Aleksweb Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hei, noen som vet noe om gull i prosessorere? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 det tviler eg sterkt på, hvorfor skulle produsentene ligge gull inni CPUene uten å informere kjøperene, då hadde jo alle obdusert CPUene etter dei var gåen. og at produsentene hadde tapt mange penger på det, siden gull er sinnsykt dyrt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 kan hende det er gull på selve kontaktflaten til cpuen, slik som det er på endel nyere ram, men uansett er det såpass lite at det og få tak i gullet er bortimot umulig... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Brukte man ikke mer gull i hw før ? Lenke til kommentar
Aleksweb Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Jo.., var da det jeg mente og ... Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Uansett er det snakk om svært lite gull. Gull kan valses ut til ekstremt tynne blad, så jeg tviler på om gulleiting i gamle prosessorer blir særlig innbringende. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det er nok en del gull i føttene til en prosessor, men det er selvsagt i en helt annen kvalitet enn man finner i smykker osv. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Renheten til gullet bestemmer hvor anvendelig der er i komponenter, så jeg vil anta gull som blir brukt i elektronikken holder god renhet for å ivareta egenskapene til gull. Det kan tenkes gullet blir blandet ut, men det vet jeg lite om. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er ihvertfall gullcoating på pinnen til P1 75MHz-prosessorene jeg har liggende... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har det egentlig noe å si? Er jo ikke smykke-kvalitet over det og uansett er det så lite så det har ingenting og si... Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har det egentlig noe å si? Er jo ikke smykke-kvalitet over det og uansett er det så lite så det har ingenting og si... 5180634[/snapback] Enig Det er svimlende dyrt for en kilo med gull (Det er egentlig ikke så mye, under en desiliter pga gulls vekt) Men du må ha mange minne brikker, cpuer, mobiltelefoner osv for å få nok til å dekke inn prisen av å smelte det om til gull med renhet på f.eks 58,5% (585G10) som tilsvarer 18karat. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Men du må ha mange minne brikker, cpuer, mobiltelefoner osv for å få nok til å dekke inn prisen av å smelte det om til gull med renhet på f.eks 58,5% (585G10) som tilsvarer 18karat. 5180767[/snapback] Edle metaller er vel endel at det som utvinnes av elektronikkskrap, tror man sorter kretskort o.l etter hvor mye det er av denslags i kretsene, de simple kretskortene går vel bare til energigjennvinning og litt metall. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) ... 58,5% (585G10) som tilsvarer 18karat. 5180767[/snapback] 14 karat. 1 karat vil tilsvare ca 4,15% gull, og så er det bare å multiplisere seg oppover. Edle metaller er vel endel at det som utvinnes av elektronikkskrap, tror man sorter kretskort o.l etter hvor mye det er av denslags i kretsene, de simple kretskortene går vel bare til energigjennvinning og litt metall. 5181315[/snapback] De vil sikkert få litt av flere forskjellige metaller under gjennvinning av eletronikkskrap. Endret 20. november 2005 av Frijazz Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 jeg tror det brukes/har blidt brukt i data-hw og andre elektroniske duppeditter for ledeevnen. . . noe sånt. . . men det er helt jæ*li lite, da, så jeg tror ikke det er noen vits i å pirke det opp tror det brukes enda?? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Kan jo tenkes at gullet brukes for å forhindre korrosjon mellom metall, altså ben og sokkel. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Kan jo tenkes at gullet brukes for å forhindre korrosjon mellom metall, altså ben og sokkel. 5188021[/snapback] Jepp korrekt Gull har mange gode egneskaper: Det er det tyngste metallet Det er bløtt Det leder strøm og varme nest best Det korroderer (ruster) ikke. ...bare så synd damer og tvilsomme sjeiker liker det så godt til smykker, ellers kunne det ha vært brukt til enda mer Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Det leder strøm og varme nest best 5188100[/snapback] Er det noe som leder strøm og varme bedre? Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 (endret) Det er en rekke grunnstoff som har bedre varmekapasitet enn gull, kobber og sølv for eksempel. Hvordan det er med elektrisk ledeevne vet jeg ingenting om. Endret 21. november 2005 av Frijazz Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Tror nok det er den elektriskeledeevnen som gjør at man bruker gull som leder, men er nok prisen som har gjort at man ikke bruker gull i større grad enn det som er tilfelle idag. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er en rekke grunnstoff som har bedre varmekapasitet enn gull, kobber og sølv for eksempel. Hvordan det er med elektrisk ledeevne vet jeg ingenting om. 5188478[/snapback] Elektrisk ledeevne og varmeledeevne henger sammen. Jeg husker ikke hva den heter, men det er en tabell som viser de metallene som har best varme- og elektrisitetsevne. Sølv på andre og kobber på tredje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå