Gå til innhold

Java 3. generasjons editorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

For å være helt ærlig så er nok Jbuilder en god del hakk bedre enn eclipse...

 

Dette gjelder spesiellt på code completion, vising av syntax i tooltip i metoder/constructorer når du skriver, lettere å sette opp hjelp når du trykker F1 (det funker automatisk), du kan høyreklikke og trykke view definition for å finne koden til en klasse, det er gode rutiner for refactoring, etc.

 

jbuilder foundation kan lastes ned fra www.borland.com

 

glemte å si at jeg jobber som software engineer og sitter kanskje 7-8 timer hver dag i Jbuilder... Hadde jeg savnet noe og de funksjonene hadde vært i et annet java ide så hadde jeg.. byttet.. :D

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så er nok Jbuilder en god del hakk bedre enn eclipse...

 

Dette gjelder spesiellt på code completion, vising av syntax i tooltip i metoder/constructorer når du skriver, lettere å sette opp hjelp når du trykker F1 (det funker automatisk), du kan høyreklikke og trykke view definition for å finne koden til en klasse, det er gode rutiner for refactoring, etc.

 

jbuilder foundation kan lastes ned fra www.borland.com

 

glemte å si at jeg jobber som software engineer og sitter kanskje 7-8 timer hver dag i Jbuilder... Hadde jeg savnet noe og de funksjonene hadde vært i et annet java ide så hadde jeg.. byttet..  :D

5228552[/snapback]

 

Ikke for å hakke på deg, men eclipse har de funksjonene du nevner der. :cool: Det eneste jeg ikke like med eclipse er at det ikke er noen ordentlig innebygget visual editor for swing-gui. Finnes en del plug-ins, men de er heller av laber kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg har testet eclipse og det fungerte på ingen måte like bra som jbuilder når det gjelder code completion og hjelp mens du programmerer, ihvertfall ikke uten plugins.

 

Litt av poenget mitt er hastighet og mengden informasjon som kommer opp.. Kan ta et par screenshots senere for å vise hva jeg mener.

5255134[/snapback]

 

gjerne det

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så er nok Jbuilder en god del hakk bedre enn eclipse...

 

Dette gjelder spesiellt på code completion, vising av syntax i tooltip i metoder/constructorer når du skriver, lettere å sette opp hjelp når du trykker F1 (det funker automatisk), du kan høyreklikke og trykke view definition for å finne koden til en klasse, det er gode rutiner for refactoring, etc.

 

jbuilder foundation kan lastes ned fra www.borland.com

 

glemte å si at jeg jobber som software engineer og sitter kanskje 7-8 timer hver dag i Jbuilder... Hadde jeg savnet noe og de funksjonene hadde vært i et annet java ide så hadde jeg.. byttet..  :D

5228552[/snapback]

 

Det virker ikke som om du har brukt særlig tid på å teste Eclipse. Det du skriver om JBuilder finnes også i Eclipse, out-of-the-box.

 

Werner

Lenke til kommentar
Jeg har testet eclipse og det fungerte på ingen måte like bra som jbuilder når det gjelder code completion og hjelp mens du programmerer, ihvertfall ikke uten plugins.

 

Litt av poenget mitt er hastighet og mengden informasjon som kommer opp.. Kan ta et par screenshots senere for å vise hva jeg mener.

5255134[/snapback]

 

Har svart på en melding fra deg tidligere, men følte jeg måtte svare på denne også. Hva mener du med "mengden informasjon som kommer opp"? Jeg er klar over at Eclipse har mange "views", og at default skjermoppsett kanskje ikke er optimal. Men selv har jeg bare oppe de viewsa jeg trenger, og skjermbildet mitt blir da ganske så oversiktlig.

 

Når det gjelder hastighet må jeg jo si at Eclipse ikke viker unna for andre oppegående IDE's jeg har arbeidet med.

 

Werner

Lenke til kommentar
Ikke for å hakke på deg, men eclipse har de funksjonene du nevner der.  :cool:  Det eneste jeg ikke like med eclipse er at det ikke er noen ordentlig innebygget visual editor for swing-gui. Finnes en del plug-ins, men de er heller av laber kvalitet.

5253752[/snapback]

 

Eclipses egen Visual Editor begynner å få kjøtt på beina. Jeg har benyttet den i et GUI-intensivt prosjekt med hell.

 

Werner

Lenke til kommentar
Ikke for å hakke på deg, men eclipse har de funksjonene du nevner der.  :cool:  Det eneste jeg ikke like med eclipse er at det ikke er noen ordentlig innebygget visual editor for swing-gui. Finnes en del plug-ins, men de er heller av laber kvalitet.

5253752[/snapback]

 

Eclipses egen Visual Editor begynner å få kjøtt på beina. Jeg har benyttet den i et GUI-intensivt prosjekt med hell.

 

Werner

5255831[/snapback]

Joda, den funker helt greit. Men det er enda et lite stykke til den er på høyde med f.eks Visual Studion på .net-platformen for å trekke det inn :)

Lenke til kommentar

Jeg kan sverge på at jeg har sett en knapp for å legge til vedlegg til foruminnlegg, og kan ikke finne det nå *mumle*

 

Har to bilder jeg hadde lyst å legge ved som dokumentasjon.. ;)

 

EDIT

 

Virker som vedlegg er skrudd av for dette forumet...

 

Oh well.. image shack er et alternativ

 

Her fra Jbuilder

jbuilder8ua.png

 

Og det samme eksempelet i Eclipse

eclipse6mq.png

 

 

Grunnen til at jeg faktisk gadd å uttale meg om jbuilder etter at eclipse var nevnt var at jeg har brukt eclipse litt sammen med hibernate, pga et plugin som følger med der, som ikke finnes for jbuilder (et godt argument for eclipse eh? ;) ), men samtidig så synes jeg eclipse virket vesentlig mindre strømlinjeformet enn jbuilder...

 

Det kan jo være at jeg ikke har satt opp eclipse riktig, eller funnet de riktige pluginene, eller satt opp riktig views, men Jbuilder blir satt opp riktig så sant man klarer å finne hvor man har lagt jdk'n! ;)

 

Så f.eks ikke noe sted hvor jeg kunne velge output path for class filer utenom i katalogene under prosjekt katalogen, noe som ikke alltid er like optimalt hvis man jobber med java filer fra en server og vil ha på background compilation - det er ikke så fett hvis det er 50 stk som sitter med det mot en server... :hmm:

 

Fant heller ikkenoe enkel måte å få backup av filene mens man jobber, som man gjør i jbuilder.. der blir det lagret en kopi med jevne mellomrom, så hvis man driter seg ut, så har man en egen katalog med history på java fila.. Det er også innebygget en funksjon for å sammenligne to filer hvor den markerer diff-blokker i rødt etc...

 

Er veldig mye mindre vant til Eclipse enn Jbuilder som dere sikkert skjønner så hvis det går an å sette det her opp i Eclipse, så hadde det vært interessant å høre hvordan :)

 

Sikkert interessant for evt andre som leser denne tråden også ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Så f.eks ikke noe sted hvor jeg kunne velge output path for class filer utenom i katalogene under prosjekt katalogen, noe som ikke alltid er like optimalt hvis man jobber med java filer fra en server og vil ha på background compilation - det  er ikke så fett hvis det er 50 stk som sitter med det mot en server... :hmm:

 

Fant heller ikkenoe enkel måte å få backup av filene mens man jobber, som man gjør i jbuilder.. der blir det lagret en kopi med jevne mellomrom, så hvis man driter seg ut, så har man en egen katalog med history på java fila.. Det er også innebygget en funksjon for å sammenligne to filer hvor den markerer diff-blokker i rødt etc...

 

Er veldig mye mindre vant til Eclipse enn Jbuilder som dere sikkert skjønner så hvis det går an å sette det her opp i Eclipse, så hadde det vært interessant å høre hvordan :)

 

Sikkert interessant for evt andre som leser denne tråden også  ;)

5257522[/snapback]

 

Alle filer som du jobber med i Eclipse, har sin egen "history". Hver gang du redigerer og lagrer en fil, blir en kopi lagret. Høyreklikk på en fil, eller i selve editoren, og du kan velge "Replace With->Local History..." eller "Replace With->Previous from Local History". Den første gir deg en liste over alle lagringene som er gjort, pluss at du kan se hva som er endret (diff). Den siste henter fram fila slik den var før du lagret den sist.

 

Dette er "out-of-the-box", dvs det er ingenting som må settes opp for at det ovenstående skal virke.

 

Werner

Lenke til kommentar

Har to bilder jeg hadde lyst å legge ved som dokumentasjon.. ;)

 

EDIT

 

Virker som vedlegg er skrudd av for dette forumet...

 

Oh well.. image shack er et alternativ

 

Her fra Jbuilder

 

Og det samme eksempelet i Eclipse

 

5257522[/snapback]

 

Vet ikke hvorfor det skjer hos deg, men kan sverge på at det kommer opp forslag til alle metodene/konstruktor på min eclipse. Har heller ikke innstallert noen plugins. (forskjellige versjoner?)

Lenke til kommentar

Har to bilder jeg hadde lyst å legge ved som dokumentasjon.. ;)

 

EDIT

 

Virker som vedlegg er skrudd av for dette forumet...

 

Oh well.. image shack er et alternativ

 

Her fra Jbuilder

 

Og det samme eksempelet i Eclipse

 

5257522[/snapback]

 

Vet ikke hvorfor det skjer hos deg, men kan sverge på at det kommer opp forslag til alle metodene/konstruktor på min eclipse. Har heller ikke innstallert noen plugins. (forskjellige versjoner?)

5258446[/snapback]

Her er et bilde fra eclipse hos meg. Bruker 3.1

eclipse3_1.JPG

Man kan forsåvidt trykke crtl + space for å fremtvinge code-completion-dingsen som vist på bildet

Endret av drool
Lenke til kommentar

Oki, bare en litt annen måte å gjøre det på da ;)

 

Den boksen du har der forsvinner hvis du begynner å skrive parameterene, da ender du opp med det jeg viste screenshot av, det er jo egentlig en smakssak hva som er mest praktisk.

 

Noen løsning på problemet med å få class filer kompilert til et annet sted enn under prosjektfilene?

 

F.eks hvis du har prosjektet mappet fra nettverket:

v:/prosjekt/

 

og du har kildekoden her

v:/prosjekt/source

 

og vil ha classfilene lagt her

c:/prosjekt/bin

 

Hvordan gjør du det?

 

Etter hva jeg har prøvd så var det ikke mulig å kompilere filene til noe annet sted enn ett eller annet sted under v:/prosjekt/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...