Gå til innhold

Ny digital speilrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe digitalt speilrefleks kamera, men har liten peil på denne typen kamera. I min tidligere "fotokarriere" har jeg brukt såkalte lommekameraer og er veldig fornøyd med de bildene jeg har tatt, men jeg er litt lei av at det er kameraet som tar bildene og ikke jeg. Jeg ønkser et hurtig (trege lommekameraer er IRRITERENDE) kamera med full manuell betjening, men som fortsatt er enkelt å bruke, og som tar gode bilder så klart. Jeg har kikket på mange kameraer og det virker for meg at alle sammen er gode, men at man kanskje burde vær litt mer kritisk til objektivene istedet. Jeg har likevell noen favoritter. Canon EOS 350d, Nikon d50 og d70s. Jeg prøver å unngå kit pakkene ettersom jeg har hørt at det er smart å invistere i bedre objektiver. Unntaket er vell d70s standard pakken som er meget god rett ut i fra esken? Jeg vurderen også en pakke med canon eos 350d og Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

linse. Jeg synes d70s pakken og cannon pakken blir litt dyre, men. Hvilken av disse to burde jeg gå for. Noen tips til d50 med ei go linse? Eller andre tips? Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg nesten heller hadde prøvet å få tak på en Nikon D70 med kit. Koster vel omtrent 3.000,- mindre enn D70S og er helt identisk med unntak av software. Ny software kan lastes ned fra Nikon sine sider så har du en D70S men 3.000,- spart.

Noe mindre skjerm er den eneste forskjellen, men absolutt ikke verdt differansen. Da får du et topp kamera til omtrent samme pris som d50

Lenke til kommentar

Skal du få tak i en ny D70, skal du lete en stund tror jeg...

Mulig du kan få tak i ett brukt.

Ett godt tips er D50 + Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED (kitobjektivet til D70/D70s). Evt. hvis du vil ha lengere tele så kan jeg også anbefale objektivet jeg har selv til min D50; Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC.

Enda ett alternativ, er å kjøpe D50 hus + Sigma 18-50mm F2.8 EX DC. Da har du en lyssterk vidvinkel-normal zoom. Alle disse kombinasjonene får du for under 10 000 kroner (muligens den siste såvidt tipper over...).

Andre alternativer enn Nikon og Canon finnes det jo også (men uten at jeg har noen erfaringer med noen av de...), ta en titt på ett av disse kameraene også;

-Konica Minolta Dynax 5D (innebygd stabilisator)

-Pentax *ist DS/DL

-Olympus E-500 (med innebygd "støvfiks" ;) )

Ikke like stor tilgjengelighet på utstyr og optikk som Nikon og Canon selvfølgelig, men ta en titt på tester o.l. av de.

Lenke til kommentar
Tror jeg nesten heller hadde prøvet å få tak på en Nikon D70 med kit. Koster vel omtrent 3.000,- mindre enn D70S og er helt identisk med unntak av software. Ny software kan lastes ned fra Nikon sine sider så har du en D70S men 3.000,- spart.

Noe mindre skjerm er den eneste forskjellen, men absolutt ikke verdt differansen. Da får du et topp kamera til omtrent samme pris som d50

5180782[/snapback]

Hvor finner du egentlig disse? De fleste fotobutikker har vel sluttet aa selge nikon d70-kit? Billigste nettpris jeg finner er paa over 9000... D70s-kit koster forsaavidt litt under 9000 hos billigste nettbutikk. Dessverre er jeg ikke oppdatert paa "gateprisene" ettersom jeg sitter i Frankrike og har gjort det de siste maanedene, saa skyt meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

5180782[/snapback]

Hvor finner du egentlig disse? De fleste fotobutikker har vel sluttet aa selge nikon d70-kit? Billigste nettpris jeg finner er paa over 9000... D70s-kit koster forsaavidt litt under 9000 hos billigste nettbutikk. Dessverre er jeg ikke oppdatert paa "gateprisene" ettersom jeg sitter i Frankrike og har gjort det de siste maanedene, saa skyt meg hvis jeg tar feil.

5181986[/snapback]

Ikke lenge siden jeg så bl.a. Japan Foto solgte de.

Lenke til kommentar

5180782[/snapback]

5181986[/snapback]

Ikke lenge siden jeg så bl.a. Japan Foto solgte de.

5182034[/snapback]

Ok, beklager. Til hvilken pris forresten? Ikke under 600 regner jeg med, saa da er det ikke ssaa mye billigere enn D70s som du antydet.

Men det er fortsatt et bedre valg hvis man faar tak i dem til en fornuftig pris (som da gjerne er godt under d70s sin...)

Lenke til kommentar

Vel, søkte litt rundt nå, og får moderere meg litt. :blush:

Prisene har gått ned på D70S og opp på D70 så forskjellen var omtrent 500,- - 1.000,- Og flere har D70.........

Så like greit å gå for en D50 med kit. Nikon har forholdsvis bra kit på dSLR.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har D70 selv så jeg kan ikke uttale meg om D50 annent enn det jeg har lest, selv om jeg har vært å klådd litt på d50 i butikkene. D50 virker som om et meget godt kamera og forskjellene mellom de to er ikke så altfor store. Men D50 har et par mangler ift. D70s, se dpreview for detaljer.

De første jeg legger merke til at d50 ikke har:

-egen knapp for alternative opptak (bracket)

-Ikke mulighet for trådløs styring av ekstern blitz

-Ikke lys på kontrollpanel (kritisk i mørke!)

-Ikke DOF knapp

Bortsett fra trådløs blitzstyring, er dette funksjoner jeg bruker mye og helt klart ville ha savnet. Trådløs blitzstyring er et genialt konsept og noe som kan være veldig greit å ha om du en dag skal kjøpe deg ekstern blitz. Når en i tillegg tar med at d50 generelt er tregere i tillegg til et par andre svakheter (f.eks lysmåling), synes jeg 800 kr blir altfor lite til å forsvare denne forskjellen. (Ble overrasket over at det var så lite!)

Men dette er begge to gode foto verktøy og det er andre ting som også spiller inn når en skal bestemme seg. Hvilket kamera som føles best å holde er en viktig del av et kameravalg. D70(s) er kjent for å gjøre det godt på denne fronten og følelsen av en D70(s) i hendene har nok avgjort mange kamerakjøp i de siste årene. ;)

Lenke til kommentar
De første jeg legger merke til at d50 ikke har:

-egen knapp for alternative opptak (bracket)

-Ikke mulighet for trådløs styring av ekstern blitz

-Ikke lys på kontrollpanel (kritisk i mørke!)

-Ikke DOF knapp

Bortsett fra trådløs blitzstyring, er dette funksjoner jeg bruker mye og helt klart ville ha savnet. Trådløs blitzstyring er et genialt konsept og noe som kan være veldig greit å ha om du en dag skal kjøpe deg ekstern blitz

.....

5185555[/snapback]

Det som mangler på D50. og de fleste "burde" bruke, er DOF-knappen. Du har ingen mulighet til å sjekke faktisk dybdeskarphet før du tar opp. Dette, sammen med dårligere eksponerings/blitzstyring, gjør D50 til mye mer av et "knipsekamera" enn D70. Når det gjelder støy, tyder testen Shutter viser til på at den faktisk kan være mindre på D50. Såvidt jeg kan se, er prisforskjellen husimellom på ca 15-1600 kr i dag.

I den evige diskusjonen om optiikk, har jeg lyst til å kaste inn 50 mm/1.8 som det alternativet som gir aller mest ytelse for penga - en kan få D50-huset med dette for ca 6400 kr, og (s)kit-objektivet "på kjøpet" for under 7000. Det er omtrent der D70-huset ligger, og en har ca to blendersteg i forhold til det anbefalte 18-70-objektivet!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Hei hei...

Driver og flytter så jeg har liten tilgang på pc akkurat nå så jeg får ikke sjekket forumet så ofte. Men jeg har sett at jeg har fått mange gode svar. Har mer eller mindre bestemt meg for d70s. Det var et kamera som føltes riktig for meg. Passe stort og solid. Et kamera som tåler en tur i skauen rundt halsen=) Synes EOS 350 var litt pinglete og for lite. Satt ikke like godt i hånden som d70s, men sikkert et perfekt kamera for de med litt midre never

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Driver og flytter så jeg har liten tilgang på pc akkurat nå så jeg får ikke sjekket forumet så ofte. Men jeg har sett at jeg har fått mange gode svar. Har mer eller mindre bestemt meg for d70s. Det var et kamera som føltes riktig for meg. Passe stort og solid. Et kamera som tåler en tur i skauen rundt halsen=) Synes EOS 350 var litt pinglete og for lite. Satt ikke like godt i hånden som d70s, men sikkert et perfekt kamera for de med litt midre never

Takker for alle svar

5192773[/snapback]

Men du tar vel et svar til? Jeg har et inntrykk av at Nikon har et bedre tilbud hvis vi snakker om de lavere prisklassene. Nikon D70s virker skikkeligere laget enn Canons nybegynnermodeller, og Nikons 50mm 1.8 har metallfatning der Canon har plast. Men går du opp i pris, er utvilsomt Canon på høyden.

En ting du skal være klar over med D70s, er at det mangler speillås. Du må opp i D200 for å få med denne funksjonen på Nikon. Hvis ikke dette betyr noe, er nok D70s et sterkt valg i nybegynnerklassen.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har fulgt med på denne diskusjonen en stund nå (og en del andre...) da jeg har mange av problemstillingene selv.

Men hva er speillås? Finner ikke ut av det (var det ikke en ordbok her en stund, fant den ikke igjen).

For min del ser jeg på enten Nikon D70s eller Canon 350D. Nå tror jeg at jeg kan få et D70 til en meget god pris gjennom bekjente som har en "overligger" på lager. Er det bare skjermstørrelsen som er forskjellig i forhold til D70s etter en firmware update? Har man garantien i behold etter en slik oppdatering? Ser at det er nevnt lenger ned i tråden, men må bare spørre for sikkerhets skyld.

Ellers mye bra informativ lesing her :thumbup:

Endret av Msport
Lenke til kommentar
Men hva er speillås?
Spillåsen holder speilet oppe sånn at man ikke risikerer vibrasjoner i kameraet når man tar bildet. De aller fleste har ikke bruk for den fuksjonen eller vil ikke gidde å bruke den. For noen vil det være en viktig funksjon.

Ved 1/125 sek på mitt D70 med et 70-300 mm objektiv på 300 mm og et billig stativ så vipper kameraet ganske mye og bildet blir bedre på frihånd. Jeg har aldri hatt det problemet utenom på testbilder siden jeg sjelden tar bilder på stativ med den lukkertiden.

Andre objektiver, stativer og kamera vil kunne få problemer på andre lukkertider eller ikke ha noen problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Flere svar mottas selvfølgelig med takk. Har fortsatt ikke kjøpt noe kamera. Det er vanskelig å bestemme seg. En annen grunn til at Nikon d70s pakken frister er at det ellerede er et godt objektiv med på kjøpet rett ut i fra esken. Syntes objektivet på EOS 350 virket så billig og plastikkaktig. EOS 350 er fortsatt et aktuellt kamera, men det blir dyrt med ekstra objektiv. Kom gjerne med tips til et godt allround objektiv til EOS 350d forresten. Kan noen skolere meg litt om speillås?

Lenke til kommentar

Speilet som gjør deg istand til å se et tilnærmet nøyaktig bilde av hva filmen/sensoren vil "se" under eksponeringen bort under eksponeringen. I mange situasjoner er det ikke spesielt viktig å se hva som skjer i søkeren nøyaktig mens bildet taes, men i sports- og naturfotografi er evnen til å kunne følge en utøver eller fugls bevegelser selv i billedserier med en frekvens på 8 bilder i sekundet i mange tilfeller livsnødvendig. Her er det derfor nødvendig at speilet er ute av posisjon så kort tid som mulig, og den relativt tunge konstruksjonen må derfor beveges ut av veien med stor kraft.

Enkle fysiske lover tilsier at dette skaper vibrasjoner i kamerahuset, som man helst vil unngå ved bruk av lengre lukkertider og tele- og makroobjektiv.

Hvis man vipper opp speilet i forkant av eksponeringen og lar vibrasjonene stilne før man utløser lukkeren (som tross alt skaper mindre risting), kan man unngå denne kilden til uskarphet, og det er dette man bruker speillås til. Det gjøres på forskjellige måter fra produsent til produsent (Nikon har dedikert knapp som vipper opp speilet når du vil, KM har automatisk "speillås" i selvutløserinstillingen med 2 sekunders forsinkelse etc), men så lenge kamerahuset har et valg for dette, slipper du å møte frustrerende mekaniske vegger.

Klarere?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg hade det samme valget som deg noen måneder siden. Nikon D70, D70s eller Canon 350d? Etter å ha lest "mange" reviews mm å testet en Nikon D70 noen dager valgte jeg Canon. Begrunnelsene mine var: 350d er mindre, lettere, højere oppløsning, bildene fra 350d med kit linse er like gode som de tatt med D70 å kit linse. Må si at canon kit linse (EF-S II 18-55) ikke er fantastisk men den duger til mye. Alt peker på at 350d bildekvalitet er like bra som Canon 20d som er en semiproff kamera. Noen mener 350d er liten å holde i men det er ikke noe problem syns jeg.

d50 er en går ikke sammenligne med 350d el. d70(s).

se http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70v...html#sidebyside

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...