Gå til innhold

SPDIF på Audigy 2 ZS?

Anbefalte innlegg

Ok..nå har jeg falt litt av her, beklager. Jeg har lyst på et konkret svar nå, gjerne :) ::

Jeg har Audigy 2 ZS, med mulighet for "Digital out". Jeg har også onboard Nvidia Soundstorm lydkort med "SPDIF out", (står over en utgang). Hvilket bør jeg bruke til "ubehandlet lydsignal ut"?

Hvis jeg vil ha ubehandlet signal sendt fra min PC til min Yamaha RX-V657 forsterker som visstnok kan dekode dette til 5.1, hva slags kabel trenger jeg da? Dette haster litt! Noen som kan gi link til forhandlere som selger den kabelen jeg trenger?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
,26/11-2005 : 11:57] hva slags kabel trenger jeg da?

Takk!

5209370[/snapback]

Du trenger en s/pdif kabel :D

Dette er samme type kabel som en videosignalkabel.

Her er en billig øverst, og en litt bedre nest nederst: http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm....E556AECAD476009

Og en slik (øverst):

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/main.a...PM&IsCampaign=N

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Hvis jeg vil ha ubehandlet signal sendt fra min PC til min Yamaha RX-V657 forsterker som visstnok kan dekode dette til 5.1, hva slags kabel trenger jeg da? Dette haster litt! Noen som kan gi link til forhandlere som selger den kabelen jeg trenger?

Du trenger en 75 Ohms COAX-kabel, med 3.5mm minijack-plugg i den ene enden, og standard RCA-plugg i den andre.

Jeg har allerede gitt deg en link til en forhandler av slike kabler, men her har du den igjen:

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4...ubgid=82&gid=71

Produktnr: SU4100 (1 meter)

Lenke til kommentar

Synes er utrolig slapt av Creative og kun ha en lusen minijack digital ut i 2005. Andre lydkortprodusenter har jo hatt sikkelig digital utgang lenge...

Greit nok at Creative er god i spill, men ruler ikke akkurat på andre områder...

Men jeg håper at dere finner en løsning likevel, men ærlig talt Creative er sære på løsninger..

Selv er jeg storfornøyd med mitt Audiotrak Prodigy 7.1

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Den linken er fortsatt "bad", kommer aldri opp noe :no:

Ble også forvirret av mange svar her, igjen..

Men takk for svar, skal lete etter en kabel:)

EDIT: Har Nvidia Soundstorm skikkelig digital utgang? (fortrinnsvis på et Asus A8N SLI Deluxe HK..)

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Den linken er fortsatt "bad", kommer aldri opp noe  :no:

EDIT: Har Nvidia Soundstorm skikkelig digital utgang? (fortrinnsvis på et Asus A8N SLI Deluxe HK..)

5215150[/snapback]

Jo da hovedkortet ditt har vel en bra digitalutgang av typen TOS link eller optisk, du må vel en optisk lyd kabel av denne typen f.eks

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304792&cks=PRL

Lenke til kommentar

Uten at jeg har prøvd det selv, skal det vel også være mulig å benytte en slik kabel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381&cks=PRL

Selvfølgelig bruker du da bare den ene koblingen, på coax digital inngangen på forsterkern din.

Mange har da en slik kabel liggendes...

Forøvrig kan det være greit å bygge seg opp et lite "lager" av slike kabler, scart, video kabler osv. Er ofte en støter på spesielle tilkoblinger der en trenger en litt spesiell kabel. Da er det irriterende å ikke ha en!

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

En slik kabel som Menkromsen linker til har jeg testa mange ganger og enda flere ganger etter denne tråden.

Det jeg da får er enten stero av de 2 front høyttalerne bytter jeg farge får jeg de 2 bakre. Har prøvd ekstremt mye i creative sin Audio HQ sak ved å la kjøre ren spdif ut og la lgitech sin z5500 kontroll sak gjøre jobben.

Men det som er så morsomt er jo at når jeg tar speaker test, har kun på digital ut koblet med slik kabel er at jeg hører front left og right left, eller rear right og rear left.

Skulle det ikke kommet lyd i de andre? Uansett om jeg har på stero, dolby pl2 movie eller dolby pl2 music eller hva som helst jeg stiller på er det null forskjell.

Stiller jeg på sample rate til 96 får jeg ikke lyd what so ever, på 48 får jeg lyd men den er alt annen enn god. Pluss de høyttalerne det da ikke er "lyd" i de har en bråkete frekvent lyd i steden.

Prøvde også Farcry spillet da dette spillet faktisk har dolby 5.1 lyd i spillet, altså er det noe det skal komme 5.1 ut av så er det dette spillet, men jeg klarte det ikke via det digitale. Men med de analoge utgangene så ble det nå surround i hvertfall.

Prøvde alle mulige kobinasjoner i Audio HQ og på denne kontroll enheten til logitech, må si at jeg feilet uansett hva jeg gjorde.

GUD jeg skulle ønske at creative kunne ha en optisk eller coax ut direkte på lydkortet

edit: BTW Pantheon den linken din? Eneste som skjer er at det popper opp et vindu som bare refresher seg hele tiden, er jo umulig å finne ut hva du linker til

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Goodall: Har du et 5.1 'data'høyttalersett? For det blir nok forskjellig fra det jeg skal ha, altså en Yamaha forsterker/reciever som kan dekode signalet til 5.1 lyd, og sende det til høyttalerne mine.. ser ikke for meg at logitec høyttalersystemet ditt kan det all by itself.. :ermm:

Lenke til kommentar

tintin: hva som er 'skikkelig digital ut'?

Slik jeg ser det er skikkelig digital ut, en digital ut som fungerer - noe den har gjort på alle lydkort fra dem (som har digital ut)- Live, Audigy og audigy 2. Og garantert alle av nyere dato(som jeg selv ikke har testet bare)

Det Creative ikke støtter er digital ut i flerkanalslyd på spill - noe som er nevnt bortimot daglig bare på det her forumet.

Ellers kan man oppsummere kjapt.

1. Sett Surroundmixer til 2 kanaler(stereo), og 'spdif digital out' checkmarked.

2. Sett i oppsett til audio-codec som du benytter til 'spdif passthrough'.

3. Plugg inn din mono-minijack <-> phono (RCA) plug i stereo/decoder og i lydkortets digitale utgang.

I punkt 3 kan du muligens benytte vanlig stereo-minijack <-> 2x phono(rca) da du isåfall skal benytte den hvit/sort merkede (=left channel) i stereo/decoder - avhengi av kvalitet på kabel du benytter og hvor støyfritt den får passere mellom lydkort og forsterker/decoder.

Gomp: såvidt jeg har fått med meg innehar Logtech z5500 DD5.1 decoder ja.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
,27/11-2005 : 15:17]Den linken er fortsatt "bad", kommer aldri opp noe  :no:

Sorry, linken funker fint når jeg sjekket den på "forhåndsvisning".

Prøv denne i stedet, og søk på "SU4100"...

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar
Synes er utrolig slapt av Creative og kun ha en lusen minijack digital ut i 2005. Andre lydkortprodusenter har jo hatt sikkelig digital utgang lenge...

Hva slags digital utgang er det du mener som er bra da, og som "andre" produsenter har? Hvis det er optisk utgang du tenker på, så bør du tro om igjen. Optisk utgang innebærer at signalet blir konvertert fra elektrisk til optisk i lydkortet, for så å bli konvertert tilbake til elektrisk i forsterkeren igjen. Altså 2 mulige "støykilder" i signalveien, som igjen betyr "dårligere" lyd. Kontaktene som benyttes er heller ikke noe særlig mer solide enn minijack.

Er det noe vi kunne ønsket oss, måtte det i såfall være coax-utgang med skikkelig RCA-kontakt. Er dette som er "standarden"...

Lenke til kommentar
En slik kabel som Menkromsen linker til har jeg testa mange ganger og enda flere ganger etter denne tråden.

Det jeg da får er enten stero av de 2 front høyttalerne bytter jeg farge får jeg de 2 bakre. Har prøvd ekstremt mye i creative sin Audio HQ sak ved å la kjøre ren spdif ut og la lgitech sin z5500 kontroll sak gjøre jobben.

Men det som er så morsomt er jo at når jeg tar speaker test, har kun på digital ut koblet med slik kabel er at jeg hører front left og right left, eller rear right og rear left.

Skulle det ikke kommet lyd i de andre? Uansett om jeg har på stero, dolby pl2 movie eller dolby pl2 music eller hva som helst jeg stiller på er det null forskjell.

Prøv å spill av en DVD-film som du VET har DD5.1-lydspor. Så setter du forsterkeren din på DD5.1, og ser hva slags lyd du får.

Forresten, jeg ser at du skriver kun om PL2. Regner med at du skjønner at dette ikke har noe med DD5.1!? PL er en teknologi som kun "mixer" til surroundlyd fra et vanlig stereosignal. Skal du få DD5.1-lyd, må du sette forsterkeren din på riktig modus. De fleste forsterkere i dag har vel også en indikator i displayet som forteller at forsterkeren mottar et DD-signal, så det burde ikke være noe problem å dette her.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Å konfigurere creative kortene til å sende ekte digitalt signal ut er slett ikke vanskelig, det er kanskje bare lite intuitivt for uerfarne brukere.

1. Bruk mini-jack til coax overgang og koble så kabelen til en digital inngang på surrounddekoderen din (en receiver i de fleste tilfeller). Creative bruker ikke en mystisk form for digitalt signal, så dette skal fungere helt fint med så godt som alle forsterkere.

2. Legg inn AudioHQ, eller sjekk for ikon i kontrollpanelet i windows for å se om det allerede ble installert når du installerte lydkortet.

3. Benytt AudioHQ til å sette at signalet skal sendes direkte ut på SPDIF, og IKKE dekodes av creative kortet.

4. Sett DVD avspiller programmet ditt til å sende det digitale signalet rett ut på SPDIF. Dersom du ikke finner en slik instilling (og om du har en slik instilling også) anbefaler jeg at du installerer AC3 filter v0.7b (husker ikke helt versjonen, men viktig at det er denne versjonen og ikke den nyeste pga problemer med nettop SPDIF :)). Dette AC3 filteret tar da over dekodingen av lyden på DVD plater (Eller all AC3 dekoding for å være helt korrekt, dvs at divx o.l med støtte for dette vil fungere også). Gå så inn i AC3 filter instillingene i kontrollpanel eller på startmenyen og velg at lydsignalet skal sendes ut på SPDIF. (dette gjøres på samme plass som der man definerer høytaleroppsettet man eventuelt vil software dekode til (standard er vel stereo/2.0 eller noe lignende)

5. Nå skal alt virke. Sjekk at Dolby Digital aktiveres på receiver ved avspilling av AC3 materiale på maskina (f.eks dvd).

Lenke til kommentar
Goodall: Har du et 5.1 'data'høyttalersett? For det blir nok forskjellig fra det jeg skal ha, altså en Yamaha forsterker/reciever som kan dekode signalet til 5.1 lyd, og sende det til høyttalerne mine.. ser ikke for meg at logitec høyttalersystemet ditt kan det all by itself..  :ermm:

5216836[/snapback]

Har også en Harman/Kardon AVR 330, fikk det ikke til på den heller, men da skal det også sies at jeg ikke lekte meg så mye i Audio HQ da. Så det er mulig at den kunne gjort susen, nå står den litt for langt unna at jeg får testet med den

Lenke til kommentar
Pantheon: folk skylder så lett på HW produsenter o.l. men egentlig er det manglende kunskaper hos brukeren - og dette i 99% av tilfellene. :(

5218928[/snapback]

Helt enig, dette "problemet" ser vi daglig på forumet...

Digital utgangen til Creative er ikke så tragisk som mange vil ha det til.

De bruker riktignok ikke "standard" audio digital kabler/plugger, men bruker en 3,5mm jack. Så lenge folk vet hva de skal, hvordan de skal få det til, forskjell på DD5,1 og PL2, og i det hele tatt vet hva et digital signal er, - så er det ikke noe som helst problem å koble dette kortet til en forsterker med digital inngang.

Egentlig synes jeg nesten denne tråden burde blitt "sticky", ettersom dette temaet stadig dukker opp på forumet!

Lenke til kommentar

Enig Menkromsen at denne burde blitt sticky eller at en med alle svarene startet en ny tråd, hvor han lagde en mal slik at 1. posten innholdt svaret. Da ville man lett finne svar. I steden for å bla gjennom mange sider før man finner svar og mange forskjellige

Ny tråd hvor alle alternative løsninger er godt detaljert og forklart i 1. post hadde gjort seg :yes:

Legger til testa en dvd film, ja jeg fikk nå surround og det sto digitalt og alt var forsovet flott, bortsett fra at sub'n sto og DUUURA mer enn det kom lyd derfra, uansett om jeg skrudde volumet på sub helt ned eller volumet i seg selv helt ned, med andre ord vil ikke si det funka nydelig.

I digital stero fikk jeg enorm DUUUR fra de høyttalerne det ikke skulle komme lyd fra.

Men dette har nok med at det er en dårlig kabel håper jeg, for den eneste måten å bli kvitt duringa på var og ta ut kabelen, selvom jeg satte "kontroll boksen" til analogt bruk, kunne ikke kabelen jeg brukte for digitalt signal stå i.

Edit: Legger til at emne i en eventuelt sticky tråd burde vært noe som f.eks Creative's lydkort og digitalt ut via 3.5 minijack

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...