Gå til innhold

Denon forsterker - lyd faller ut

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har den siste tiden fått problemer med min Denon DRA-455. Problemet er at mens jeg ser film så faller lyden plutselig ut. Den kommer tilbake dersom jeg skruer den helt av, så på igjen. Dette skjer med gjevne mellomrom. Noen forslag til hva som kan være galt, eller hvordan jeg kan feilsøke mere? Er det begynnelsen av slutten for den? Den er ikke så gammel, er fint (lite!) brukt. Jeg har svært lite peiling på lyd/forsterkere :)

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du skulle ha et multimeter kan du jo bruke dette litt.

1. Sjekk om det er noe signal på utgangene. (spenning)

2. Når lyden blir borte kan du følge kretsen til du finner hvor spenningen slutter/starter.

3. Det kan hende at noen IC'er eller transistorer blir for varme at den har en "skru av når det blir for varmt" funksjon. eller at den bare skrur seg av.

Prøv dette.. Se om du får noe ut av det ;)

Lenke til kommentar

Med mindre man har skjema tror jeg vel kanskje ikke det er noen enkel måte. Man må jo vite hvor man skal måle og hvilke spenninger man skal ha. Han skrev selv at han ikke hadde så mye kunnskaper om dette.

Hvis du er hundre prosent sikker på at du ikke har en liten kortslutning et eller annet sted fra terminalene på forst. til høytt. eventuelt inne i høytt. hvis du har bygd de selv, kan det tyde på at forst. er i ferd med å ta tidlig helg. Kan være så mangt. En elektrolyttkondensator som begynner å lekke gir fort feil egenskaper i kretsen den sitter i og det kan føre til at en op-amp el.lign får for mye strøm og blir varm. "Thermal shut down" kretsen vil da "dra" signalspenningen til systemjord, og forsterkeren vil etterhvert slå seg av. Klikker det når den slår seg av?

Jeg ville lagt fram problemet hos noen som reparerer brunevarer.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

on-off service på hillevåg fikser sånt forholdsvis raskt og forholdsvis billig ( det er di som reparerer for hifi klubben ) er det garanti sak må du gjennom hifi klubben

hvor høyt spiller du når det slår seg av , hvsit det er tett opp mot max kan det rett og slett være at det er overbelastet

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...