Gå til innhold

Ølmaskin - noe å ha?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

min far drev å brygget sit eget øll mens jeg var mindre. han hadde noen store illeluktende dunker stående på bade.

han investerte også i en øllmaskin ettervert. jeg tror han inporterte den fra tyskland og det er godt muligt at det var den eneste i sitt slag på denn tiden.

det var en enorm rygsekk med et rør med tappekran i enden (så nesten ut som en sånn goastbusters greie). jeg tror den het Beerman, jeg finner ikke noe bilder av den på internett så jeg tror den alderig slo ann komersielt, jeg tror han betalt en 5-6 tusen for den.

siden jeg var et lite barn på en tiden kan jeg ikke persjonligt si om øllet var godt, men av det jeg har hørt så skal det ha vert det. jeg husker ivertfall at det var en kjempesuksess på fester og sånt.

så jeg tror det er fullt mulig å lage god hjemmelaget øll.

Lenke til kommentar

Jeg har smakt hjemmelaget øl laget på husmorprinsippet og det var kjempegodt med en fyldig smak.

Eneste som er å utsette på konvensjonelt hjemmelaget øl er at det ikke er så mye kullsyre i det som det man får kjøpt i butikken, noe jeg tror denne maskinen kan kompensere for.

Ølbrygging er ingen hemmelighet så jeg tror det er fult mulig å få godt øl av en slik maskin.

Lenke til kommentar
Jeg har smakt hjemmelaget øl laget på husmorprinsippet og det var kjempegodt med en fyldig smak.

Eneste som er å utsette på konvensjonelt hjemmelaget øl er at det ikke er så mye kullsyre i det som det man får kjøpt i butikken, noe jeg tror denne maskinen kan kompensere for.

Ølbrygging er ingen hemmelighet så jeg tror det er fult mulig å få godt øl av en slik maskin.

5180117[/snapback]

Kan legge til at jeg har brygget øl "konvensjonelt" mange ganger tidligere. Det er veldig enkelt, enklere enn å sette vin faktisk. Det er heller ikke vanskelig å få nok kullsyre, men flaskene må være tette og stå noen uker.

Ulempen er at det blir liggende bunnfall igjen på flaskene. Derfor må man helle forsiktig og tømme ut slumpen i bunn. Det er vanskelig å ikke få med litt av det på slutten. Man må ha fatannlegg for å unngå dette.

Men denne maskinen så litt interessant ut, så det blir kanskje noe å vurdere :)

Om man skal brygge øl i vanlige dunker, finnes det mange øl-sett å få kjøpt rundt om. Det som heter Gullbrygg er vel kanskje det beste jeg har vært borti.

Men man kan få temmelig bra øl på en veldig lettvint måte:

2 glass med maltekstrakt og en liten flaske tomtebrygg(som begge kan kjøpes i vanlige forretninger) helles på en 25 l dunk fylt nesten opp med vann.

Tilsett en kg sukker og en pose tørrgjær. Sett gjærlås med vann i på korken, og la dunken stå i romtemp.

Når det er ca 2,5 min mellom hvert plopp i gjærlåsen, løser man 100 gr sukker opp i litt varmt vann og heller på en annen dunk. Tapp brygget så over i dette, rist godt og la stå i ro i 20 min.

Da er ølet klar til å tappes i flasker. Man må ha rene flasker med tette korker til. Feks øl/brusflasker med plast-skrukork er ypperlige.

Tapp til det er ca 4-5 cm igjen opp til toppen av flaken og skru korken godt fast. Sett flaskene stående på et kjølig sted og la dem stå i ca 3 uker.

Da er kullsyren ferdig dannet, og ølet ferdig til bruk.

Lenke til kommentar
Da blir det 4.4% alkohol da eller groenn?

Vist man skal lage "sterkt" øl, noe forskjellig fra den guiden du har der?

5182434[/snapback]

Tror nok den blir littegrann sterkere ( 5 - 6 kanskje) . Alkohol % bestemmes ved å variere sukkermengden. Så om du vil ha sterkere brygg, er det bare å ta noe mer sukker (og muligens litt mer gjær om nøvendig). Det gjelder da selvsagt i den første delen . De 100 gr sukker du bruker i neste omgang er for å lage kullsyren. Det er nesten bare å prøve seg fram litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...