Gå til innhold

SPDIF på Audigy 2 ZS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

håper du kjøpte den "dyre" versjonen og ikke bare kortet alene for det støtter IKKE spdif coax eller optisk, lydkortet alene har en digital ugang i form av minijack som KUN kan brukes på creative sine EGENE høyttaler løsninger!

 

Det er på dette creative SUGER hardt, selv i de nye kortene dems må du ha ekstra enheter hvis man skal bruke digitale løsninger :wallbash::realmad::thumbdown:

 

:hmm: Lurer på når i huleste creative skal slenge en spdif coax eller optisk utgang rett på kortet. Er jo håpløse de løsningene dem har :thumbdown:

 

edit:

I hvertfall hvis man skal koble digitalt fra lydkort til f.eks en vanlig forsterker eller f.eks logitech sine høyttaler løsninger.

 

Jeg sitter selv med Audigy 2 ZS og for bare brukt analogt p.g.a at jeg sitter med et logitech z5500 sett, men heldigvis har jeg spdif coax ut på hovedkortet så jeg bruker den for det meste. Mitt Audigy 2 ZS blir kun brukt i spill som støtter eax 4, med andre ord angrer jeg på at jeg kjøpte det, for det blir brukt EKSTREMT sjeldent nå

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Goodall

 

Erm, sitter selv på et logitech z-5500 OG et stk. Creative Audigy 2 ZS UTEN expansion-modulen du får med den "dyre" versjonen, og jeg har ikke noe problem med å få digitalt signal.

 

Tror nok du må sjekke kilder og din egen kompetanse før du rakker ned på creative med det argumentet der...

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Goodall

 

Erm, sitter selv på et logitech z-5500 OG et stk. Creative Audigy 2 ZS UTEN expansion-modulen du får med den "dyre" versjonen, og jegh ari kke noe problem med å få digitalt signal.

 

Tror nok du må sjekke kilder og din egen kompetanse før du rakker ned på creative med det argumentet der...

5180831[/snapback]

Hva bruker du da? minijack ---> coax? Jeg testa det en gang og klarte aldrig å få 5.1 ut på min harman/kardon forsterker, kan jo hende z5500 takler det bedere, men min konkusjon var at minijack til coax ble aldrig noe ekte 5.1

 

Men har du løsningen så gjerne del den med meg

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Den dyre vesrjonen, da mener jeg den som det følger med drivebay som creative kaller det så flott

 

denne

5180843[/snapback]

 

Hvis du anbefaler han å gå for ZS platinum, er plutselig ikke skrittet opp til et X-Fi så fryktelig stort prismessig. Ville selv valgt sistnevnte hvis du først skal ha et fremtidsrettet lydkort.

5180870[/snapback]

anbefaler ikke å gå for det, bare sier ut i fra min erfaring at man måtte ha den den "dyre" vesjonen av zs, selvfølgelig går man for et av de nye hvis man opp i den prisklassen. Men nå har jo du svaret på hvordan det "billige" kortet funker toppers med 5.1 digitalt ut hvis jeg forstår deg riktig.

 

Skriv fasiten her så bøyer jeg meg i støvet jeg, hvis jeg også får det til å funke

 

edit: Legger til at ja jeg fikk stero ved å bruke minijack ---> coax men ikke noe 5.1 Hadde gammelt creative sett før. Spilte 5.1 fra ZS kortet null problem, kastet møkka kjøpte harman/kardon forsterker til 6 lapper + nye høyttalere på tilbud, prøvde alt mulig for å spille farcry 5.1 digitalt via ZS kortet men måtte bare gi opp, etter det har lyden på hk. blitt brukt ekstremt mye. Er forresten nvidia soundstorm, det funket faktisk mye bedere i farcry også

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Goodall

 

Erm, sitter selv på et logitech z-5500 OG et stk. Creative Audigy 2 ZS UTEN expansion-modulen du får med den "dyre" versjonen, og jegh ari kke noe problem med å få digitalt signal.

 

Tror nok du må sjekke kilder og din egen kompetanse før du rakker ned på creative med det argumentet der...

5180831[/snapback]

Hva bruker du da? minijack ---> coax? Jeg testa det en gang og klarte aldrig å 5.1 ut på min harman/kardon forsterker, kan jo hende z5500 takler det bedere, men min konkusjon var at minijack til coax ble aldrig noe ekte 5.1

 

Men har du løsningen så gjerne del den med meg

5180866[/snapback]

 

Bruker en Adapter 3,5 mm stereo til 6,3 mm stereo, samt en 6,3 mm stereo til RCA-kontakt. Så bruker du en vanlig coax-kabel, thats it.

 

Edit: La til bilde

post-22861-1132497364_thumb.jpg

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Genialt om det funker, jeg mener HER får man kjøpt Digital Jack to Digital DIN and RCA Adapter - 3 Pole, og det står at man da KUN får 4.1.

 

Så da er det jo bare ekstremt utrolig at man får 5.1 via en 2 polers, når man bare får 4.1 med 3 polers. :hmm:

 

Skulle jo tro at den adapteren fra creative skulle klare 5.1 hvis andre "dårligere" løsninger skulle klare 5.1 :hmm:

 

Jaja....livet består av mange overaskelser og dette er en av de, dog jeg får ikke testa caliber sin løsning pr. dags dato kommer sikkert ikke til å skaffe meg det som trengs heller.

 

Men lykke til, til tråstarter om han går får calibers løsning, håper du får det til og at du blir fornøyd

 

edit:

Slenger til info som står i quick manualen til zs kortet:

For 5.1 digital speakers use a 4-pole miniplug to 4-pole miniplug Digital cable(available separately) Gud vet hvor den fåes seperat hen, ikke hos creative hvertfall

 

eller RCA to miniplug cable (etter bildet å tolke ser det ut som EN SLIK EN and RCA to RCA

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Skriv fasiten her så bøyer jeg meg i støvet jeg, hvis jeg også får det til å funke

Før vi starter her; når det er snakk om digital overføring, har sjelden pluggtypen noe å si for hvilke lydformater som støttes. Digital overføring betyr gjerne at det er en enkel datastrøm som krever kun en leder + skjerm.

 

Så til problemet ditt! Jeg måtte nemlig knote en del selv, før jeg fikk det til å fungere. Trikset ligger i å installere "Audio HQ" som ligger på installasjons-CD'en som følger med kortet. Dette programmet finner i alle fall ikke jeg på nettsidene til Creative.

 

I dette programmet kan du bestemme om kortet skal dekode 5.1 signalet, eller om det skal kjøres rett ut på SPDIF. Velger du ikke siste alternativet her, får du kun stereo.

 

Verre er det ikke :thumbup:

 

Og jeg vil kanskje anbefale deg å følge oppfordringen noen kom med her. Gjør litt research eller no, før du slenger ut slike oppfordringer som du gjorde i første innlegg. Kan jo fort bli dyrt for vedkommende som spurte etter råd.

Lenke til kommentar
Genialt om det funker, jeg mener HER får man kjøpt Digital Jack to Digital DIN and RCA Adapter - 3 Pole, og det står at man da KUN får 4.1.

 

Så da er det jo bare ekstremt utrolig at man får 5.1 via en 2 polers, når man bare får 4.1 med 3 polers. :hmm:

 

Skulle jo tro at den adapteren fra creative skulle klare 5.1 hvis andre "dårligere" løsninger skulle klare 5.1 :hmm:

 

Jaja....livet består av mange overaskelser og dette er en av de, dog jeg får ikke testa caliber sin løsning pr. dags dato kommer sikkert ikke til å skaffe meg det som trengs heller.

 

Men lykke til, til tråstarter om han går får calibers løsning, håper du får det til og at du blir fornøyd

 

edit:

Slenger til info som står i quick manualen til zs kortet:

For 5.1 digital speakers use a 4-pole miniplug to 4-pole miniplug Digital cable(available separately) Gud vet hvor den fåes seperat hen, ikke hos creative hvertfall

 

eller RCA to miniplug cable (etter bildet å tolke ser det ut som EN SLIK EN and RCA to RCA

5183411[/snapback]

 

Caliber sin løsning gir både 5.1 og 7.1 hvis lyden er kodet i Dolby Digital eller DTS og forsterkeren/høyttalerene dine kan dekode dette. Løsningen gir ikke 5.1 i spill eller lignende, bare når du spiller av et forhåndsinnspilt lydspor...

Det finnes ingen standard for å overføre 5.1 lyd digitalt utenom å encode den til DD, og det er en dårligere løsning enn analog 5.1 (komprimering, latency ved encoding etc.)

 

Creative har derfor laget sin egen standard, som består av tre signalledere som overfører 3x stereo ukomprimert PCM, med en felles jordleder/skjerm. Dette overføres gjennom denne "4-pole miniplug to 4-pole miniplug Digital cable"

Bare Creative sine høyttalere støtter denne standarden, selv ikke de aller dyreste hjemmekino-receiverene tilbyr noen form for 5.1 digitale (bare analoge) innganger...

Lenke til kommentar
Kva er forskjellen på analog, coax og spdif?

5191658[/snapback]

 

Analog er altså det motsatte av digital, signalet består av mange forskjellige frekvenser, i motsetning til digitalt som bare består av en strøm av '0' og '1'.

 

Coax er en kabeltype, en kabel hvor signallederen er omgitt av f.eks. plast som igjen er dekket med en skjerm, en slags netting av mange små metalltråder. Denne kabelen er ypperlig til å unngå spredning av signalet som kabelen fører, og for å unngå utenforstående signaler å trenge inn i kabelen.

 

Spdif (S/PDIF = Sone/Philips Digital Interface) er en standard for å overføre lyd. Dette formatet kan altså overføres på flere typer kabler, f.eks. coax og optisk. S/PDIF er altså ingen kabeltype eller kontakttype som mange tror...

Lenke til kommentar
Skriv fasiten her så bøyer jeg meg i støvet jeg, hvis jeg også får det til å funke

Før vi starter her; når det er snakk om digital overføring, har sjelden pluggtypen noe å si for hvilke lydformater som støttes. Digital overføring betyr gjerne at det er en enkel datastrøm som krever kun en leder + skjerm.

 

Så til problemet ditt! Jeg måtte nemlig knote en del selv, før jeg fikk det til å fungere. Trikset ligger i å installere "Audio HQ" som ligger på installasjons-CD'en som følger med kortet. Dette programmet finner i alle fall ikke jeg på nettsidene til Creative.

 

I dette programmet kan du bestemme om kortet skal dekode 5.1 signalet, eller om det skal kjøres rett ut på SPDIF. Velger du ikke siste alternativet her, får du kun stereo.

 

Verre er det ikke :thumbup:

 

Og jeg vil kanskje anbefale deg å følge oppfordringen noen kom med her. Gjør litt research eller no, før du slenger ut slike oppfordringer som du gjorde i første innlegg. Kan jo fort bli dyrt for vedkommende som spurte etter råd.

5186258[/snapback]

Jeg har hatt omtrent samme problemer som beskrevet og ikke fått til spdif ut, i hvertfall ikke sammtidig som analog og IHVERTFALL ikke i flere kanaler. -Men jeg må bare takke pantheon, for ved hjelp av AudiHQ (som jeg aldri har sett før) og noen innstillinger inni WMP hvor det står "DVD"(av en merkelig grunn) får jeg nå ut ekte AC3 3/2 lyd (jeg har ikke sub) hvilket passer meg ypperlig.

Jeg har hatt lydkortet i over ett år, og endelig fikk jeg det til TAKKER :D

 

Og til Creative: Dere SUGER :( Det er jo helt sinnsykt vanskelig å få kortene konfigurert rett, burde jo bare være en knapp eller to når man innstallerer :( :(

-Og NEI Jeg er ingen noob på hardware, jeg jobber med data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...