Gå til innhold

Ny digital speilrefleks

Anbefalte innlegg

Men hva er speillås?
Spillåsen holder speilet oppe sånn at man ikke risikerer vibrasjoner i kameraet når man tar bildet. De aller fleste har ikke bruk for den fuksjonen eller vil ikke gidde å bruke den. For noen vil det være en viktig funksjon.

Ved 1/125 sek på mitt D70 med et 70-300 mm objektiv på 300 mm og et billig stativ så vipper kameraet ganske mye og bildet blir bedre på frihånd. Jeg har aldri hatt det problemet utenom på testbilder siden jeg sjelden tar bilder på stativ med den lukkertiden.

Andre objektiver, stativer og kamera vil kunne få problemer på andre lukkertider eller ikke ha noen problemer i det hele tatt.

5198983[/snapback]

Jeg innbiller meg at over ca 100-150 mm, så bør en skru fast objektivet og ikke kameraet hvis en bruker stativ, det er best for alle involverte parter. Vil det bli samme risteeffekt med sånn montering? Eller var det sånn du brukte?

Sida en kan bruke håndtrikset du nevner ved langtidsopptak, hvor alvorlig er egentlig mangelen på speillås for vanlige fotografer? (Jeg har iallfall sjelden hatt speilbevegelsen å skylde på ved håndholdte teleopptak.)

Er dette (nok et) argument for å bla ut ekstra for VR-objektiver som trygt kan håndholdes i sånne situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg innbiller meg at over ca 100-150 mm, så bør en skru fast objektivet og ikke kameraet hvis en bruker stativ
Billige objektiver kan ikke monteres på stativet. De er heller ikke mekanisk stabile nok til at det er praktisk. En del lette kvalitetsobjektiver mangler også muligheter for stativfeste.

Sida en kan bruke håndtrikset du nevner ved langtidsopptak, hvor alvorlig er egentlig mangelen på speillås for vanlige fotografer?
De fleste vil aldri ha bruk for den funksjonen men for noen så kan det være viktig. Jeg har også et kvalitetsobjektiv med stativfeste og med det har jeg aldri greit å fremprovosere noen problemer.
Lenke til kommentar

Etter litt fram og tilbake ble det en Canon EOS 350d i dag og jeg må si at jeg er godt fornøyd så langt. At kameraet er lett og kompakt er kanskje ikke en ulempe likevell da jeg merket at ca 600 gram er nok. Og jeg er veldig lettet over at kameraet er meget brukervennlig og har norske menyer. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er objektivet som jeg synes ikke står i forhold til resten av kameraet. Men nytt objektiv skal skaffes likevell så. Må ha noe med skikkelig zoom. Men uansett så synes jeg pakken tar sinnsykt bra bilder.

Så nå gjenstår det bare å lære seg å bruke kameraet. Mange knapper og fremmede uttrykk for en nybegynner=)

Kom med tips til objektiver!

Kanskje noen kan anbefale et godt amerastativ óg?

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund nå (og en del andre...) da jeg har mange av problemstillingene selv.

Men hva er speillås? Finner ikke ut av det (var det ikke en ordbok her en stund, fant den ikke igjen).

For min del ser jeg på enten Nikon D70s eller Canon 350D. Nå tror jeg at jeg kan få et D70 til en meget god pris gjennom bekjente som har en "overligger" på lager. Er det bare skjermstørrelsen som er forskjellig i forhold til D70s etter en firmware update? Har man garantien i behold etter en slik oppdatering? Ser at det er nevnt lenger ned i tråden, men må bare spørre for sikkerhets skyld.

Ellers mye bra informativ lesing her  :thumbup:

5198886[/snapback]

D70 er helt identisk med D70S etter en oppgradering, med unntak av skjermstørrelsen. Er vel 0,2 tommer større på D70S. (mener jeg å huske)

Oppgraderingen laster du ned fra Nikon sine sider sammen med en forklaring på hvordan du oppgraderer. Garantien blir ikke berørt av dette.

Lenke til kommentar
Nå er det rundt 9000 de ligger på de billigste, så jeg lurer fælt på hvem som selger det til 7000... og hvordan det er mulig når det er under innkjøpspris.

5211203[/snapback]

http://webshop.interfoto.no/aspx/loginVnet...d6755&plid=6755

Den sier 7000 der, og 7800 inkludert moms paa siden om "Canon VS. Nikon"...

Foroevrig gaar den for rundt 6000 her nede i Frankrike =)

Lenke til kommentar
Nå er det rundt 9000 de ligger på de billigste, så jeg lurer fælt på hvem som selger det til 7000... og hvordan det er mulig når det er under innkjøpspris.

5211203[/snapback]

http://webshop.interfoto.no/aspx/loginVnet...d6755&plid=6755

Den sier 7000 der, og 7800 inkludert moms paa siden om "Canon VS. Nikon"...

Foroevrig gaar den for rundt 6000 her nede i Frankrike =)

5215693[/snapback]

Fra denne Interfoto-sida, inkl MVA:

Varenummer:  VBA110XEKIT

Lagerstatus:  9

Vår pris: 

8 790,00 

Julenissen kom ikke tidlig i år heller gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...