Reticent Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hei, har adsl fra Telenor og har derfor et bredbåndsmodem som er koblet til en trådløs router (WRT54GS v4). I Begge disse er det brannmur i tillegg til den jeg kjører på maskina. Er dette nødvendig? Når jeg for eksempel skal åpne porter må jeg gjøre det i alle tre brannmurene. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det er ikke nødvendig å ha tre brannmurer. Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det holder med å bruke NAT i den ene ruteren. For det er NAT og ikke brannmur du har. Slå av NAT'en på enten Telenorruteren eller WLAN-ruteren. Hos min søster var det et lignende opplegg. Bare med en Jensen WLAN-ruter. Jeg slo av NAT og DHCP i WLAN ruteren slik at den funker bare som rent aksesspunkt. Egentlig hadde jeg tenkt å sette Telenorruteren til å bare være rent modem, siden Jensenruteren støttet PPPOE. Men den helsikes Telenorboksen nektet plent å la det skje, selv om jeg fulgte Telenors egen oppskrift på supportsidene. Skulle du slå av NAT på Telenorruteren, så må alle maskiner være koblet via WLAN-ruteren (forutsetter at den har flere porter, dvs innebygget switch). Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har også prøvd å få vekk NAT på telenor routeren der jeg bor nå, men uten hell. Så prøvde jeg å slå av NAT på WLAN routern, det funka greit, men WLAN datt ut i et sett, så nå sitter jeg har bak to firewalls/NAT's uten noen porter åpne. Litt trist, men flytter om ikke så lenge og da blir det Bluecom. Man trenger kun en router med NAT og firewall for å være forholdsvis sikker (hvem gidder å trenge seg gjennom NAT og FW for å "angripe" en privatperson?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå