Gå til innhold

Kommer ikke inn i BIOS etter 2 restarter

ish

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal få forklart dette problemet, da jeg aldri har opplevd dette tidligere og ingen andre jeg har vært i kontakt med kan gi noen forklaring.

Jeg kjøpte et ASUS A8N-SLI-DL hovedkort + øvrige elementer (se spec) for 6 mnd siden. Alt fungerte greit under win XP pro inntil 14 dager siden. Det siste jeg kan huske jeg hadde litt krøll med var NVidea firewall som jeg hadde installert men ikke aktiv.

PCen begynte å få problemer med å boote. Den stoppet opp før første pip i BIOS med svart skjerm. Når jeg så restartet, lyktes dette ca 1 av 5 ganger.

Har koblet vekk alle komponenter uten at dette har hjulpet.

Returnerte til slutt HK til leverandør, fikk det tilbake med melding om at dette var OK. Kortet startet greit første oppstart, men frøs etter å ha stått i windows ca 2 minutter. Etter restart, ville det på nytt ikke lese BIOS (stanset før første pip) Har resatt BIOS ved å fjerne batteriet og kortslutte jumper i ca 1 minutt.

Returnerte HK på nytt og fikk tilbake nytt HK av samme type da det andre testet defekt. Monterte dette, PCen startet greit og win XP startet. Etter ca 1 minutt restartet PCen av seg selv og jeg fikk opp skjrmbildet om at windows ikke ble avsluttet på riktig måte. Da jeg gjorde valg her, frøs PCen og måtte resettes. Dette gjentok seg 3 ganger, deretter ville ikke PCen lese BIOS på nytt (svart skjerm og ingen pip). Syntes det virket merkelig at 2 ASUS kort skulle vært defekt, så jeg bestemte meg for å kjøpe et ABIT KN8 Ultra HK for å prøve dette. Kjøpte også et Hiper pwr i tilfelle det var dett som skapte problemet.

Fikk kortet og pwret og monterte dette. Akkurat samme skjedde. PCen startet greit, var inne i BIOS og alt så bra ut. Startet win XP, PCen restartet seg selv med blue screen etter ca 2 minutter i windows. Etter restart kom det alternative oppstartbildet til windows opp, prøvde oppstart i sikker modus, men PCen bare restartet seg selv.

Ved neste oppstartforsøk ville ikke BIOS lastes og PCen stanset med svart skjerm før første pip.

Alle HDD vifter etc går som normalt.

De gangene jeg har vært inne i BIOS, har denne rapportert CPU helt i orden og RAM helt i orden.

Har prøvd med mitt PCI-E kort og et standard PCI skjermkort uten at dette gjorde noen forskjell.

Er det noe software spesifikt som kan forårsake dette med hovedkortet?

Kan win XP påvirke BIOS på noen måte?

Er det noen annen måte å starte fra "scratch" enn å resette BIOS?

Er det noen måte å starte helt fra nytt?

Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg, jeg er helt tom for ideer?

mvh

ISH

PC Spec

Chieftec Mesh Medium Tower Sølv w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA, Firewire,PCI-Ex16

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB

Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB GDDR3

Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024M CL3

2 stk Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA (boot disk)

2 stk Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

NEC DVD recorder ND-3520A IDE White

ABIT KN8 Ultra

Hiper 580 W power

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig at cpuen ikke er i orden? (Bøyde føtter e.l?) Har du testet minnet? (Event hos noen andre) Minnet kan testes med f.eks prime95.

Har du hu sett temperaturen på cpu i bios? Siden du kan starte maskinen når den er kald, men at den klikker når den har blitt varm høres det ut som det er noe rart med klølingen... -Har du hatt riktig med kølepasta?

Du er også velkommen inn på "Den store ASUS A8N SLI tråden"

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=351688&st=3200

Lenke til kommentar

Takk for første respons :)

Alle pinner på CPU synes å være i orden. CPU og minne ble sendt inn sammen med HK for å testes sammen ved forsøk nr 2, og det ble ikke rapportert noen feil ved disse. Jeg får ikke testet minnet da jeg ikke har PC som starter.

Har prøvd 2 forskjellige vifter på CPU (Thermaltake Venus 12 CPU-Kjøler og boxed) med kjølepasta. Temp ligger etter oppstart på ca 33 grader (max jeg har registrert er 45 grader). Jeg har aldri overklokket noe på maskinen.

Det virker som om HK starter greit rett fra fabrikk, men når de har vært innom min oppstarts HDD er de "gone"

Jeg vurdrete å legge dette inn på "Den store ASUS A8N SLI tråden", men ville ikke risikere å "dobbelposte"

mvh

ISH

Lenke til kommentar

Ingen som har flere forslag?

Kan software (win XP drivere, NVidea osv) forårsake at BIOS blir korrupt?

Er det evt mulig å tilbakestille dette annet enn å resette BIOS (noe som ikke synes å ha effekt)

mvh

ISH

Lenke til kommentar

Det er svært få virus som kommer ned til Bios (sett strømstyringa til minimal 1.4) Hvis du ikke kjører nybrent pirat-OS så skulle det ikke være mulig å påvirke Bios.

Siden du har prøvd så mye og skifta hk ++, har du prøvd et annet kabinett? Jeg tenker på flisete kabelender i fbm. startknappen bl.a.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...