Gå til innhold

Noen erfaringer med Sigma AF 70-300mm f/4-5,6 APO

Anbefalte innlegg

Sigma AF 70-300mm f/4-5,6 APO Super Macro II DG

Noen som har erfaringer med dette objektivet?

Har Nikon D50 med Nikon AF 18-70. Tenkte å bruke dette som tele-objektiv. Vil kun bli brukt til hobbybruk..

#topic endret litt slik at hva posten handler om kommer mer fram, og ikke bare produktnavnet#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke verdens største erfaring, men jeg har ett som jeg låner for øyeblikket. Jeg har også en D50, som jeg bruker det på.

Jeg lånte det for å prøve å ta en del dyrebilder, men jeg har ikke fått brukt det så mye enda.

Hva jeg synes så langt, er vel dette;

+Forholdsvis lett og lite (i 70mm posisjon iallefall...)

+Kvalitet på 300mm ikke så ille som jeg hadde trodd på forhånd, det er så vidt jeg har sett heller lite kvalitetstap ut mot full tele

+1:2 makrofunksjonen kan være morsom og leke med, og er ikke så ille som noen skal ha det til (men du får ikke 1:1 makro)

+Blendet ned noen hakk og på stativ har jeg fått noen veldig bra bilder ut av dette objektivet!

-Fronten roterer ved fokusering (mao. polafilter er ikke så lett og bruke)

-I 300mm posisjon er det langt (spesielt hvis du bruker makrofunksjonen og fokuserer nærme)... og hele delen som går ut roterer ved fokusering

-Ikke akkurat lydløs AF motor

Alt i alt synes jeg det er ett helt ok objektiv så langt. Hvis han jeg låner det av skal selge det, så kjøper jeg det!

Har vel derimot innsett at det kan bli for lyssvakt til dyrefotografering (og litt motorsportfotografering etterhvert), så jeg planlegger også og skaffe meg ett 70-200 F/2,8 etterhvert.

Når du sier hobbybruk... hva har du tenkt å ta bilder av? Og har du stativ?

Lenke til kommentar

Hobbybruk vil si at jeg ikke kommer til å bruke det så veldig ofte, og helst på bygninger, natur og andre steder jeg passerer, gjerne på litt avstand. Kommer ikke til å ta bilder av dyr på avstand.

Ikke verdens største erfaring, men jeg har ett som jeg låner for øyeblikket. Jeg har også en D50, som jeg bruker det på.

Jeg lånte det for å prøve å ta en del dyrebilder, men jeg har ikke fått brukt det så mye enda.

Hva jeg synes så langt, er vel dette;

+Forholdsvis lett og lite (i 70mm posisjon iallefall...)

+Kvalitet på 300mm ikke så ille som jeg hadde trodd på forhånd, det er så vidt jeg har sett heller lite kvalitetstap ut mot full tele

+1:2 makrofunksjonen kan være morsom og leke med, og er ikke så ille som noen skal ha det til (men du får ikke 1:1 makro)

+Blendet ned noen hakk og på stativ har jeg fått noen veldig bra bilder ut av dette objektivet!

-Fronten roterer ved fokusering (mao. polafilter er ikke så lett og bruke)

-I 300mm posisjon er det langt (spesielt hvis du bruker makrofunksjonen og fokuserer nærme)... og hele delen som går ut roterer ved fokusering

-Ikke akkurat lydløs AF motor

Alt i alt synes jeg det er ett helt ok objektiv så langt. Hvis han jeg låner det av skal selge det, så kjøper jeg det!

Har vel derimot innsett at det kan bli for lyssvakt til dyrefotografering (og litt motorsportfotografering etterhvert), så jeg planlegger også og skaffe meg ett 70-200 F/2,8 etterhvert.

Når du sier hobbybruk... hva har du tenkt å ta bilder av? Og har du stativ?

5180797[/snapback]

Lenke til kommentar
Hobbybruk vil si at jeg ikke kommer til å bruke det så veldig ofte, og helst på bygninger, natur og andre steder jeg passerer, gjerne på litt avstand. Kommer ikke til å ta bilder av dyr på avstand.

5182724[/snapback]

I forbindelse med fotografering av bygninger har jeg opplevd noe KA med dette objektivet, men ikke mye, og stort sett fordi jeg har "provosert" litt. Jeg bruker det stort sett til helt andre ting (mennesker), og blendet ned er det forbløffende bra (prisen tatt i betraktning). 300mm f/5.6 er skarpt nok til å telle nesehårene til svigermor på den andre siden av rommet (noe jeg ærlig talt ikke hadde forventet!), 200mm f/8 er ikke veldig mye dårligere enn du er vant til fra 18-70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...