

5181735[/snapback]

Først må du definere hvem sitt problem det er. Straks vi avskaffer den offentlige skolen og innfører lov&orden er ikke bøllebarna mitt eller samfunnets problem. Da er de foreldrenes problem inntil de er 18, og etter det sitt eget problem.

 

Sant å si så driter jeg i de såkalte bøllebarna.

 

etter det eg vet, så er ADHD en medfødt sykdom. eller?
Nei, det er en konstruert sykdom, på linje med alkoholisme.

 

ADHD as a social construct

Following from the Hunter-versus-farmer theory, as with many conditions in the field of psychiatry, ADHD can be explained as a social construct (Timimi, 2002) rather than an objective 'disorder'.

 

In this view, in societies where passivity and order are highly valued, those on the active end of the active-passive spectrum may be seen as 'problems'. Medically defining their behaviour (by giving a label such as ADHD) serves the purpose of removing blame from those 'causing the problem'.

 

Showing that people with ADHD show differences from others by the use of medical tests such as PET scans does not answer the social constructionist view since such differences could be expected to be found in people at one end of any behavioural spectrum. Nor does evidence of successful treatment undermine the social constructionist view; for example the American National Institute on Drug Abuse [5] reports that Ritalin is abused by non-ADHD students partly for its ability to increase their attention. To undermine the social construction explanation, it would need to be demonstrated that ADHD is a true disorder (rather than a collection of traits) and that there is a distinct sub-group who clearly fall into the category. Neither proof yet exists.

http://en.wikipedia.org/wiki/ADHD

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Sant å si så driter jeg i de såkalte bøllebarna.

Hvorfor ikke sende dem til Sibir når vi først er igang? Selv mener jeg det er gunstig for samfunnet at alle får skolegang, ellers vi de bare skape enda mer ugagn når de blir voksne.

Nei, det er en konstruert sykdom, på linje med alkoholisme.

Hva DU måtte velge å kalle det er nå en sak, men jeg har jobbet med unger som har ADHD eller "ADHD" som du ville kalt det. Det blir behandlet medisinsk, og jeg har attpåtil kunnet se på enkelte om de har tatt medisin eller sluntret unna. Når en medisin faktisk fungerer velger jeg å tro det ligger noe fysiologisk bak, og da kaller jeg det en sykdom. Men det var egentlig ikke ADHD diskusjonen dreier seg om ;)

Lenke til kommentar
Ah så det løser ingen problemer, bare overfører de til foreldrene. Inntil barnet blir 18 og selv må slite med det.

5181799[/snapback]

Ikke bare det, men da må samfunnet (igjen) slite med det. Gjett hvem som kommer til å være overrepresentert på kriminalstatistikkene. Men det er slvsagt ikke noe som ikke kan løses enkelt med en "three strikes out"-politikk og selvfinansierende arbeidsleire på Svalbard...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kanskje et alternativ kunne være å høre mer på hva elevene egentlig mener? Kanskje det er en grunn til at enkelte blir "avvikere" fra klassemiljøet og læringsmiljøet. Kanskje de trenger noe mer praktisk rettet, at den tradisjonelle klasseromsundervisninga ikke passer alle? Individualisering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...